< Return to Video

Walter Veith & Martin Smith - Is There A Limit To God's Forbearance? - What's Up, Prof? 116

  • 1:06 - 1:10
    Čo nové, profesor?
    116. časť
  • 1:13 - 1:16
    Dobrý deň, vitajte pri dnešnej epizóde
    Čo nové, profesor.
  • 1:16 - 1:18
    - Ahoj, Martin.
    - Ahoj, profesor.
  • 1:18 - 1:20
    - Ako sa máš?
    - Dobre, a ty?
  • 1:20 - 1:28
    Tiež sa mám dobre, a mám sa dobre preto,
    že vidím, ako dejiny postupujú,
  • 1:28 - 1:36
    čo dúfajme znamená, že táto katastrofa
    na našej planéte už čoskoro skončí.
  • 1:36 - 1:41
    V tom s tebou súhlasím. Poprosme
    o Božie požehnanie pri našom rozhovore.
  • 1:41 - 1:48
    Náš nebeský Otče, opäť sme tu a prosíme,
    aby si požehnal náš rozhovor.
  • 1:48 - 1:53
    Potrebujeme Ťa, potrebujeme
    pri tejto diskusii vedenie Ducha Svätého
  • 1:53 - 1:56
    a potrebujeme ho teraz.
    V mene Pána Ježiša, amen.
  • 1:56 - 1:58
    Amen.
  • 2:00 - 2:05
    Dnešnú časť si nazval
    Hranica Božej zhovievavosti.
  • 2:05 - 2:14
    V priebehu rokov sme veľa hovorili
    o potrebe pripraviť sa na udalosti,
  • 2:14 - 2:18
    ktoré sú vykreslené
    v proroctvách.
  • 2:18 - 2:24
    Jednou z vecí, ktoré treba vážne zvážiť,
    ak nám Boh dáva túto príležitosť,
  • 2:24 - 2:28
    je odchod z mesta,
    pretože v mestách bude chaos,
  • 2:28 - 2:36
    a odborové zväzy budú jedným z prostriedkov,
    ktoré spôsobia súženie, akého ešte nebolo.
  • 2:36 - 2:44
    Odbory zahŕňajú veľa vecí.
    Netýkajú sa len práv pracovníkov,
  • 2:44 - 2:52
    ale zahŕňajú dopravu,
    potravinový priemysel,
  • 2:52 - 2:57
    zahŕňajú celú infraštruktúru,
    potrebnú k chodu ekonomiky,
  • 2:57 - 3:05
    pretože na každej úrovni pracujú ľudia,
    ktorí patria k odborovým zväzom.
  • 3:05 - 3:11
    V blízkej budúcnosti teda môžeme
    očakávať dosť vážne problémy.
  • 3:11 - 3:16
    A potom je vo svete
    táto ekonomická nespokojnosť.
  • 3:16 - 3:21
    Dnes sa opäť pozrieme,
    čo sa v tejto chvíli deje vo svete,
  • 3:21 - 3:28
    aby sme to videli v perspektíve,
    ale to, na čo sa naozaj musíme pozrieť,
  • 3:28 - 3:33
    je, ako by sa mal Boží ľud
    pripraviť na dobu, v ktorej žijeme.
  • 3:33 - 3:38
    - Áno, pretože toto bude len horšie.
    - Bude to horšie,
  • 3:38 - 3:47
    a my nechceme byť len hlásatelia,
    ktorí hovoria: Vo svete sa deje toto a toto...,
  • 3:47 - 3:53
    chceme hovoriť o tom, ako sa to týka proroctiev
    a čo to znamená pre našu osobnú prípravu.
  • 3:53 - 4:00
    Je teda dôležité nezanedbávať
    štúdium Biblie vo všetkej vážnosti.
  • 4:00 - 4:09
    Stopercentne. To je teraz omnoho závažnejšie
    a potrebnejšie než sledovať správy.
  • 4:09 - 4:10
    Áno.
  • 4:10 - 4:14
    Takže má Božia zhovievavosť
    svoje hranice?
  • 4:14 - 4:19
    Začnime citátom
    zo Svedectiev pre cirkev, zv. 5:
  • 4:19 - 4:26
    "S neomylnou presnosťou Nekonečný
    ešte zapisuje skutky všetkých národov.
  • 4:26 - 4:33
    Kým ponúka svoju milosť s výzvou k pokániu,
    zostáva tento účet otvorený.
  • 4:33 - 4:39
    Keď ale číslice dosiahnu určitú výšku,
    ktorú Boh stanovil, začína úrad jeho hnevu.
  • 4:39 - 4:48
    Účet je uzavretý. Božia trpezlivosť je na konci.
    Národy už nie sú ospravedlňované milosťou."
  • 4:48 - 4:52
    Keď sa pozerám na niektoré zo zákonov,
    ktoré sú vo svete uzákoňované,
  • 4:52 - 4:58
    na niektoré akcie, výtržnosti
    a na všetko, čo sa deje vo svete,
  • 4:58 - 5:01
    a na čom stoja,
  • 5:01 - 5:07
    stoja na Božích princípoch
    alebo sú založené na ich presnom opaku?
  • 5:07 - 5:13
    Na presnom opaku. Dá sa povedať,
    že to prerastá do chaosu.
  • 5:13 - 5:21
    Áno, a morálny úpadok je taký zrejmý,
    že dokonca aj ten najzatvrdilejší človek
  • 5:21 - 5:24
    si musí uvedomovať, že so svetom
    je niečo vážne v neporiadku.
  • 5:25 - 5:30
    "Prichádza doba, kedy podvody
    a domýšľavosť ľudí dosiahnu hranicu,
  • 5:30 - 5:37
    ktorú im Pán nedovolí prekročiť, a zistia,
    že Hospodinova trpezlivosť má svoje medze."
  • 5:37 - 5:44
    Úplne poslednou vecou, ktorá sa stane,
    bude, že zneplatnia Božiu autoritu.
  • 5:44 - 5:52
    A keďže Božia autorita je neoddeliteľne
    spojená so 4. prikázaním,
  • 5:52 - 5:56
    pretože toto prikázanie hovorí,
    že Boh má túto autoritu,
  • 5:56 - 6:03
    je to skúška. Ľudia sa sťažujú a hovoria,
    že to tak nie je, nemôže to tak byť,
  • 6:03 - 6:08
    ale musí to tak byť
    a musí to prísť až na záver,
  • 6:08 - 6:12
    pretože keď mu uprú túto autoritu,
    Boh bude musieť jednať.
  • 6:12 - 6:17
    Diabol sa teda bude snažiť
    odložiť to až na poslednú chvíľu
  • 6:17 - 6:22
    a ľuďom to dáva falošný pocit bezpečia.
    To sa nikdy nestane...
  • 6:22 - 6:30
    A takisto to nebude také zjavné
    a zrejmé, ako si ľudia myslia.
  • 6:30 - 6:31
    Vždy to prichádza
    zadnými vrátkami.
  • 6:31 - 6:37
    Udeje sa to v temnote, ako nám hovorí
    jeden z citátov Ducha prorockého.
  • 6:37 - 6:40
    Preto musíme
    mať oči na stopkách,
  • 6:40 - 6:46
    pretože väčšina sveta sa tomu podriadi
    mysliac si, že konajú Božiu vôľu.
  • 6:46 - 6:48
    Áno, absolútne.
  • 6:48 - 6:58
    Tu je zaujímavý rozhovor kresťanskej organizácie
    Church Militant s istou dámou z Kongresu,
  • 6:58 - 7:06
    a to, čo hovorí, je fascinujúce.
    Je súčasťou tohto obrovského orgánu,
  • 7:06 - 7:16
    ktorý má určovať smer národa,
    jeho zákony a ich realizáciu,
  • 7:16 - 7:20
    je to teda veľmi vážna vec.
    Musíme samozrejme chápať,
  • 7:20 - 7:28
    že Church Militant (Cirkev bojujúca)
    je ultrakonzervatívna katolícka organizácia,
  • 7:28 - 7:35
    ktorá pravdepodobne verí, že pápež František
    je skôr anti-pápež než pápež.
  • 7:35 - 7:41
    Ale aj tak je zaujímavé,
    čo vnímajú a ako premýšľajú.
  • 7:41 - 7:47
    Volám sa Michael Voris. Politický svet
    a náboženský/duchovný svet
  • 7:47 - 7:52
    sa stali takmer nerozoznateľnými,
    čo v skutočnosti nie je až také prekvapujúce,
  • 7:52 - 7:53
    keď vidíme,
    čo je v stávke.
  • 7:53 - 7:59
    Čo by ste povedali... Práve ste opísali
    situáciu, kedy sa Amerika rozpadá,
  • 7:59 - 8:04
    počúvame všetkých tých náboženských vodcov
    hovoriť: Treba milovať rodinu, treba toto a tamto...
  • 8:04 - 8:07
    Nie je to dvojtvárnosť?
  • 8:07 - 8:12
    Je to zaujímavé. Myslela som si,
    že tu máme odluku cirkvi od štátu, že?
  • 8:12 - 8:21
    Nie - deje sa to, že cirkev ovláda satan.
    Cirkev nerobí svoju prácu,
  • 8:21 - 8:29
    nedrží sa Kristovho učenia a nedrží sa toho,
    čo máme podľa Božieho slova robiť
  • 8:29 - 8:36
    a ako máme žiť, a keď hovoria:
    Musíme milovať týchto ľudí,
  • 8:36 - 8:41
    starať sa o týchto migrantov, milovať sa
    navzájom, toto je láska k blížnemu...
  • 8:41 - 8:48
    Áno, máme sa navzájom milovať,
    ale ich definícia lásky k blížnemu
  • 8:48 - 8:56
    znamená zničenie našich zákonov,
    znamená to úplné prekrútenie našej Ústavy,
  • 8:56 - 9:02
    znamená to neskutočne
    zneužívať amerických daňovníkov
  • 9:02 - 9:08
    a znamená to nanucovať Američanom
    globalistickú politiku
  • 9:08 - 9:13
    a nútiť Ameriku stať sa niečím,
    čím nemáme byť.
  • 9:13 - 9:24
    Skutočný význam lásky k blížnemu je aj
    presadzovanie zákona, dodržiavanie pravidiel,
  • 9:24 - 9:28
    povedať NIE,
    je aj čas, kedy treba povedať NIE.
  • 9:28 - 9:39
    Keby biskupi čítali Bibliu a skutočne
    hlásali Božie slovo svojim ovečkám...
  • 9:39 - 9:41
    Namiesto aby kryli
    sexuálne zneužívanie.
  • 9:41 - 9:44
    ...namiesto aby kryli
    sexuálne zneužívanie detí a pedofíliu,
  • 9:44 - 9:50
    áno, to by bola láska k blížnemu
    so skutočným významom,
  • 9:50 - 9:55
    a nie táto zvrátenosť
    a prekrútené klamstvo, ktoré z nej robia.
  • 9:55 - 10:01
    Zjavne vás znepokojuje celý ten...
    duchovný aspekt tejto veci,
  • 10:01 - 10:06
    viete, ide tu o satana,
    o vieru ľudí...
  • 10:06 - 10:14
    Ako hodnotíte duchovnú atmosféru
    Spojených štátov v tejto chvíli?
  • 10:15 - 10:19
    Nechápem, prečo nás Boh
    ešte nezničil.
  • 10:19 - 10:23
    Keď satan ľuďom predáva lži a hriech,
    nie je to hlasné,
  • 10:23 - 10:29
    potichu a jemne vám to šepká
    do uší a do duše,
  • 10:29 - 10:35
    hovorí vám, že je to v poriadku,
    je to len táto jedna vec,
  • 10:35 - 10:37
    proste to urobíte,
  • 10:37 - 10:44
    a sľubuje vám splnenie
    všetkých tých snov vášho srdca.
  • 10:44 - 10:47
    Takto nám satan
    predáva hriech.
  • 10:47 - 10:56
    To bol veľmi zaujímavý úryvok z rozhovoru
    s kongresmankou Marjorie Taylor Greeneovou
  • 10:56 - 11:01
    a jej komentáre
    sú fascinujúce.
  • 11:01 - 11:08
    Je zaujímavé, že Michael Voris, ktorý na to hľadí
    z konzervatívneho katolíckeho pohľadu,
  • 11:08 - 11:14
    hovorí, že politický a náboženský svet
    sú neoddeliteľné.
  • 11:14 - 11:19
    Už dlho hovoríme,
    že je vytváraný obraz šelmy,
  • 11:19 - 11:24
    a zdá sa, že ľudia
    sa zdráhajú to prijať,
  • 11:24 - 11:27
    ale je to také zjavné!
  • 11:27 - 11:38
    A nielen Voris, ale aj kongresmanka
    súhlasí, že pracujú spoločne
  • 11:38 - 11:44
    a z hľadiska Ústavy
    ignorujú zákon.
  • 11:44 - 11:50
    Keď sa jej spýtal, aký názor má
    na duchovnosť USA,
  • 11:50 - 11:54
    odvetila, že je prekvapená,
    že Boh ich ešte nezničil.
  • 11:54 - 12:02
    Navrhujú zákony ako ten, že tehotenstvo môže byť
    ukončené ešte aj v posledný deň tehotenstva,
  • 12:02 - 12:07
    a Greeneová si myslela,
    že podobné zákony nikdy neschvália,
  • 12:07 - 12:10
    no sú schvaľované,
    a to väčšinou hlasov.
  • 12:10 - 12:20
    Vyzerá to, akoby morálny barometer klesol
    do hĺbky, akú si nikto nikdy nepredstavoval.
  • 12:20 - 12:24
    A sú ľudia, ktorí tvrdia,
    že prídu katastrofy.
  • 12:24 - 12:28
    Duch proroctva nám hovorí,
    že katastrofy prídu,
  • 12:28 - 12:35
    a bude povedané, že tieto katastrofy
    sú vylievané z čaše Božieho hnevu
  • 12:35 - 12:44
    práve kvôli spôsobu, akým politický svet
    jedná - spoločne s tým náboženským.
  • 12:44 - 12:49
    Podľa môjho osobného názoru
    sme v situácii podobnej kyvadlu.
  • 12:49 - 12:51
    - Opäť.
    - Áno,
  • 12:51 - 12:57
    a že to kyvadlo je na strane
    extrémneho liberalizmu,
  • 12:57 - 13:03
    a stačí jedna-dve veľké katastrofy
    a to kyvadlo sa prehupne na druhú stranu,
  • 13:03 - 13:10
    a potom sa naplní presne to,
    čo už roky predpovedáme.
  • 13:10 - 13:17
    Všetko je na to pripravované v zákulisí
    - zákony, ktoré sú schvaľované,
  • 13:17 - 13:25
    správy, ktoré vysiela vedenie a cirkev...
    Nemôže to byť inak.
  • 13:25 - 13:29
    A deje sa to
    presne v tom poradí.
  • 13:29 - 13:35
    Je takmer neuveriteľné hovoriť,
    že je to neorganizované, náhodné,
  • 13:35 - 13:40
    a ak sa pozrieš na postupnosť vecí
    za posledné 2 roky,
  • 13:40 - 13:43
    je tu jedna vec,
    potom ďalšia a ďalšia,
  • 13:43 - 13:49
    a zdá sa, že sa to všetko deje
    veľmi náhle a stupňuje to...
  • 13:49 - 13:52
    A zakaždým pribudne
    nejaká zmena v zákonoch.
  • 13:52 - 14:00
    Už to neplatí len v núdzovom stave,
    už je to zabudované do normálneho zákona...
  • 14:00 - 14:03
    Toto bolo plánované
    už veľmi dlho, Martin,
  • 14:03 - 14:09
    a stojí za tým majster stratég,
    či tomu chceme veriť alebo nie.
  • 14:09 - 14:15
    Liberálni aktivisti sa vyhrážajú
    sudcom Najvyššieho súdu
  • 14:15 - 14:24
    po úniku dokumentu, ktorý naznačuje zrušenie
    predošlého rozhodnutia o potratoch,
  • 14:24 - 14:31
    a je fascinujúce, ako je to stále v médiách,
    zatiaľ čo v pozadí sa dejú iné veci.
  • 14:31 - 14:38
    Ľudia sa sústredia na toto,
    zatiaľ čo sa bez ich vedomia dejú iné veci.
  • 14:38 - 14:45
    To je pravda. Jeden príklad, ktorý môžeme
    uviesť, je to, čo si už spomenul:
  • 14:45 - 14:52
    kým venuješ pozornosť tomuto, zákony,
    ktoré predtým platili len v núdzovom stave,
  • 14:52 - 14:55
    sú teraz bežne
    platnými zákonmi.
  • 14:55 - 14:58
    A zbavuje ťa to
    tvojej osobnej slobody
  • 14:58 - 15:04
    a tvojej slobodnej voľby.
    - To isté sa stalo v našej krajine.
  • 15:04 - 15:11
    Núdzový stav bol zrušený,
    ale všetky tie zákony stále platia.
  • 15:11 - 15:14
    Pretože boli zavedené
    iným spôsobom.
  • 15:14 - 15:21
    Pozrime sa na toto video o liberálnych
    aktivistoch a ich hrozbách sudcom.
  • 15:32 - 15:35
    Ak nie sú bezpečné potraty,
    nie ste v bezpečí ani vy.
  • 15:35 - 15:41
    To je len časť správy tu na budove
    organizácie WFA - zvyšok je vo vnútri.
  • 15:41 - 15:44
    To, čo okolo mňa vidíte,
    nič nerieši.
  • 15:44 - 15:47
    Odkaz, napísaný v troskách
    jej kancelárie,
  • 15:47 - 15:51
    je podľa predsedkyne WFA
    Julaine Applingovej jasný.
  • 15:51 - 15:57
    Očividne to vyvolal názor Najvyššieho súdu,
    ktorý unikol na verejnosť.
  • 15:57 - 16:02
    Podľa madisonskej polície sa zdá,
    že do budovy niekto hodil zápalnú fľašu.
  • 16:27 - 16:35
    Vy máte ľudí chrániť!
    Nenávidíme vás, vy ... !
  • 17:13 - 17:21
    Zabíjam toto ... dieťa!
    Zabíjam ho! Zabíjam toto dieťa!
  • 17:21 - 17:24
    Desaťročia trvajúca snaha kresťanskej
    pravice zrušiť právo na potrat
  • 17:24 - 17:29
    je len súčasťou ich širšej agendy.
    Čo ďalšie chcú? Čo ďalšie je v stávke?
  • 17:29 - 17:34
    Nie je to len o potratoch.
    Je to o omnoho širšom súbore problémov,
  • 17:34 - 17:40
    ktoré sa v skutočnosti týkajú názorov
    bielej, kresťanskej pravice.
  • 17:40 - 17:46
    Je veľmi dôležité rozpoznať, že kresťanský
    extrémizmus je koreňom tohto hanobenia a stigmy,
  • 17:46 - 17:50
    vďaka ktorým sú zavádzané takéto zákony
    a dosadzovaní takíto sudcovia.
  • 17:50 - 17:55
    ...zistili, že môžu vytvárať a zameriavať
    svoje morálne rozhorčenie na potraty.
  • 17:55 - 17:58
    Vytvorili nový "lakmusový test"
    pre konzervatívnych politikov.
  • 17:58 - 18:02
    V týchto politických prípadoch sú často
    zmienky o Bohu a kresťanských názoroch,
  • 18:02 - 18:08
    pričom niektorí otvorene hovoria, že veria,
    že Amerika je kresťanský národ.
  • 18:09 - 18:13
    Martin, myslíš si, že Ameriku
    možno kvalifikovať ako kresťanský národ?
  • 18:13 - 18:19
    Myslím si, že v Amerike sú kresťania,
    ktorí stále stoja za morálnymi hodnotami,
  • 18:19 - 18:28
    ale zákony a krajina ako celok... myslím,
    že je presne tam, kde ju satan chce mať.
  • 18:28 - 18:33
    Sme teda nazad pri tom,
    ako to bolo za dní Lótových.
  • 18:33 - 18:40
    Celá táto diskusia
    o potratoch, o rodoch...
  • 18:40 - 18:47
    Ak si ukotvený v Biblii,
    potom všetko toto ide bokom.
  • 18:47 - 18:56
    Keď uvažuješ nad ženami v Biblii,
    ich najväčšou túžbou bolo mať deti.
  • 18:56 - 19:03
    Ak v starozákonnej dobe nemali deti,
    cítili sa opustené a smútili.
  • 19:03 - 19:11
    Máme toľko príkladov! Boh často použil
    neplodnú ženu ako symbol svojej cirkvi,
  • 19:11 - 19:16
    ale aj ako symbol zasľúbenia,
    že príde Mesiáš.
  • 19:16 - 19:22
    Ak sa pozrieš na záznam o stvorení,
    keď Boh stvoril človeka,
  • 19:22 - 19:29
    stvoril ho z prachu zeme,
    nestvoril ho svojím slovom.
  • 19:29 - 19:34
    Nestvoril ho svojím slovom
    ako zvyšok stvorenstva, sformoval ho.
  • 19:34 - 19:42
    Láskyplne človeka sformoval
    ako muža a ženu. Nič medzitým nebolo.
  • 19:42 - 19:45
    Biblia všetky tieto veci
    hovorí veľmi jasne.
  • 19:45 - 19:55
    A v biblickom zázname je zakorenená
    aj posvätnosť života, jeho hodnota.
  • 19:55 - 19:58
    Akú cenu má ľudský život?
  • 19:58 - 20:03
    Takú veľkú, že Boh sa rozhodol
    zomrieť aj za jediného človeka.
  • 20:03 - 20:10
    Presne. Keby tu bol len jeden človek,
    zomrel by za toho jediného.
  • 20:10 - 20:16
    Takú hodnotu má. V Žalme 8 čítame:
    "Čo je človek, že naňho pamätáš?"
  • 20:16 - 20:21
    Často je to chápané tak,
    že človek je nič, len červ,
  • 20:21 - 20:23
    ale tak by sme to
    nemali čítať.
  • 20:23 - 20:30
    Mali by sme čítať: Čo je človek,
    že naňho pamätáš?
  • 20:30 - 20:35
    Čo v ňom vidíš,
    že si zaňho ochotný zomrieť?
  • 20:35 - 20:41
    Hodnota ľudského života
    je teda nevýslovná.
  • 20:41 - 20:47
    A aj o to dnes ide,
    o hodnotu inej ľudskej bytosti.
  • 20:47 - 20:51
    Ak sa pozrieš na to video,
    ktoré sme práve púšťali,
  • 20:51 - 20:56
    kde tam vidíš, že by život
    inej osoby mal nejakú hodnotu?
  • 20:56 - 21:03
    Ak to dáme do prorockého obrazu,
    pripomína mi to tú časť,
  • 21:03 - 21:11
    kde sa drak rozhnevá na ostatok a bude bojovať
    proti tým, čo zachovávajú prikázania.
  • 21:11 - 21:18
    - Takto to bude vyzerať.
    - Martin, tie podvody siahajú tak hlboko,
  • 21:18 - 21:22
    a toto si ľudia
    musia uvedomiť.
  • 21:22 - 21:29
    V USA - a aj v iných krajinách -
    sú ľudia s kresťanskými hodnotami,
  • 21:29 - 21:35
    ale obzvlášť v USA
    - je tu tzv. Biblický pás, sú tu...
  • 21:35 - 21:40
    kresťanské hodnoty
    sú tu veľmi hlboko zakorenené.
  • 21:40 - 21:48
    A keď budú kresťania premýšľať o tom,
    čo sa deje vo svete, budú rozhorčení,
  • 21:48 - 21:55
    takže keď prídu kalamity, budú ľahko
    zvedení k tomu, aby povedali:
  • 21:55 - 22:01
    Toto sú Božie súdy za to,
    čo sa deje vo svete.
  • 22:01 - 22:05
    Ale aké je riešenie?
    Vrátiť sa k morálnym hodnotám!
  • 22:05 - 22:10
    - Koho morálnym hodnotám?
    - Ich, nie k Božím.
  • 22:10 - 22:15
    Katolícke konzervatívne hnutie hovorí:
    Musíme sa vrátiť k morálnym hodnotám!
  • 22:15 - 22:21
    A to zahŕňa katolícku verziu
    desiatich Božích prikázaní.
  • 22:21 - 22:26
    Presne. Preto je to niekedy
    také klamlivé,
  • 22:26 - 22:31
    pretože ak vidíš video ako to,
    ktoré sme práve videli,
  • 22:31 - 22:36
    chceš sa pridať na stranu,
    ktorá hovorí:
  • 22:36 - 22:40
    Toto musíme vyriešiť, potrebujeme
    nazad naše morálne hodnoty.
  • 22:40 - 22:44
    A tak sa môže stať,
    že sa pridáš na nesprávnu stranu.
  • 22:44 - 22:49
    Spadneš do tej ďalšej pasce.
    Je to taký strašný podvod!
  • 22:49 - 22:56
    Okrem tejto otázky morálky... nejdeme teraz
    do detailov riešiť, čo z toho je správne a čo nie.
  • 22:56 - 23:03
    Každý, kto má aspoň minimálnu
    predstavu o tom, čo hovorí Písmo,
  • 23:03 - 23:08
    si uvedomí, že svet je
    takpovediac ťažko chorý.
  • 23:08 - 23:19
    Áno, a je dôležité pamätať na to,
    že prevládnu kresťanské morálne hodnoty,
  • 23:19 - 23:26
    ale potom, ako si spomenul,
    bude mať navrch katolicizmus.
  • 23:26 - 23:35
    Je zaujímavé, že táto pani mala ten rozhovor
    konkrétne s konzervatívnou stranou katolíkov.
  • 23:35 - 23:40
    Čelíme však aj ďalším problémom,
    ktoré sú samozrejme tiež biblické.
  • 23:40 - 23:45
    A napokon budú zapletené
    do celého tohto scenára.
  • 23:45 - 23:52
    Okrem morálneho úpadku
    a politického úžitku,
  • 23:52 - 23:57
    ktorý autority z tohto
    morálneho úpadku získajú,
  • 23:57 - 24:02
    je tu aj problém
    hroziaceho hladomoru.
  • 24:02 - 24:07
    Tu Svetová banka varuje
    ohľadne potravinovej bezpečnosti.
  • 24:07 - 24:11
    "Mnohé krajiny čelia rastúcej úrovni
    potravinovej neistoty,
  • 24:11 - 24:15
    čím sú zvrátené celé roky
    dosiahnutého rozvoja
  • 24:15 - 24:21
    a je ohrozené dosiahnutie
    Cieľov udržateľného rozvoja do roku 2030."
  • 24:21 - 24:31
    Martin, kto bol zodpovedný za "zvrátenie" kapacít
    produkovať a distribuovať potraviny?
  • 24:31 - 24:38
    - Táto vojna, zúriaca v Rusku.
    - Spolu s Covidom a narušením zásobovania.
  • 24:39 - 24:48
    Zdá sa nepravdepodobné, že tieto veci sú len
    udalosti, čo sa dejú bez akéhokoľvek plánovania,
  • 24:48 - 24:52
    pretože je to také organizované,
    také univerzálne,
  • 24:52 - 24:57
    tak hladko prevedené,
  • 24:57 - 25:00
    že je ťažké veriť tomu,
    že to nebolo naplánované.
  • 25:00 - 25:06
    A tak dokonale
    to zapadá do scenára.
  • 25:06 - 25:11
    Áno, presne. Ak chceš Veľký reset,
    potom potrebuješ, aby sa stalo presne toto.
  • 25:11 - 25:17
    "K 5. máju 2022 je index
    cien poľnohospodárskych výrobkov
  • 25:17 - 25:22
    v porovnaní s januárom 2021
    o 41% vyšší.
  • 25:22 - 25:31
    V porovnaní s januárom 2021 sú vyššie
    aj ceny kukurice (o 54%) a pšenice (o 60%)...
  • 25:31 - 25:36
    Podľa Vyhliadky komoditných trhov
    Svetovej banky z apríla 2022
  • 25:36 - 25:42
    vojna na Ukrajine zmenila globálne vzorce
    obchodu, výroby a spotreby spôsobmi,
  • 25:42 - 25:50
    ktoré udržia ceny na historicky vysokých
    úrovniach až do roku 2024,
  • 25:50 - 25:54
    čím sa zhorší potravinová
    neistota a inflácia."
  • 25:54 - 26:01
    Jedna kríza na Ukrajine
    a celý svet je zrazu paralyzovaný.
  • 26:01 - 26:04
    - Veríš tomu, Martin?
    - Nie, nedáva to zmysel,
  • 26:04 - 26:10
    pretože čo všetky tie ďalšie vojny,
    ku ktorým došlo a toto sa nestalo?
  • 26:10 - 26:15
    "V nasledujúcich mesiacoch bude
    hlavnou výzvou prístup k hnojivám,
  • 26:15 - 26:21
    čo môže ovplyvniť produkciu
    mnohých plodín v rôznych regiónoch.
  • 26:21 - 26:26
    Ceny hnojív v marci vzrástli
    o takmer 20% od januára 2022
  • 26:26 - 26:30
    a takmer trikrát v porovnaní
    s predošlým rokom."
  • 26:30 - 26:36
    Už dlho hovoríme o tom, že musíme
    byť schopní dopestovať si vlastnú zeleninu,
  • 26:36 - 26:41
    a hovorili sme o potrebe
    organického pestovania.
  • 26:41 - 26:47
    Nepotrebujeme všetky tieto hnojivá.
    A toto nie sú veci, ktoré sa stanú za jeden deň.
  • 26:47 - 26:53
    Musíš na tom pracovať,
    musíš skúšať, experimentovať,
  • 26:53 - 26:59
    zistiť, ako to funguje,
    skvalitniť pôdu a všetko toto.
  • 26:59 - 27:06
    Preto je dôležité, aby ľudia dbali na to,
    čo sme boli upozornení urobiť.
  • 27:06 - 27:10
    Odíďte z miest a začnite
    tieto veci uskutočňovať!
  • 27:10 - 27:16
    A ak nemôžete odísť, sú tu alternatívy.
    Treba sa začať pripravovať.
  • 27:16 - 27:25
    Niektorí ľudia nám posielajú správy ako:
    Keď vydajú nedeľný zákon,
  • 27:25 - 27:29
    potom sa musíme
    začať starať o tieto veci.
  • 27:29 - 27:34
    No, potom už bude...
    Záverečné udalosti sa udejú veľmi rýchlo,
  • 27:34 - 27:38
    treba nejaký čas na prípravu.
    Ak nemáš možnosť odísť z mesta,
  • 27:38 - 27:44
    aspoň si zaobstaraj semienka,
    aby si mohol pestovať mikrozeleninu,
  • 27:44 - 27:53
    pripravuj sa, urob si zásoby trvanlivých vecí
    ako suché strukoviny, obilniny a podobne.
  • 27:53 - 28:00
    Je treba, aby sa človek pozrel na svet
    a videl, že to, čo sa deje, je vážne.
  • 28:00 - 28:06
    Ďalšia vec, ktorá sa deje, je,
    že potravinárske závody vo svete
  • 28:06 - 28:14
    sú zdanlivo pod útokom. Hovoria,
    že sú to nehody, že sa to deje náhodne,
  • 28:14 - 28:20
    ale je to také pravidelné
    a cieľom sú také špecifické odvetvia,
  • 28:20 - 28:24
    že je pravdepodobné,
    že aj niečo z tohto je organizované.
  • 28:24 - 28:28
    Aj keby si chcel povedať:
    Nie, nie je to tak...,
  • 28:28 - 28:34
    výsledok je rovnaký,
    pretože to smeruje k problémom.
  • 28:34 - 28:39
    Áno, a aj keby s tým
    človek nemal nič spoločné,
  • 28:39 - 28:44
    démonické sily v zákulisí
    s tým niečo spoločné majú.
  • 28:44 - 28:47
    Pozrime sa na túto
    krátku kompiláciu.
  • 28:47 - 28:51
    Hasiči vo východnom Oregone
    bojujú s obrovským požiarom
  • 28:51 - 28:54
    v závode na výrobu
    zemiakových lupienkov.
  • 28:54 - 29:00
    Tu je pohľad zo vzduchu nad závodom
    Shearer's Foods na diaľnici 207 v Hermistone.
  • 29:00 - 29:07
    Je hlásené, že požiar bol spôsobený výbuchom
    kotla. Dvaja ľudia boli prevezení do nemocnice.
  • 29:07 - 29:12
    Je tu jeden fascinujúci spoločný faktor -
    všetky tieto nebezpečné udalosti
  • 29:12 - 29:17
    sa stali v závodoch či zariadeniach,
    ktoré vyrábajú alebo uskladňujú potraviny,
  • 29:17 - 29:20
    a samozrejme s infláciou, nedostatkom
    potravín, zásobovacími problémami
  • 29:20 - 29:23
    a vojnou na Ukrajine by toto
    načasovanie nemohlo byť horšie.
  • 29:23 - 29:26
    Treba podotknúť,
    že počas posledných rokov
  • 29:26 - 29:30
    sa vážne incidenty v potravinárskych
    závodoch dejú pomerne pravidelne,
  • 29:30 - 29:36
    ale upútal nás nedávny
    a dramatický nárast v ich počte,
  • 29:36 - 29:41
    a len za jediný týždeň,
    v najbezpečnejšej dobe v histórii letectva,
  • 29:41 - 29:46
    dve lietadlá zhavarovali a nabúrali
    do potravinárskych závodov.
  • 29:47 - 29:50
    Myslím, že to video hovorí
    samo za seba. Čo myslíš?
  • 29:50 - 29:51
    Áno.
  • 29:51 - 29:58
    Pozrime sa na tento zoznam toho,
    čo sa deje, toto všetko je z roku 2022,
  • 29:58 - 30:10
    sú tu dátumy - od apríla 2022
    až nazad k 9. augustu 2019,
  • 30:10 - 30:15
    a väčšina z udalostí na tomto
    zozname je z roku 2022.
  • 30:15 - 30:26
    Sú tu uvedené potravinárske závody,
    ktoré zakúsili tieto problémy, je to celý zoznam
  • 30:26 - 30:31
    a je ich značné množstvo.
    - A v rôznych štátoch.
  • 30:31 - 30:41
    Áno, je to po celých Spojených štátoch.
    Oregon, Idaho, Arizona, atď.,
  • 30:41 - 30:45
    po celom území.
    A príčiny?
  • 30:45 - 30:52
    Požiar, havária lietadla, výbuch...
    Mohla by to byť čistá náhoda, Martin,
  • 30:52 - 31:00
    ale mohlo by to byť aj plánované konanie
    na spôsobenie súženia, aké ešte nebolo.
  • 31:00 - 31:05
    Áno, ako si už spomenul,
    Biblia spomína hladomory.
  • 31:05 - 31:09
    Ako k hladomoru dôjde,
    je irelevantné,
  • 31:09 - 31:15
    pretože či už je to spôsobované zámerne
    alebo nie, výsledok je rovnaký.
  • 31:15 - 31:22
    Predstav si neúrodu. Za túto neúrodu
    by mohol byť vinený nedostatok hnojiva
  • 31:22 - 31:26
    a ukrajinsko-ruská vojna.
  • 31:26 - 31:31
    A tá ďalšia veľká príčina:
    klimatické zmeny.
  • 31:31 - 31:35
    Pretože tu sa to všetko spája.
    Ešte sa k tomu dostaneme.
  • 31:35 - 31:39
    Mohlo by to byť veľmi zaujímavé. Pozrime sa,
    ako do toho zapadajú klimatické zmeny.
  • 31:39 - 31:41
    Tu je článok
    z The Guardian:
  • 31:41 - 31:47
    Severné Írsko čelí strate 1 milióna oviec
    a dobytka, aby splnilo klimatické ciele
  • 31:47 - 31:52
    "Severné Írsko sa bude musieť zbaviť viac ako
    1 milióna oviec a hovädzieho dobytka,
  • 31:52 - 31:57
    aby splnilo svoje nové právne záväzné ciele
    v oblasti klimatických emisií,
  • 31:57 - 32:01
    vyplýva z analýzy
    zadanej týmto priemyslom.
  • 32:01 - 32:06
    Rozsiahle zníženie počtu hospodárskych
    zvierat prichádza po schválení
  • 32:06 - 32:10
    vôbec prvého klimatického zákona
    jurisdikcie, ktorý vyžaduje,
  • 32:10 - 32:16
    aby poľnohospodársky sektor do roku 2050
    dosiahol nulové čisté emisie uhlíka
  • 32:16 - 32:22
    a za rovnaké obdobie znížil
    emisie metánu takmer o 50%."
  • 32:22 - 32:31
    Je dobre známe, že keď dobytok...
    bylinožravce všeobecne a obzvlášť prežúvavce
  • 32:31 - 32:36
    - to sú všetky čisté zvieratá
    ako ovce, kozy a dobytok -
  • 32:36 - 32:41
    trávia potravu, ako vedľajší produkt
    je tvorený metán,
  • 32:41 - 32:47
    a týmto spôsobom vzniká
    obrovské množstvo metánu.
  • 32:47 - 32:53
    Ten budú musieť obmedziť,
    a to tak, že sa zbavia týchto zvierat.
  • 32:53 - 33:00
    Niektorí by povedali, že to naznačuje,
    že budeme musieť ísť cestou vegetariánstva.
  • 33:00 - 33:08
    Ale to znamená, že všetci títo farmári budú
    musieť prejsť na alternatívne farmárčenie.
  • 33:08 - 33:16
    A keď to urobíš, potom musíš
    získať zručnosť v tom, čo robíš,
  • 33:16 - 33:23
    a musíš to urobiť veľmi rýchlo.
    Takže než prebehne táto zmena,
  • 33:23 - 33:27
    môže to mať vážne následky
    na produkciu potravín.
  • 33:27 - 33:31
    Rozhodne.
    Ak si vezmeš bežnú farmu,
  • 33:31 - 33:40
    premena jednej farmy na niečo takéto
    s nulovými čistými emisiami uhlíka nebude lacná.
  • 33:40 - 33:47
    - Nie, a nestane sa to zo dňa na deň.
    - A ani úspech nie je zaručený.
  • 33:47 - 33:52
    "Samostatná analýza klimatických poradcov vlády
    Spojeného kráľovstva naznačuje,
  • 33:52 - 33:59
    že počet kurčiat by sa mal do roku 2035
    tiež znížiť o 5 miliónov.
  • 33:59 - 34:05
    Sektor ošípaných aj hydiny v Severnom Írsku
    zaznamenali v poslednom desaťročí rýchly rast."
  • 34:05 - 34:10
    Sem teda smerujeme,
    zmenia celý poľnohospodársky sektor.
  • 34:10 - 34:16
    Musíme ale pamätať na to, že veľké spoločnosti
    skupujú poľnohospodársku pôdu,
  • 34:16 - 34:20
    trebárs Bill Gates je jedným z najväčších
    majiteľov farmárskych pozemkov na svete,
  • 34:20 - 34:27
    sú to obrovské plochy,
    a môžu s nimi robiť, čo chcú.
  • 34:27 - 34:31
    Mohli by ich nechať ležať ladom,
    a čo potom?
  • 34:31 - 34:37
    Vezmi si krajiny ako Južná Afrika,
    kde bolo množstvo takýchto fariem,
  • 34:37 - 34:44
    ktoré sa proste vrátili k tomu,
    čím bývali predtým - bez akejkoľvek produkcie.
  • 34:44 - 34:49
    Všetky tieto veci, ktoré sa dejú
    po celom svete, sú veľmi zaujímavé.
  • 34:49 - 34:58
    Áno, a došlo aj k tomu, že mnohé krajiny, ktoré boli
    producentmi, sa začali spoliehať na dovoz,
  • 34:58 - 35:03
    ale ak nejaká krajina už nie je schopná
    produkcie, nemôže ani vyvážať,
  • 35:03 - 35:08
    takže aj krajiny, do ktorých vyvážala,
    budú mať veľký problém.
  • 35:09 - 35:14
    A potom je tu samozrejme
    neustála hrozba ďalších epidémií.
  • 35:14 - 35:21
    Martin, toto je ako čítanie biblického
    scenára v médiách znova a znova.
  • 35:21 - 35:27
    Budú hladomory,
    morálny úpadok, choroby.
  • 35:27 - 35:35
    Bill Gates varuje pred smrteľnejším variantom
    Covidu a žiada globálne sledovanie
  • 35:35 - 35:42
    Nie si vďačný, že máme takýchto expertov?
    V poslednom čase ho nebolo počuť,
  • 35:42 - 35:48
    pretože písal knihu, že?
    Knihu o pandémiách.
  • 35:49 - 35:52
    Dám si pozor,
    aby som si ju nekúpil,
  • 35:52 - 35:56
    pretože mám na čítanie lepšie knihy
    - napríklad túto dobrú knihu,
  • 35:56 - 36:01
    a musím sa pripraviť na to,
    čo na svet prichádza podľa Biblie.
  • 36:01 - 36:05
    Ale nechajme ho písať knihy,
    aspoň ho to zamestnáva.
  • 36:05 - 36:14
    Hovorí tu, že "svet nebol pripravený
    na nevyhnutnú ďalšiu pandémiu"
  • 36:14 - 36:21
    a že "najväčšie riziko 'globálnej katastrofy'
    predstavujú vírusy, nie vojna."
  • 36:21 - 36:24
    Martin, žijem na tejto planéte
    už pekných pár rokov
  • 36:24 - 36:29
    a z ničoho nič dochádza
    k toľkým vírusovým katastrofám,
  • 36:29 - 36:32
    že človek by aj uveril,
    že to tak bolo vždy.
  • 36:32 - 36:36
    Myslím, že mladšia generácia je už
    naprogramovaná tak, že to považujú za normálne.
  • 36:36 - 36:49
    Áno, obzvlášť mladšie generácie sú teraz
    veľmi indoktrinované a majú strach.
  • 36:49 - 36:51
    Áno, strach z toho,
    čo prichádza.
  • 36:51 - 36:58
    "Gates tiež vyzval na obnovenie úsilia s väčšími
    investíciami do globálneho sledovania vírusov,
  • 36:58 - 37:03
    ktoré viaceré krajiny pozastavili
    v dôsledku poklesu prípadov Covid."
  • 37:03 - 37:10
    - Prijmime viac zákonov, sprísnime sledovanie!
    - Na toto slovo sa musíme bližšie pozrieť.
  • 37:10 - 37:21
    A pamätajme - či si bohatý alebo chudobný,
    či máš vysoké postavenie alebo nie,
  • 37:21 - 37:24
    budeš nútený podriadiť sa
    znameniu šelmy.
  • 37:24 - 37:28
    Nikto nedostane výnimku.
  • 37:28 - 37:34
    Je potrebné vysoko efektívne sledovanie,
    dohľad, aby to bolo možné?
  • 37:34 - 37:41
    - Rozhodne. Zavádzajú to?
    - Pozrime sa. 3. máj 2022,
  • 37:41 - 37:48
    CDC sledovalo milióny telefónov, aby zistilo,
    či Američania dodržiavajú Covidové lockdowny
  • 37:48 - 37:54
    - Robia to teda?
    - Robia to, a ako na to musíme hľadieť?
  • 37:54 - 38:01
    - Len z pohľadu zvedavého čitateľa správ?
    - Nie, z pohľadu proroctiev.
  • 38:01 - 38:05
    Proti komu to bude
    napokon zamerané?
  • 38:05 - 38:10
    A toto je CDC, nie sú to nejaké
    alternatívne médiá.
  • 38:10 - 38:13
    Rozmýšľam, či by sme si nemali
    overovať fakty od CDC.
  • 38:13 - 38:22
    Len malá poznámka - keď do vyhľadávača zadáš
    "katastrofy v potravinárskych závodoch",
  • 38:22 - 38:27
    len tieto slová, celá prvá stránka
    je len overovanie faktov.
  • 38:27 - 38:29
    To naháňa strach.
  • 38:29 - 38:32
    Pretože vieme, odkiaľ
    títo overovači faktov pochádzajú.
  • 38:32 - 38:37
    "Nedávno zverejnené dokumenty ukázali, že CDC
    plánovalo použiť údaje o polohe telefónu
  • 38:37 - 38:43
    na monitorovanie škôl a kostolov..."
    Nie je to zaujímavé, Martin?
  • 38:43 - 38:49
    "...a chcelo tieto údaje použiť aj na mnohé
    účely nesúvisiace s Covidom-19.
  • 38:49 - 38:55
    Údaje o polohe sú informácie o polohe
    zariadenia získané z telefónu,
  • 38:55 - 39:01
    ktoré potom môžu ukázať,
    kde osoba žije, pracuje a kam išla.
  • 39:01 - 39:05
    Typ údajov, ktoré CDC kúpila,
    bol agregovaný
  • 39:05 - 39:11
    - teda navrhnutý tak, aby sledoval tendencie,
    vyplývajúce z pohybu skupín ľudí -,
  • 39:11 - 39:18
    ale výskumníci opakovane vyjadrili obavy,
    že údaje o polohe možno deanonymizovať
  • 39:18 - 39:22
    a použiť na sledovanie
    konkrétnych ľudí."
  • 39:23 - 39:32
    Už sa k tomu dostávame.
    Kto podľa Biblie patrí k tejto skupine,
  • 39:32 - 39:38
    na ktorú sa špecificky zamerajú?
    - Tí, čo zachovávajú prikázania.
  • 39:38 - 39:43
    Tí, čo zachovávajú Božie prikázania
    a držia sa Ježišovho svedectva.
  • 39:43 - 39:52
    Vieš, nepôjdu len po nich.
    Zamerajú sa aj na ďalších,
  • 39:52 - 40:00
    ale napokon to bude o tom,
    či zachovávaš prikázania.
  • 40:00 - 40:09
    Dobre... už dlho hovoríme, že čínsky
    systém sociálneho kreditu je niečo,
  • 40:09 - 40:15
    čomu sa výborne darí a čo čoskoro
    príde aj do tvojej krajiny a mesta.
  • 40:15 - 40:18
    Tu je stránka
    Christianity Daily:
  • 40:18 - 40:24
    V Taliansku bol spustený systém sociálnych
    kreditov navrhnutý tak, aby upravoval správanie
  • 40:24 - 40:29
    Vždy začnú mierne,
    v jednej krajine,
  • 40:29 - 40:36
    potom sa to rozšíri do ďalšej a ďalšej.
    Podľa Písma je to niečo, čo sa určite stane.
  • 40:36 - 40:42
    Ani si ten článok nemusíme čítať.
    Prepoja to s tvojimi financiami,
  • 40:42 - 40:48
    dostaneš "inteligentnú občiansku peňaženku",
    za určité veci dostaneš určité prémie...
  • 40:48 - 40:53
    Ale pamätajme, že toto robia
    kvôli klimatickým zmenám,
  • 40:53 - 41:02
    a o čo ide v encyklike
    pápeža Františka Laudato si' ?
  • 41:02 - 41:04
    - O klimatické zmeny.
    - Nedeľné zákony.
  • 41:04 - 41:11
    Toto je sledovanie, dozor, a teraz je to prepojené
    so systémom sociálnych kreditov,
  • 41:11 - 41:17
    kvôli klimatickým zmenám. Len sa pozrime,
    ako to všetko spojili dokopy.
  • 41:17 - 41:25
    Keď povieš "nedeľné zákony", ľudia si myslia,
    že si nejaký náboženský fanatik,
  • 41:25 - 41:31
    a niektorí moderátori v rôznych poradoch
    hovoria, že to sa nikdy nestane.
  • 41:31 - 41:35
    Sú ako pštrosy,
    pretože sa to deje všade,
  • 41:35 - 41:40
    a obzvlášť prominentné
    je to v nekresťanských krajinách.
  • 41:40 - 41:44
    Vieš, možno by sme to nemali
    nazývať nedeľné zákony.
  • 41:44 - 41:49
    Možno by sme mali proste povedať
    zákony, zneplatňujúce Božiu autoritu.
  • 41:49 - 41:53
    - Áno, to je dobrá poznámka.
    - Tak by sme to mali vidieť,
  • 41:53 - 41:59
    a to je presne to, čo urobia.
    Budú sledovať tvoje správanie,
  • 41:59 - 42:02
    pretože sa zamerajú
    na určitých ľudí.
  • 42:02 - 42:08
    Ľahký spôsob, ako to zaviesť,
    je odôvodniť to klimatickými zmenami,
  • 42:08 - 42:16
    pretože na to je každý citlivý. Ľudia povedia:
    Chápem, je to kvôli klimatickým zmenám.
  • 42:16 - 42:19
    Je to pre spoločné dobro.
  • 42:19 - 42:24
    A klimatické zmeny budú samozrejme
    prepojené so spoločným dňom odpočinku,
  • 42:24 - 42:30
    pretože toto už zavádzajú - nedeľný odpočinok
    kvôli klimatickým zmenám.
  • 42:30 - 42:36
    V mnohých krajinách máme "nedeľu bez áut",
    pomaly je to zavádzané do praxe.
  • 42:36 - 42:42
    Problém je, že aj keď si človek,
    ktorý zachováva prikázania,
  • 42:42 - 42:46
    robiť všetko toto
    sa ti môže zdať v poriadku.
  • 42:46 - 42:51
    Áno, možno sa k tomu aj pridáš.
    Tu je článok od Reuters:
  • 42:51 - 42:56
    Taliansko plánuje stlmiť klimatizáciu,
    aby počas horúčav ušetrilo energiu
  • 42:56 - 43:02
    "Taliani môžu čeliť dlhému horúcemu letu
    so stlmenou klimatizáciou vo verejných budovách
  • 43:02 - 43:07
    keďže vláda sa snaží znížiť
    svoju závislosť od dodávok ruského plynu."
  • 43:07 - 43:12
    Zapletieš do toho vojnu,
    zapletieš do toho klimatické zmeny,
  • 43:12 - 43:15
    a všetko to ide
    určitým smerom.
  • 43:15 - 43:21
    "Klimatizačné systémy budú podľa novely
    vládneho nariadenia o spotrebe energie
  • 43:21 - 43:26
    nastavené tak, aby počas
    najteplejších mesiacov roka
  • 43:26 - 43:32
    udržali teplotu nie nižšiu
    ako príjemných 25-27°C.
  • 43:32 - 43:38
    V zime sa podľa pravidiel, ktoré vstúpia
    do platnosti od začiatku mája
  • 43:38 - 43:43
    do konca marca budúceho roka,
    izby nebudú vykurovať na viac ako 19-21°C."
  • 43:43 - 43:51
    Martin, použijú akúkoľvek zámienku.
    Či je to vojna na Ukrajine alebo klimatické zmeny,
  • 43:51 - 43:57
    ľudia sú vedení k iným
    spôsobom životného štýlu
  • 43:57 - 44:03
    a túto svoju rétoriku
    budú musieť vystupňovať tak,
  • 44:03 - 44:10
    že napokon budú potrebné nepracovné dni,
    aby bola šetrená energia.
  • 44:10 - 44:15
    - Presne.
    - A ktoré dni to budú, Martin?
  • 44:15 - 44:20
    Je tu len jeden. Rozhodne to nebude
    fungovať v žiaden iný deň než v nedeľu.
  • 44:21 - 44:23
    Tu je stránka
    CNN Politics:
  • 44:23 - 44:27
    Ministerstvo spravodlivosti vytvára
    nový úrad na presadzovanie zákonov
  • 44:27 - 44:31
    týkajúcich sa klimatickej krízy
    a toxického znečisťovania
  • 44:31 - 44:37
    "Garland povedal, že OEJ 'bude slúžiť
    ako ústredné centrum pre naše úsilie o pokrok
  • 44:37 - 44:42
    v našej komplexnej stratégii presadzovania
    environmentálnej spravodlivosti...' "
  • 44:42 - 44:47
    Tieto ich stratégie majú
    tak krásne znejúce názvy.
  • 44:47 - 44:53
    "...pričom tento úrad bude spolupracovať
    s množstvom ďalších vnútrorezortných agentúr,
  • 44:53 - 44:57
    vrátane Divízie občianskych práv
    a kancelárií prokurátorov USA,
  • 44:57 - 45:02
    aby 'uprednostnili zmysluplnú
    a konštruktívnu spoluprácu s komunitami,
  • 45:02 - 45:07
    ktoré sú najviac postihnuté environmentálnou
    kriminalitou a nespravodlivosťou.' "
  • 45:07 - 45:12
    Divízia občianskych práv...
    nie sú to odbory?
  • 45:12 - 45:13
    Absolútne.
  • 45:13 - 45:18
    Takže zákony a odborové zväzy
    za klimatické zmeny.
  • 45:18 - 45:23
    Áno, ale pozri, ako s tým spájajú
    kriminalitu a nespravodlivosť.
  • 45:23 - 45:28
    Robia z toho taký švédsky stôl
    so všetkými týmito parametrami.
  • 45:28 - 45:34
    Presne. To, čo v skutočnosti chcú, je priamo tu.
    Ale aby to tak neudieralo do očí,
  • 45:34 - 45:38
    zakryješ to tými ďalšími vecami
    a nespravodlivosťou,
  • 45:38 - 45:47
    pretože by si vyzeral ako blázon, keby si povedal:
    Nie je nemorálne, aby ľudia pili odpadovú vodu.
  • 45:47 - 45:50
    A tak to pekne zaobalíš
    do klimatických zmien.
  • 45:50 - 45:54
    Veľmi šikovné.
    Tu je článok z The Verge:
  • 45:54 - 46:00
    Pozrite sa, ako roj dronov autonómne
    sleduje človeka cez hustý les
  • 46:00 - 46:04
    Sledovanie je v dnešnej dobe
    také sofistikované!
  • 46:04 - 46:07
    Je to ako niečo z filmu.
  • 46:07 - 46:17
    Ešte pred 10-20 rokmi sme takéto technológie
    vídali vo filmoch. Dnes je to realita.
  • 46:17 - 46:24
    Je to realita. Takže ak žiješ niekde v lese,
    na samote, aj tak ťa môžu nájsť, že?
  • 46:24 - 46:28
    - Tieto veci nie sú väčšie než dlaň.
    - Niektoré sú menšie,
  • 46:28 - 46:35
    niektoré majú len veľkosť hmyzu
    a prešmyknú sa aj cez škáru vo dverách.
  • 46:35 - 46:42
    "Skupina 10 dronov o veľkosti dlane
    spolu komunikuje, aby zostali vo formácii,
  • 46:42 - 46:48
    a zdieľajú údaje zozbierané kamerami s hĺbkovým
    snímaním, aby zmapovali svoje okolie...
  • 46:48 - 46:54
    Ak jeden dron stratí cieľ z dohľadu,
    ostatné sú schopné zachytiť stopu.
  • 46:54 - 47:02
    'Schopnosť orientovať sa v preplnenom prostredí je žiaduca napríklad na rôzne vojenské účely,
  • 47:02 - 47:08
    vrátane boja vedeného v mestských oblastiach,'
    hovorí Schwarz pre
    The Verge.
  • 47:08 - 47:10
    'Rovnako ako schopnosť
    "sledovať človeka"
  • 47:10 - 47:17
    - vidím, ako sa to spája s projektmi,
    ktoré pracujú na vývoji smrtiacich dronov,
  • 47:17 - 47:23
    ktoré minimalizujú riziko
    pre pozemné sily v mestskom prostredí.'
  • 47:23 - 47:30
    '[Weiner] v 60. rokoch povedal, že je tu neblahá
    posadnutosť a zameranie sa na tzv. "know-how",
  • 47:30 - 47:33
    čo má tendenciu zatlačiť
    do pozadia morálnu otázku,
  • 47:33 - 47:36
    ktorú by sme si mali klásť:
    na čo je to dobré.' "
  • 47:36 - 47:44
    Fakt, že takéto schopnosti majú,
    je známkou toho, že ich chcú aj použiť.
  • 47:44 - 47:54
    Vždy je tu tá pekná časť - chcú to použiť na pomoc
    pri katastrofách, pri hľadaní stratených ľudí...
  • 47:54 - 47:59
    Ale treba myslieť aj na to,
    o čom práve hovoríme,
  • 47:59 - 48:01
    aký je výsledok?
    Kam to smeruje?
  • 48:01 - 48:06
    Naším úmyslom vôbec nie je
    vyvolávať paniku,
  • 48:06 - 48:12
    pretože ak máš na svojej strane Boha,
    nezáleží na tom, akú technológiu na teba použijú,
  • 48:12 - 48:19
    bude to úplne nezmyselné.
    Ak Boh chce zabrániť, aby ju použili, urobí to.
  • 48:20 - 48:24
    Pozrime sa,
    ako táto vec funguje.
  • 48:26 - 48:31
    Tento roj dronov sa pohybuje
    po prvý raz v neznámom lese.
  • 48:32 - 48:37
    Výskumníci z Čeťiangskej univerzity
    týchto 10 dronov vycvičili
  • 48:37 - 48:44
    k rýchlemu letu vo formácii
    a k vyhýbaniu sa prekážkam nezávisle na sebe.
  • 48:44 - 48:51
    Drony využívajú zabudované senzory, ktoré
    vyhodnocujú a navzájom zdieľajú informácie.
  • 49:10 - 49:13
    Roj dronov je bežne ovládaný
    centrálnym počítačom,
  • 49:13 - 49:19
    ale tieto sú schopné rýchlej reakcie
    a adaptácie bez centrálnych pokynov.
  • 49:29 - 49:37
    Experti sú presvedčení, že by mohli byť využívané
    pri vzdušnom sledovaní a pri reakcii na katastrofy.
  • 49:53 - 49:57
    Martin, v podstate
    sa pred nimi neschováš, že?
  • 49:57 - 50:05
    Áno, takže ako sme spomenuli, sledovanie chcú
    zaviesť kvôli klimatickým zmenám a podobne.
  • 50:05 - 50:09
    Myslíš, že pritom využijú
    niečo ako táto technológia?
  • 50:09 - 50:16
    Keď Biblia hovorí, že každý
    - veľký aj malý, bohatý aj chudobný -
  • 50:16 - 50:21
    bude musieť urobiť toto rozhodnutie,
    nikto sa nebude môcť ukryť.
  • 50:21 - 50:26
    Ako je to možné? No, majú technológiu,
    aby ťa našli bez ohľadu na to, kde sa ukryješ,
  • 50:26 - 50:30
    takže či sa ti to páči alebo nie,
    budeš sa musieť rozhodnúť,
  • 50:30 - 50:36
    a toto rozhodnutie sa týka toho,
    kto je pre teba morálnou autoritou.
  • 50:36 - 50:46
    A ak sa rozhodneš, že je ňou Boh,
    budeš v opozícii proti zákonu.
  • 50:46 - 50:54
    To sa stane. Ako ďaleko to zájde
    a nakoľko je to už zavedené do praxe?
  • 50:54 - 50:57
    Martin, vložil si sem
    zaujímavú snímku
  • 50:57 - 51:02
    o summitoch o klíme a udržateľnosti.
    Povedz nám o tom.
  • 51:02 - 51:09
    Zaujali ma účtovnícke firmy v Južnej Afrike,
    ktorých súčasťou som bol aj ja,
  • 51:09 - 51:14
    predošle som tu pracoval a stále som
    ich súčasťou, takže mám tieto informácie.
  • 51:14 - 51:22
    V Južnej Afrike je táto udržateľnosť a klíma
    veľká vec, je to v našich zákonoch,
  • 51:22 - 51:28
    a teraz poriadajú summity.
    Dal som to sem, aby sme videli,
  • 51:28 - 51:33
    že do tejto klimatickej agendy
    sa zapája každý.
  • 51:33 - 51:37
    Je to ako chápadlá
    okolo celej zemegule,
  • 51:37 - 51:45
    nie je to len niečo, o čom sa hovorí, je to skutočne
    zavádzané a to v univerzálnom merítku.
  • 51:45 - 51:54
    A ovplyvní to každého. Bez ohľadu na to, či máš
    vysoký plat alebo si len obyčajný podnikateľ.
  • 51:54 - 51:56
    Už teraz
    sa to dotýka každého.
  • 51:56 - 52:01
    Zákony napokon pôjdu smerom,
    akým chce pápež František, aby išli.
  • 52:01 - 52:06
    A čo bude v určité dni
    dovolené, a čo nie.
  • 52:06 - 52:15
    Tu je zaujímavé video o Číne. Snažia sa tu
    samozrejme o politiku nulového Covidu,
  • 52:15 - 52:22
    ale čo keby chceli nulové aj iné veci,
    napríklad nulové emisie uhlíka?
  • 52:22 - 52:26
    Alebo dodržiavanie čohokoľvek,
    čo chcú zaviesť.
  • 52:26 - 52:31
    Pozrime sa, kam až nás
    táto technológia zaviedla.
  • 52:31 - 52:36
    Vráťme sa k Číne, kde žiaden
    z občanov nemá možnosť voľby.
  • 52:36 - 52:39
    Pokiaľ nie ste
    Si Ťin-pching.
  • 52:39 - 52:43
    V tom prípade môžete robiť takmer všetko,
    čo chcete - či to funguje alebo nie.
  • 52:43 - 52:50
    Slovo čínskeho prezidenta je zákonom.
    Svojim úradníkom vydal nový príkaz.
  • 52:50 - 52:54
    Chce zakročiť proti tým, ktorí spochybňujú
    jeho politiku nulového Covidu.
  • 52:54 - 52:58
    Zdravotnícke orgány sa teraz
    uchyľujú k extrémnym opatreniam.
  • 52:58 - 53:01
    Toto je jedno z testovacích
    centier v Číne.
  • 53:01 - 53:09
    Tu je jedna občianka pritlačená k zemi
    a prinútená podstúpiť test na wuchanský vírus.
  • 53:17 - 53:20
    Podobné testy sú teraz povinné
    vo všetkých hotspotoch.
  • 53:20 - 53:24
    Tí, ktorí odmietnu,
    sú prinútení násilím.
  • 53:24 - 53:29
    Čínski zdravotníci vtrhávajú do domov,
    aby vypátrali porušovateľov.
  • 53:29 - 53:33
    Ani starí ľudia ako táto žena
    nie sú ušetrení.
  • 53:33 - 53:37
    Bola vyvedená z domu,
    aby ju otestovali.
  • 53:46 - 53:49
    Kto vydal tieto
    drakonické nariadenia?
  • 53:49 - 53:52
    Pokyny prichádzajú zhora.
  • 53:52 - 53:57
    Čínsky prezident Si Ťin-pching sa nechce
    vzdať svojej politiky nulového Covidu
  • 53:57 - 53:59
    ani napriek
    jej zjavným zlyhaniam.
  • 53:59 - 54:03
    Teraz chce, aby úradníci zasahovali
    proti tým, ktorí ju spochybňujú.
  • 54:03 - 54:07
    Si Ťin-pching nedávno zdieľal
    stretnutie stáleho výboru politbyra,
  • 54:07 - 54:10
    čo je najvyšší
    rozhodovací orgán v Číne.
  • 54:10 - 54:13
    Odkaz čínskeho prezidenta
    bol jasný:
  • 54:13 - 54:19
    tí, ktorí spochybňujú, skresľujú alebo odmietajú
    politiku nulového Covidu, by mali byť potrestaní.
  • 54:20 - 54:25
    Si Ťin-pching čelí masívnemu
    pobúreniu verejnosti.
  • 54:25 - 54:33
    Lockdowny viedli k silnému odporu.
    Mesto Šanghaj sa minulý mesiac vzbúrilo.
  • 54:34 - 54:39
    Stovky obyvateľov na protest
    búchali na hrnce a panvice.
  • 54:40 - 54:44
    Čínska politika si vyberá daň
    na svojich občanoch.
  • 54:44 - 54:50
    Súdiac podľa Si Ťin-pchingovej správy,
    ich utrpenie asi tak skoro neskončí.
  • 54:54 - 55:01
    Hocikto žijúci na západe je zhrozený,
    keď vidí niečo takéto, že?
  • 55:01 - 55:06
    Navrhol by som ale,
    aby sa pozreli nazad do dejín,
  • 55:06 - 55:12
    na to, čo sa dialo v stredoveku,
    pod nadvládou rímskej cirkvi.
  • 55:12 - 55:17
    Ak si sa nepodriadil, bolo s tebou
    zaobchádzané omnoho horšie
  • 55:17 - 55:21
    než ako teraz robia Čínania,
    omnoho horšie!
  • 55:21 - 55:25
    Ľudia boli zatváraní,
    mučení...
  • 55:25 - 55:32
    Bol si niekedy v tých múzeách,
    kde ukazujú stredoveké mučiace nástroje?
  • 55:32 - 55:36
    - Ako pevnosť Tower v Londýne.
    - Áno. Je to niečo strašné!
  • 55:37 - 55:43
    A dokonca ešte pomerne nedávno
    niektoré západné krajiny
  • 55:43 - 55:51
    používali podobné drakonické metódy na ľudí,
    ktorí nechceli robiť určité veci.
  • 55:51 - 55:59
    Dokonca ešte za Franca boli v Španielsku
    používané mučiace nástroje inkvizície.
  • 55:59 - 56:07
    Ľudia sú často zvedení k názoru,
    že komunizmus je vlastne proti náboženstvu
  • 56:07 - 56:10
    alebo proti katolicizmu,
  • 56:10 - 56:13
    ale mali by sme
    poslucháčom pripomenúť,
  • 56:13 - 56:19
    že komunizmus bol zdokonalený jezuitmi
    v ich redukciách v Južnej Amerike,
  • 56:19 - 56:28
    a že krajiny, o ktorých hovoríme, v skutočnosti
    fungujú podľa jezuitských princípov.
  • 56:29 - 56:34
    Je teda zaujímavé prečítať si
    napríklad v tejto správe od BBC,
  • 56:34 - 56:41
    že Hongkonský kardinál Joseph Zen bol zatknutý
    na základe čínskeho zákona o bezpečnosti
    .
  • 56:41 - 56:45
    "Hongkonská polícia BBC povedala,
    že skupina bola podozrivá z toho,
  • 56:45 - 56:50
    že apelovala na cudzie krajiny alebo organizácie,
    aby uvalili sankcie na Hongkong,
  • 56:50 - 56:54
    čím ohrozili
    národnú bezpečnosť Číny.
  • 56:54 - 57:00
    'Zatknutie 90-ročného kardinála za jeho
    mierové aktivity musí byť pre Hongkong
  • 57:00 - 57:06
    novým šokujúcim dnom a ilustruje
    upadanie ľudských práv v tomto meste
  • 57:06 - 57:10
    za posledné dva roky,' uviedla
    organizácia Human Rights Watch.
  • 57:10 - 57:16
    Vatikán je kardinálovým zatknutím znepokojený,
    uviedol vo vyhlásení hovorca Matteo Bruni.
  • 57:16 - 57:23
    Na základe zákona o národnej bezpečnosti
    bolo od jeho zavedenia Čínou v roku 2020
  • 57:23 - 57:30
    v Hongkongu zatknutých množstvo
    prodemokratických aktivistov a demonštrantov."
  • 57:30 - 57:38
    Vyzerá to tak, že čínska vláda je veľmi tvrdá
    dokonca aj k náboženským zoskupeniam.
  • 57:38 - 57:41
    A to všetko pod pláštikom
    národnej bezpečnosti.
  • 57:41 - 57:48
    Áno. Toto je niečo, čo vzbudzuje
    súcit s cirkvou, však?
  • 57:49 - 57:54
    Toto je 90-ročný pán,
    ktorého zatkli.
  • 57:54 - 58:01
    Aký je skutočný postoj rímsko-katolíckej
    cirkvi voči čínskej politike?
  • 58:02 - 58:07
    Tu je stránka The Catholic Register
    zo 6. februára 2018,
  • 58:07 - 58:13
    ktorá to hovorí celkom jasne.
    Je to spred nejakej doby, ale toto hovoria:
  • 58:13 - 58:20
    Čína je vzorom katolíckeho sociálneho učenia,
    ochrancom ľudskej dôstojnosti, hovorí biskup
  • 58:20 - 58:24
    "Rektor Pápežskej akadémie
    sociálnych vied povedal,
  • 58:24 - 58:29
    že Čína uplatňuje
    globálne morálne vodcovstvo
  • 58:29 - 58:34
    v princípoch katolíckeho sociálneho učenia
    a v ochrane ľudskej dôstojnosti.
  • 58:34 - 58:38
    V rozhovore pre Vatican Insider
    nedávno povedal,
  • 58:38 - 58:47
    že 'v tejto chvíli najlepšie realizujú
    sociálne učenie Cirkvi Číňania'."
  • 58:47 - 58:52
    - Čo ty na to, Martin?
    - Neviem, ako to môžu zosúladiť s tým,
  • 58:52 - 58:55
    čo sme práve videli
    v tom videu...
  • 58:55 - 58:59
    Ľudia môžu povedať: OK, toto je teraz
    a tamto bolo predtým.
  • 58:59 - 59:01
    V roku 2018
    to bolo rovnaké!
  • 59:01 - 59:05
    - Prečo vznikli jezuiti?
    - Aby zničili protestantizmus.
  • 59:05 - 59:14
    A chceli nazad stredoveký systém,
    kedy mala cirkev úplnú kontrolu nad ľudstvom.
  • 59:14 - 59:20
    Ak sa človek nepodriadil,
    vzali ho a skončil v nejakej temnici,
  • 59:20 - 59:29
    a ak nezmenil názor a neodvolal,
    bol mučený, dokonca umučený na smrť.
  • 59:29 - 59:33
    A štát využívali,
    aby to robil za nich,
  • 59:33 - 59:38
    takže mohli svätuškársky povedať,
    že to neboli oni.
  • 59:38 - 59:41
    Ale bolo to konané
    na základe ich zákonov.
  • 59:41 - 59:44
    Poďme ku komunistickým krajinám.
    Čo robila KGB?
  • 59:44 - 59:53
    Presne to isté,
    a ak je sociálne učenie spoločné dobro,
  • 59:53 - 59:57
    Čína hovorí, že to robia
    pre svoju vlastnú národnú bezpečnosť,
  • 59:57 - 60:03
    pre svoje spoločné dobro.
    - A ľudia sa musia podriadiť všetkému,
  • 60:03 - 60:07
    čo povedia.
    Kto ťahá za nitky v zákulisí?
  • 60:07 - 60:14
    Myslím, že môžeme bezpečne povedať,
    že to môže prísť aj do tvojho mesta.
  • 60:14 - 60:19
    Áno. Čo ďalšie povedal?
    "Sorondo pre Vatican Insider povedal,
  • 60:19 - 60:23
    že nedávno navštívil Čínu,
    kde podľa vlastných slov zistil,
  • 60:23 - 60:30
    že '[Číňania] hľadajú spoločné dobro,
    podriaďujú veci všeobecnému dobru.' "
  • 60:30 - 60:36
    Spoločné dobro. Podriaď sa, lebo inak...!
    Na svoj vlastný názor nemáš právo.
  • 60:36 - 60:44
    Podriadiť sa rímskemu pápežovi
    je nevyhnutné pre spásu, tvrdili v stredoveku.
  • 60:44 - 60:52
    Videli sme články, podľa ktorých jezuiti túžia
    po návrate starých dobrých/zlých dní. Pamätáš?
  • 60:53 - 60:59
    "Biskup povedal, že Čínska ľudová republika
    'bráni dôstojnosť ľudskej osoby'
  • 60:59 - 61:06
    a v oblasti klimatických zmien
    'preberá morálne vedenie, ktoré iní opustili.'
  • 61:06 - 61:11
    Sorondo kritizoval Spojené štáty,
    kde podľa neho hospodárstvo vládne politike.
  • 61:11 - 61:18
    'Liberálne zmýšľanie zničilo koncept spoločného
    dobra, nechcú ho ani brať do úvahy,
  • 61:18 - 61:23
    potvrdzuje to, že je to prázdna myšlienka,
    bez akéhokoľvek úžitku.'
  • 61:23 - 61:28
    Na druhej strane, povedal,
    Číňania presadzujú prácu a spoločné dobro."
  • 61:28 - 61:35
    Takže sú vzorom
    katolíckeho sociálneho učenia.
  • 61:35 - 61:44
    A odkiaľ toto učenie pochádza?
    Od učiteľov sveta - od jezuitov.
  • 61:44 - 61:47
    Prekvapuje ma,
  • 61:47 - 61:52
    že protestanti, dokonca
    aj z našej vlastnej denominácie,
  • 61:52 - 61:59
    sú hrdí na to, že študujú na jezuitských
    univerzitách ako napr. Georgetownská univerzita.
  • 62:00 - 62:07
    Ako - keď sa pozeráme na dejiny -
    môžeme zusúladiť postoj
  • 62:07 - 62:15
    a sociálne učenie tejto inštitúcie,
    ktorá počas tých rokov, stáročí a tisícročí
  • 62:15 - 62:18
    spôsobila
    toľko krviprelievania,
  • 62:18 - 62:26
    a začleniť to do našich dnešných
    morálnych parametrov?
  • 62:26 - 62:31
    Takže len aby sme sa uistili,
    že ľudia chápu, kam to všetko vedie,
  • 62:31 - 62:38
    ukážme zopár vecí, aby sme videli,
    ako to prepoja s nedeľou
  • 62:38 - 62:42
    - a povedali sme, že to nie je o nedeli ako takej,
    ale o Božej morálnej autorite
  • 62:42 - 62:47
    verzus morálnej autorite cirkvi.
    Ako to všetko prepoja?
  • 62:47 - 62:52
    Tu je Business Insider
    z 18. marca 2022:
  • 62:52 - 62:57
    Svetová agentúra navrhuje zníženie
    rýchlostných limitov o 10 km/h
  • 62:57 - 63:01
    a "nedele bez áut",
    aby sa ušetrila ropa
  • 63:01 - 63:08
    "Práca z domu až 3 dni v týždni,
    ak je to možné, a nedele bez áut v mestách
  • 63:08 - 63:13
    patria medzi 3 najlepšie nápady
    Medzinárodnej energetickej agentúry."
  • 63:13 - 63:19
    Je zaujímavé, že toto je
    medzi ich 3 najlepšími nápadmi.
  • 63:19 - 63:28
    "Nedeľa bez áut: takáto akcia by mohla
    krátkodobo ušetriť 380 000 barelov ropy denne,
  • 63:28 - 63:32
    ak sa vo veľkých mestách
    zavedie každú nedeľu.
  • 63:32 - 63:38
    Ak by to bolo len raz mesačne, toto množstvo
    klesne na 95 000 ušetrených barelov denne.
  • 63:38 - 63:42
    Nedele bez áut boli zavedené
    v krajinách ako Švajčiarsko,
  • 63:42 - 63:47
    Holandsko a Západné Nemecko
    počas ropnej krízy v roku 1973.
  • 63:47 - 63:51
    'Nedele bez áut pomáhajú
    podporovať chôdzu a bicyklovanie,
  • 63:51 - 63:56
    čo môže mať pozitívny vplyv
    na celý týždeň.' "
  • 63:56 - 64:01
    Takto to zavádzajú
    cez zadné vrátka.
  • 64:01 - 64:06
    Keď čítam niečo takéto, ako že to urobili
    už počas krízy v roku 1973,
  • 64:06 - 64:10
    zdá sa mi, že vtedy si otestovali,
    či to bude fungovať,
  • 64:10 - 64:15
    a teraz to chcú...
    - Zaviesť celosvetovo.
  • 64:15 - 64:18
    Ale uistime sa,
    že to ide týmto smerom.
  • 64:18 - 64:22
    Toto povedal pápež
    v roku 2013:
  • 64:22 - 64:26
    Pápež František sa vyjadruje
    na podporu voľného času
  • 64:26 - 64:33
    "Na otázku: Potrebujeme znovu objaviť zmysel
    voľného času? pápež František odpovedá:
  • 64:33 - 64:39
    'Spolu s kultúrou práce musí existovať
    aj kultúra voľného času ako uspokojenia.
  • 64:39 - 64:43
    Inak povedané: ľudia, ktorí pracujú,
    si musia nájsť čas na oddych,
  • 64:43 - 64:48
    čas byť s rodinou, čas na zábavu,
    čítanie, počúvanie hudby a šport,
  • 64:48 - 64:54
    ale z veľkej časti je to zničené
    odstránením sabatu ako dňa odpočinku.
  • 64:54 - 65:02
    Čoraz viac ľudí pracuje v nedeľu ako dôsledok
    súťaživosti vnucovanej konzumnou spoločnosťou.'
  • 65:02 - 65:08
    V takých prípadoch, dodáva,
    'práca končí dehumanizáciou ľudí.' "
  • 65:08 - 65:15
    Sabatom tu samozrejme opäť myslí nedeľu,
    ale taká je povaha ich teológie.
  • 65:15 - 65:23
    "Myšlienka, že katolík vyzdvihuje sabat,
    znie obzvlášť divne v americkom kontexte.
  • 65:23 - 65:27
    Katolíci v Spojených štátoch nikdy neboli
    veľkými zástancami sabatarianizmu
  • 65:27 - 65:31
    a ako špeciálny deň uctievania
    či odpočinku zachovávali nedeľu."
  • 65:31 - 65:35
    Myslím,
    že sú zle informovaní.
  • 65:35 - 65:39
    "To bola vec protestantov.
    Odkedy prišli puritáni,
  • 65:39 - 65:44
    začali presadzovať zákony, aby bola
    na chodenie do kostola vyhradená nedeľa.
  • 65:44 - 65:51
    Časom takzvané 'modré zákony'
    pokrývali rôzne aktivity a líšili sa štát od štátu.
  • 65:51 - 65:59
    Časom sa oficiálne odôvodnenie pre tieto zákony
    zmenilo, ale stále ich presadzovali protestanti."
  • 65:59 - 66:02
    Martin,
    toto je veľmi zaujímavé.
  • 66:02 - 66:09
    Protestantizmus bol už od začiatku
    konfrontovaný s otázkou soboty.
  • 66:09 - 66:15
    Karlstadt s touto myšlienkou
    prišiel už za Luthera.
  • 66:15 - 66:24
    Spôsobilo to veľký rozruch a mnohí protestanti
    sa ohľadne tejto veci nemohli dohodnúť,
  • 66:24 - 66:30
    a až dodnes sú u baptistov skupiny,
    ktorí ako sabat zachovávajú sobotu.
  • 66:30 - 66:36
    Nie sú to len adventisti
    siedmeho dňa. Ale ako vieš,
  • 66:36 - 66:43
    katolíci majú zákon, podľa ktorého
    je ich dňom odpočinku nedeľa.
  • 66:43 - 66:48
    Protestantizmus to zahrnul
    do svojej viery.
  • 66:48 - 66:55
    Na Tridentskom koncile mali možnosť
    postaviť sa za sola scriptura
  • 66:55 - 67:00
    a vrátiť sa k pravej sobote,
    ale neurobili to.
  • 67:00 - 67:07
    Protestanti si teda privlastnili tento
    nedeľný sabat, ale je to dieťa pápežstva,
  • 67:07 - 67:16
    a arcibiskup z Reggia im jasne povedal,
    že ich postoj k sola scriptura je falošný,
  • 67:16 - 67:23
    pretože prijímajú nedeľu. Toto je im
    z ich dejín dobre známe.
  • 67:23 - 67:32
    A potom nám Biblia v Zjavení 13 hovorí,
    že to bude šelma zo zeme, protestantská Amerika,
  • 67:32 - 67:37
    kto zavedie znamenie šelmy
    a nedeľné zákony.
  • 67:37 - 67:40
    A napokon
    to bude celosvetové.
  • 67:41 - 67:47
    - Je to celosvetové?
    - Áno, a dokonca aj dejiny nám hovoria,
  • 67:47 - 67:55
    ako spomína tento článok, že tí,
    čo to vždy chceli uzákoniť, boli protestanti,
  • 67:55 - 67:58
    vykonávajú teda
    vôľu šelmy.
  • 67:58 - 68:08
    Je napísané, že druhá šelma bude vykonávať
    vôľu prvej šelmy, ktorou je katolicizmus.
  • 68:08 - 68:15
    Táto šelma je veľmi šikovná.
    Stojí v zákulisí a nezdá sa, že to pretláča,
  • 68:15 - 68:20
    ale tuto to
    otvorene podporuje.
  • 68:20 - 68:23
    A kto bude konať jej vôľu?
    Protestanti.
  • 68:23 - 68:30
    "Asi 250 biskupov sa stretlo v Ríme
    na konferencii ohľadne hnutia Nová evanjelizácia,
  • 68:30 - 68:34
    zameriavajúceho sa na opätovné
    prebudenie viery tých, čo sú už pokrstení.
  • 68:34 - 68:43
    Jeden zo záverov bol: 'Hoci je medzi kresťanskou
    nedeľou a sekulárnou nedeľou napätie,
  • 68:43 - 68:49
    nedeľa musí byť obnovená v súlade
    s apoštolským listom Jána Pavla II. Dies Domini.' "
  • 68:49 - 68:56
    Ján Pavol napísal túto encykliku,
    kde veľmi jasne hovorí,
  • 68:56 - 69:01
    že štát by mal vynucovať
    nedeľné zákony.
  • 69:01 - 69:09
    A teraz sme videli v Číne, ktorá má byť vzorom
    tohto katolíckeho sociálneho učenia,
  • 69:09 - 69:14
    ako to vyzerá, ak je štátna moc
    takto používaná.
  • 69:14 - 69:21
    Možno nepoužijú náboženský aspekt.
    Použijú aspekt klimatických zmien.
  • 69:21 - 69:25
    Áno. Sekulárna nedeľa
    bude spadať pod klimatické zmeny.
  • 69:25 - 69:29
    Správne, a prijmú znamenie
    na svoju ruku.
  • 69:29 - 69:34
    Martin, položme si otázku:
    zmenil Rím svoje stanovisko?
  • 69:34 - 69:38
    Nie. Je stále rovnaké,
    aj keď štylizácia je možno trošku iná.
  • 69:38 - 69:45
    Trocha to musia zjemniť, pretože sú asi aj iné
    programy ako ten náš, ktoré víria hladinu.
  • 69:45 - 69:50
    Tu je Catholic News Agency
    z apríla 2022:
  • 69:50 - 69:56
    Pápež František hovorí, že všetky krajiny
    by mali podporovať prorodinnú politiku
  • 69:56 - 70:03
    V predošlom článku nám povedal, že touto
    prorodinnou politikou je zavedenie nedele.
  • 70:04 - 70:09
    " 'Vo všetkých krajinách je potrebné
    presadzovať prorodinnú sociálnu,
  • 70:09 - 70:12
    ekonomickú
    a kultúrnu politiku.' "
  • 70:12 - 70:17
    To je nepriamy spôsob,
    ako žiadať nedeľné zákony.
  • 70:17 - 70:23
    " 'Patria sem napríklad politiky,
    ktoré umožňujú zosúladiť rodinu a prácu;
  • 70:23 - 70:30
    fiškálne politiky, ktoré uznávajú rodinnú záťaž
    a podporujú vzdelávacie funkcie rodín
  • 70:30 - 70:36
    prijatím vhodných nástrojov fiškálnej rovnosti;
    politiky, ktoré vítajú život;
  • 70:36 - 70:41
    a sociálne, psychologické a zdravotné služby
    zamerané na podporu párových
  • 70:41 - 70:48
    a rodičovských vzťahov...' "
    a všetky tieto slovíčka sú spájané s nedeľou.
  • 70:48 - 70:56
    Stopercentne. Ak čítaš Laudato si',
    má rovnakú štylizáciu, ibaže hovorí,
  • 70:56 - 71:02
    že nedeľa musí byť opäť svätená.
    - Opäť ju treba postaviť do stredu spoločnosti.
  • 71:02 - 71:08
    K tomu smerujeme
    a toto nám v podstate ukazuje,
  • 71:08 - 71:14
    kde stojíme v tomto momente
    z hľadiska prorockého obrazu.
  • 71:14 - 71:21
    Znamenie šelmy bude zavedené,
    či s tým súhlasíme alebo nie.
  • 71:21 - 71:25
    Bude zavedené
    na každej sociálnej úrovni.
  • 71:25 - 71:31
    Bude univerzálne, musí za ním teda byť
    celosvetovo zjednocujúca sila.
  • 71:32 - 71:37
    - Bude to drakonické.
    - Áno. Bude používané sledovanie.
  • 71:37 - 71:42
    Nacvičujú si drakonické metódy,
    sú v tom celkom zdatní.
  • 71:42 - 71:47
    Uplatňujú pritom
    stále viac a viac technológie.
  • 71:47 - 71:55
    Teraz je čas, aby sa Boží ľud
    duchovne pripravil na to, čo prichádza.
  • 71:55 - 72:02
    Martin, potrebujeme skúmať Písmo,
    potrebujeme zmenu srdca,
  • 72:02 - 72:06
    a vždy to začína
    kajaním sa.
  • 72:06 - 72:16
    A potom musíme mať vieru.
    Dokonalá viera vyháňa strach.
  • 72:16 - 72:23
    Keď máme s Bohom veci na poriadku,
    nemusíme sa báť ničoho, čo prichádza na svet.
  • 72:23 - 72:27
    Musíme si však byť vedomí toho,
    čo nám vraví Písmo.
  • 72:27 - 72:31
    Kresťania boli
    v Kristovej dobe varovaní,
  • 72:31 - 72:36
    že na svätom mieste
    uvidia stáť pustošiacu ohavnosť,
  • 72:36 - 72:41
    o ktorej hovoril prorok Daniel,
    kto číta, nech rozumie...
  • 72:41 - 72:45
    A oni skúmali,
    rozumeli tomu,
  • 72:45 - 72:49
    videli tie znamenia
    a utiekli do Pelly.
  • 72:49 - 72:56
    Je čas, aby bol Boží ľud
    duchovne pripravený na to, čo prichádza.
  • 72:56 - 73:04
    Nabudúce by sme sa teda mohli pozrieť
    na aspekt duchovnej pripravenosti,
  • 73:04 - 73:14
    pretože nechceme len hlásať správy.
    Boží ľud sa musí pripravovať,
  • 73:14 - 73:17
    treba sa pripravovať,
    treba sa pripravovať.
  • 73:17 - 73:19
    Modlime sa.
  • 73:19 - 73:22
    Nebeský Otče,
  • 73:22 - 73:26
    proroctvá sa nám napĺňajú
    priamo pred očami.
  • 73:26 - 73:32
    Mnohé sa deje v temnote
    a ľudia sú rozptyľovaní toľkými vecami,
  • 73:32 - 73:37
    ale všetkým prechádza
    toto vlákno proroctva
  • 73:37 - 73:44
    a malo by varovať Boží ľud ohľadne toho,
    kde v prúde času sa nachádza.
  • 73:44 - 73:50
    Pomôž nám byť duchovne pripravení,
    o to prosím v Ježišovom mene, amen.
Title:
Walter Veith & Martin Smith - Is There A Limit To God's Forbearance? - What's Up, Prof? 116
Description:

more » « less
Video Language:
English
Duration:
01:14:32

Slovak subtitles

Revisions