< Return to Video

Project 2025: Make America Catholic Again - Healing of The Wound? - Walter Veith & Martin WUP222

  • 1:06 - 1:10
    Čo nové, profesor?
    222. časť
  • 1:12 - 1:15
    Zdravím vás. Vitajte pri ďalšej
    časti Čo nové, profesor.
  • 1:15 - 1:18
    - Zdravím ťa, Walter.
    - Ahoj, Martin.
  • 1:18 - 1:20
    Všetko v poriadku?
  • 1:24 - 1:29
    - Áno a... áno.
    - Je tvoja žaba pod kontrolou?
  • 1:29 - 1:30
    No...
  • 1:32 - 1:38
    Keď začnem hovoriť, zdá sa,
    že chce zarapotať aj ona.
  • 1:38 - 1:40
    Kermit. Musíme ho...
  • 1:40 - 1:45
    No, vlastne by mal kvákať.
    Nejako ale rapoce.
  • 1:46 - 1:49
    Mali by sme Kermita
    udržať pekne potichu.
  • 1:49 - 1:52
    Áno. Kermit musí byť
    pod kontrolou.
  • 1:52 - 1:53
    Áno...
  • 1:54 - 1:59
    Hovoria, že ak to liečiš,
    trvá to 3 týždne,
  • 2:00 - 2:03
    a ak to neliečiš,
    trvá to 3 týždne.
  • 2:03 - 2:08
    Aha. Takže to jednoducho
    treba nechať tak?
  • 2:08 - 2:10
    Áno, zdá sa,
    že áno.
  • 2:11 - 2:16
    Bez liečenia je to 21 dní
    a s liečením 3 týždne.
  • 2:16 - 2:18
    S liečením, áno.
  • 2:19 - 2:22
    - No, opäť vírime hladinu.
    - Prečo nie?
  • 2:22 - 2:25
    Nemáme to
    v popise práce?
  • 2:25 - 2:28
    Vyzerá to, že každý chce
    všetko hodiť do hrnca
  • 2:28 - 2:31
    - rôzne náboženstvá a to všetko -,
    takže to môžeme zamiešať.
  • 2:31 - 2:34
    Áno, rozvírme to.
    Páči sa ti pozadie, Martin?
  • 2:34 - 2:36
    Áno, vlastne páči.
  • 2:37 - 2:39
    Projekt 2025,
  • 2:39 - 2:43
    "Urobme Ameriku opäť veľ..."
    Nie! "...opäť katolíckou".
  • 2:43 - 2:49
    To je uličnícke! A vidím,
    že pod tou čiapkou je aj ruženec.
  • 2:49 - 2:57
    Áno. Stále hovoria o modlitbe,
    ale majú na ňu odlišný pohľad než...
  • 2:57 - 2:58
    Absolútne.
  • 2:58 - 3:06
    Martin, myslím, že smerujeme
    k naplneniu prorokovaných vecí,
  • 3:06 - 3:09
    takže možno
    by sme sa mali pomodliť.
  • 3:09 - 3:11
    Určite áno.
    Pomodlime sa.
  • 3:11 - 3:14
    Náš nebeský Otče,
  • 3:14 - 3:19
    istotne sa nachádzame v závažnej dobe
    a sme veľmi vďační, že tu môžeme byť.
  • 3:19 - 3:23
    Bez Teba to ale nedokážeme
    a tak prosíme,
  • 3:23 - 3:28
    aby si na každom kroku a počas
    každej minúty tohto rozhovoru
  • 3:28 - 3:31
    osvecoval naše mysle
    a viedol našu diskusiu.
  • 3:31 - 3:34
    - V Ježišovom mene, amen.
    - Amen.
  • 3:35 - 3:39
    Vo svete sa odohráva
    množstvo zaujímavých vecí,
  • 3:39 - 3:43
    na pozadí zaznieva
    množstvo zvukov.
  • 3:43 - 3:50
    Prebehlo niekoľko zaujímavých volieb
    - voľby v Kanade a v Austrálii,
  • 3:50 - 3:53
    a potom je tu
    faktor Trump.
  • 3:53 - 3:54
    Áno.
  • 3:55 - 3:58
    Je to...
    Je to zaujímavé,
  • 3:58 - 4:01
    a niektoré krajiny
    ako napríklad Kanada...
  • 4:01 - 4:05
    Bolo to...
    Nečakalo sa, že...
  • 4:05 - 4:09
    Nie. Konzervatívci mali
    27-bodový náskok
  • 4:09 - 4:12
    a potom do toho vošiel
    "faktor Trump"
  • 4:12 - 4:19
    a chceli si zachovať status quo
    a tak sa znova priklonili k ľavici,
  • 4:19 - 4:25
    a niektoré ďalšie štáty sú veľmi rozrušené,
    pretože nechceli mať ďalšiu ľavicovú vládu,
  • 4:25 - 4:30
    niektoré dokonca hovoria, že majú viac
    spoločného s USA a mohli by sa k nim pripojiť...
  • 4:30 - 4:36
    - To by bolo zaujímavé.
    - Trump neustále hovorí o 51. štáte.
  • 4:36 - 4:41
    Možno ho dostane kúsok po kúsku,
    časť po časti.
  • 4:41 - 4:45
    Ďalším zaujímavým prípadom
    je samozrejme Austrália,
  • 4:46 - 4:53
    ktorá opäť videla niečo, čo nesúhlasí
    s prieskumom verejnej mienky, že?
  • 4:53 - 4:59
    A strana, ktorá vyhrala,
    je zaujímavá.
  • 4:59 - 5:06
    Snažia sa implementovať daň,
    ktorá je pomerne absurdná.
  • 5:06 - 5:12
    Áno. A ďalšia zaujímavá vec
    sa stala v Anglicku. Je tam...
  • 5:14 - 5:19
    Vyhrala tam strana,
    ktorá nie je pravicová,
  • 5:19 - 5:25
    a teraz v doplňujúcich voľbách sa zdá,
    že pravica opäť získava na sile, takže vieš,
  • 5:25 - 5:29
    je to naozaj zmes
    všetkého možného.
  • 5:29 - 5:34
    Ale hľadiac na to
    z prorockého uhla pohľadu,
  • 5:34 - 5:43
    krok bude udávať
    druhá šelma zo Zjavenia 13.
  • 5:43 - 5:49
    To hovorí Biblia. Niet pochýb o tom, že touto
    druhou šelmou sú Spojené štáty americké.
  • 5:49 - 5:55
    Nemôže to byť nikto iný.
    Inak sa to vyložiť nedá.
  • 5:55 - 6:01
    A ostatní potom budú nasledovať.
    Takže ten chaos, ktorý tu máme,
  • 6:01 - 6:10
    je v skutočnosti snaha o získanie prevahy,
    aby sa táto implementácia stala možnou.
  • 6:11 - 6:15
    Všetky tieto veci
    sú naozaj fascinujúce.
  • 6:15 - 6:17
    Amerika však musí
    udať tón.
  • 6:17 - 6:20
    A veru to aj robí.
  • 6:20 - 6:25
    Áno. A potom tu máme scenár
    s kráľom severu a kráľom juhu
  • 6:25 - 6:28
    a vieme, že sedia
    za jedným stolom,
  • 6:28 - 6:36
    a potom kráľ severu príde s vozmi a loďami
    - čo je ekonomika - a všetkým možným
  • 6:36 - 6:39
    a porazí kráľa juhu.
  • 6:39 - 6:45
    A vieme, že kráľom severu
    je pápežský systém.
  • 6:45 - 6:53
    Musí znovu získať to, čo stratil.
    Rana, ktorú utŕžil, musí byť zahojená.
  • 6:53 - 6:58
    Deje sa to v Spojených štátoch,
    alebo sa to nedeje?
  • 6:58 - 7:05
    Len si spomeň na prvého
    katolíckeho prezidenta, JFK.
  • 7:06 - 7:15
    Aká diskusia to bola! Keby predtým
    niekto na niečo také vôbec pomyslel,
  • 7:15 - 7:18
    bol by to veľký rozruch.
  • 7:18 - 7:27
    On sa samozrejme veľmi dôrazne
    dištancoval od spájania cirkvi a štátu,
  • 7:27 - 7:35
    ale Biblia predpovedá, že druhá šelma
    bude konať v mene prvej šelmy,
  • 7:35 - 7:37
    ktorou je katolicizmus.
  • 7:37 - 7:44
    A preto musíme očakávať
    dominanciu katolicizmu,
  • 7:44 - 7:51
    ale akoby ukrytú v evanjelikalizme, takže
    ho nevidíš ako tú skutočnú hnaciu silu.
  • 7:51 - 7:57
    Odohráva sa toto v Spojených štátoch,
    alebo nie? Odpoveď znie: áno, deje sa to.
  • 7:57 - 8:04
    Katolicizmus veľmi rýchlo
    naberá na popularite.
  • 8:04 - 8:10
    A prečo je to možné? Pretože ľudia
    stratili zo zreteľa doktrínu.
  • 8:10 - 8:11
    To je pravda.
  • 8:11 - 8:16
    To, čo je vo svete v stávke,
    už nie je doktrína,
  • 8:16 - 8:20
    ale sociálna reformácia.
  • 8:20 - 8:26
    To musíš trošku rozobrať,
    pretože presne to sa deje.
  • 8:26 - 8:28
    Presne to sa deje, že?
  • 8:28 - 8:34
    Ako sme videli minule, v reformácii
    išlo o čisto doktrinálne otázky.
  • 8:34 - 8:39
    Aké je Kristovo postavenie?
    Ako funguje spasenie?
  • 8:39 - 8:42
    A tie dva systémy
    sú diametrálne odlišné.
  • 8:42 - 8:45
    O tom sme
    hovorili minule.
  • 8:45 - 8:53
    V otázke doktríny a toho,
    aký vzťah máme k Písmu
  • 8:53 - 8:57
    a čo je úlohou Písma,
  • 8:57 - 9:01
    protestantizmus povedal:
    Písmo je centrálne.
  • 9:01 - 9:05
    Sola scriptura.
    Je naším vodítkom,
  • 9:05 - 9:13
    je naším majákom,
    ním sa riadime.
  • 9:13 - 9:21
    Katolicizmus povedal: Nie. Tradícia je to,
    čo určuje rámec pre výklad Písma,
  • 9:21 - 9:27
    a nie Písmo určuje rámec
    pre výklad tradície.
  • 9:27 - 9:30
    To je ako stavať
    voz pred koňa
  • 9:30 - 9:39
    a doktrinálne sa tieto dva systémy
    nikdy nezjednotia. Je to nemožné.
  • 9:39 - 9:44
    Pretože ak prijímaš zmierenie
    ako cestu ku spaseniu,
  • 9:44 - 9:48
    na rozdiel od zavrhnutia
    zmierenia ako cesty ku spaseniu
  • 9:48 - 9:51
    a implementácie náboženstva
    založeného na skutkoch,
  • 9:51 - 9:54
    tieto dve cesty
    sa nikdy nestretnú.
  • 9:54 - 10:05
    Riešením tohto problému bolo postupne
    vystupňovať sociálne nepokoje a chaos,
  • 10:05 - 10:09
    takže problémy,
    ktoré dnes trápia ľudstvo,
  • 10:09 - 10:18
    už nie sú doktrinálnej povahy,
    ale skôr sú to sociálne problémy.
  • 10:18 - 10:21
    - Bieda...
    - Chudoba,
  • 10:21 - 10:27
    priepasť medzi bohatými
    a chudobnými, ideologické rozdiely...
  • 10:27 - 10:31
    Tam, kde mali strany
    jedna k druhej všeobecne blízko,
  • 10:31 - 10:39
    dnes sú od seba tak ďaleko, že sú takmer
    ochotné ísť jedna s druhou do vojny
  • 10:39 - 10:42
    a rozmetať jedni druhých
    na márne kúsky.
  • 10:42 - 10:50
    Takže ako bojovať proti
    týmto sociálnym pohromám
  • 10:50 - 11:00
    ako zánik spoločnosti,
    úpadok ľudstva, morálne otázky...?
  • 11:00 - 11:06
    A odpoveď je: vrátiť sa k systému,
    ktorý to mal pod kontrolou.
  • 11:08 - 11:09
    A to bol...
  • 11:09 - 11:11
    - Katolicizmus.
    - Áno, v stredoveku.
  • 11:11 - 11:16
    Hľadajú vedenie u jediného človeka,
    a tým je pápež.
  • 11:16 - 11:19
    Takže ako došlo k tomu,
  • 11:19 - 11:24
    že sola scriptura
    naraz letela von oknom?
  • 11:25 - 11:28
    Ako sa to stalo?
    Po prvé,
  • 11:28 - 11:32
    bolo treba
    spôsobiť rozdelenie.
  • 11:33 - 11:35
    Rôzne výklady.
  • 11:35 - 11:40
    Bol tu protestantizmus
    a katolicizmus.
  • 11:40 - 11:46
    Protestantizmus už od začiatku
    nebol nikdy skutočne jednotný.
  • 11:46 - 11:47
    Nie.
  • 11:47 - 11:52
    Mal aspekty jednoty,
    ale nebol jednotný.
  • 11:52 - 11:54
    Kalvinizmus
    zostal kalvinizmom.
  • 11:54 - 11:59
    Naraz, priamo tam...
    Ani na začiatku neboli jednotní.
  • 11:59 - 12:01
    Už od začiatku boli...
  • 12:01 - 12:06
    A potom sa stále viac trieštili,
    a keď ľudia skúmali Písmo,
  • 12:06 - 12:09
    ako sme preberali
    už veľakrát,
  • 12:09 - 12:17
    nedošlo k zjednoteniu,
    ale k rozmnoženiu denominácií.
  • 12:17 - 12:23
    Začali sme s hŕstkou.
    Mali sme luteránov v Nemecku,
  • 12:23 - 12:27
    kalvinistov vo Švajčiarsku,
  • 12:27 - 12:32
    napokon to postúpilo
    až do Škótska,
  • 12:32 - 12:37
    kde kalvinisti rozšírili svoje doktríny
    skrze Johna Knoxa,
  • 12:37 - 12:40
    potom tu bola
    anglikánska cirkev,
  • 12:40 - 12:45
    a všetky z nich boli v podstate
    spojením cirkvi a štátu,
  • 12:45 - 12:49
    pretože také bolo
    stredoveké zmýšľanie.
  • 12:49 - 12:57
    A potom bola táto jednota cirkvi a štátu
    po Francúzskej revolúcii narušená.
  • 12:57 - 13:01
    Nasledoval zánik
    kráľov a monarchií.
  • 13:01 - 13:05
    Králi boli zdanlivo
    odstránení,
  • 13:05 - 13:09
    a ak aj niekde zostali,
    mali skôr ceremoniálnu úlohu.
  • 13:09 - 13:12
    Áno. Tak ako v súčasnosti.
  • 13:12 - 13:19
    Áno. Ale ak nahliadneš do zákulisia, sú veľmi
    prominentní v tajných spoločnostiach.
  • 13:19 - 13:25
    Členovia kráľovských rodín
    v skutočnosti mnohé z nich vedú, že?
  • 13:25 - 13:33
    Keď si vezmeš veľmajstrov slobodomurárskych
    lóží v Anglicku alebo kdekoľvek inde,
  • 13:33 - 13:38
    členovia kráľovských rodín
    sú tu veľmi bohato zastúpení.
  • 13:38 - 13:44
    Zdanlivo teda prešli do podzemia,
    nastúpila demokracia,
  • 13:44 - 13:50
    a demokracia
    znásobila tie systémy.
  • 13:50 - 13:57
    Cirkvi sa teda kvôli rôznym otázkam
    ďalej rozdeľovali, Martin,
  • 13:57 - 14:01
    takže nakoniec
    sú ich tisíce,
  • 14:01 - 14:05
    a všetky sa
    odvolávajú na Písmo.
  • 14:05 - 14:12
    A potom - ako ich odviesť
    preč od litery Písma?
  • 14:12 - 14:18
    "Tvoje slovo je sviecou mojej nohe
    a svetlom môjmu chodníku."
  • 14:18 - 14:21
    "Tvoje slovo je pravda..."
  • 14:21 - 14:25
    Ako ich od toho odviesť?
    Čo keby si to kúsok po kúsku rozbil?
  • 14:25 - 14:31
    - Posunieš dôraz...
    - Áno. Použiješ napríklad vedu.
  • 14:31 - 14:37
    Najskôr poprieš Genesis.
    Stane sa to mytológiou.
  • 14:37 - 14:42
    Potom poprieš časti Písma,
    ktoré s tým súvisia
  • 14:42 - 14:46
    alebo ktoré sa javia,
    že podporujú záznam v Genesis.
  • 14:46 - 14:49
    Rozbiješ to,
    takže dôjde k...
  • 14:51 - 15:03
    povedzme... k zriedeniu absolútnej,
    doslovnej interpretácie Písma.
  • 15:03 - 15:08
    A rozšíriš to do celej spoločnosti.
    Jezuiti tu odviedli skvelú prácu.
  • 15:08 - 15:14
    Učenie proti učeniu,
    vytváranie univerzít a ich sekularizácia,
  • 15:14 - 15:21
    odstránenie Písma ako základu toho,
    čo je pravda, čo je správne a čo nesprávne.
  • 15:21 - 15:26
    Bol to skvelý ťah a urobiť to
    zabralo niekoľko storočí.
  • 15:26 - 15:32
    A potom, Martin,
    zmeníš náboženský systém -
  • 15:32 - 15:39
    zo systému stojaceho na Božom slove
    na náboženstvo založené na pocitoch,
  • 15:39 - 15:43
    kde sa normou stáva Duch
    a nie Božie slovo.
  • 15:43 - 15:48
    - Je to vlastne zmena autority.
    - Áno.
  • 15:48 - 15:54
    Tvoje náboženstvo ti teraz
    diktujú tvoje pocity.
  • 15:54 - 15:59
    A tak si pripravený
    na ekumenické hnutie.
  • 15:59 - 16:03
    Si pripravený
    všetkých zjednotiť,
  • 16:03 - 16:10
    a potreba jednoty je teraz založená
    na sociálnych otázkach a už nie na Biblii.
  • 16:10 - 16:12
    Áno, áno.
  • 16:12 - 16:18
    Pápež František a predošlí pápeži
    hovorili: Zjednoťme sa.
  • 16:19 - 16:22
    Všetci veríme v Ježiša.
  • 16:22 - 16:26
    Všetci veríme, že po smrti
    pôjdeme do neba alebo do pekla.
  • 16:26 - 16:31
    Odsuňme všetky tie ďalšie
    doktrinálne problémy nabok
  • 16:31 - 16:38
    a pozrime sa, ako by sme spoločne
    mohli vyriešiť tieto sociálne otázky.
  • 16:38 - 16:43
    Všetci chcú morálku.
    Všetci chcú toto a tamto.
  • 16:43 - 16:49
    Sústreďme sa na to, čo máme spoločné,
    a na všetko ostatné zabudnime.
  • 16:49 - 16:50
    A tak to začalo.
  • 16:50 - 16:56
    A preto sa katolícka cirkev
    opäť stala populárnou.
  • 16:56 - 17:05
    Správne. A teraz, keď je svet v stave,
    kedy opäť potrebuje tento morálny dôraz,
  • 17:05 - 17:09
    čo je základom tohto morálneho
    dôrazu? Bude to Písmo?
  • 17:09 - 17:11
    Nie, rozhodne nie.
  • 17:11 - 17:14
    Nie, pretože to
    len vytvára problémy.
  • 17:14 - 17:17
    Áno, to je pravda.
  • 17:17 - 17:20
    Ako povedal Tony Palmer.
  • 17:21 - 17:26
    - Keď prídeme tam hore...
    - ...Boh vyrieši doktrinálne problémy.
  • 17:26 - 17:28
    Rád by som vedel, prečo to Boh
    všetko zapísal do knihy,
  • 17:28 - 17:32
    ak hovorí: Odložme tú knihu,
    vyriešime to neskôr.
  • 17:32 - 17:35
    Však? Nedáva to
    žiaden zmysel.
  • 17:35 - 17:41
    To však urobili. Boh to vyrieši neskôr,
    sústreďme sa na tieto sociálne otázky.
  • 17:41 - 17:47
    A potrebujeme silné vedenie.
    Ktorá cirkev je tá najväčšia?
  • 17:48 - 17:50
    - Nie je to katolicizmus?
    - Áno, je.
  • 17:50 - 17:54
    - Nenarastá všade jeho vplyv?
    - Rozhodne.
  • 17:54 - 17:58
    A ku komu vzhliadajú,
    aby ich viedol?
  • 17:58 - 18:02
    K pápežovi. Spomínaš si,
    ako John Kerry povedal,
  • 18:02 - 18:04
    že pápež je morálnym
    vodcom sveta?
  • 18:04 - 18:06
    Áno.
  • 18:06 - 18:12
    Ale potrebuje mať vplyv, moc.
    Ako to opäť získa?
  • 18:12 - 18:15
    Na scénu vstupuje
    druhá šelma.
  • 18:15 - 18:25
    Už roky hovoríme, že druhá šelma
    bude opäť implementovať
  • 18:25 - 18:31
    pápežské doktríny,
    normy a morálku.
  • 18:31 - 18:38
    A je to veľmi
    pôsobivý systém,
  • 18:38 - 18:43
    systém, ktorý priťahuje
    skrze svoj mysticizmus,
  • 18:43 - 18:50
    a jeho ciele a snaha pomôcť ľudstvu
    vrátiť sa nazad k morálke
  • 18:50 - 18:53
    vyzerajú také šľachetné.
    - Áno.
  • 18:53 - 19:00
    Nevadí, že Písmo je pochované
    a spolu s ním úloha a centrálnosť Krista.
  • 19:00 - 19:03
    Ďalšia dôležitá vec,
    Martin,
  • 19:03 - 19:08
    je, že raní reformátori
    a rímskokatolícky systém
  • 19:08 - 19:16
    pevne verili, že cirkev a štát
    musia byť spojené.
  • 19:16 - 19:20
    Pretože aký zmysel má
    mať systém morálky,
  • 19:20 - 19:23
    ak nie je implementovaný?
  • 19:23 - 19:27
    Netreba políciu, ktorá by zaistila,
    že bude implementovaný?
  • 19:27 - 19:31
    Veď je to pre dobro všetkých.
    Je to pre spoločné dobro!
  • 19:31 - 19:37
    Správne. Mal by si urobiť osobné
    rozhodnutie prijať spasenie.
  • 19:37 - 19:40
    - To hovorí Biblia.
    - Áno.
  • 19:40 - 19:48
    A musíš urobiť osobné rozhodnutie
    zosúladiť sa s princípmi Biblie,
  • 19:48 - 19:50
    s 10 Božími prikázaniami.
  • 19:50 - 19:55
    Zosúlaďme sa
    s biblickými princípmi.
  • 19:55 - 20:01
    Katolicizmus hovorí: Naše morálne
    štandardy a normy nestoja na Písme,
  • 20:01 - 20:04
    stoja na prirodzenom
    zákone.
  • 20:04 - 20:08
    Nebudeme ich stavať na Písme.
    Ale bude sa zdať, že to tak je.
  • 20:10 - 20:15
    Nebudú stáť na Písme,
    len to tak bude vyzerať.
  • 20:16 - 20:28
    Zmeníme desatoro do tej miery,
    že bude odrážať potreby spoločnosti
  • 20:28 - 20:33
    namiesto Božích požiadaviek.
    - Áno.
  • 20:33 - 20:36
    To dáva zmysel.
    Presne to urobili.
  • 20:36 - 20:42
    "Ja som Hospodin, tvoj Boh,
    ktorý som ťa vyviedol z Egyptskej zeme...
  • 20:42 - 20:45
    Nebudeš mať iných bohov
    predo mnou."
  • 20:45 - 20:50
    To je veľmi konkrétne božstvo.
    Boh, ktorý ich vyviedol z Egypta.
  • 20:50 - 20:53
    Toto je pravý Boh.
  • 20:53 - 20:56
    "Nebudeš mať iných bohov
    predo mnou."
  • 20:57 - 21:00
    Iných bohov okrem koho?
  • 21:00 - 21:01
    Teraz to môže byť
    nejaký generický boh.
  • 21:01 - 21:05
    - To je...
    - V katolíckej zmenenej verzii.
  • 21:05 - 21:07
    V katolíckej zmenenej verzii.
    Tým to končí.
  • 21:07 - 21:11
    Tým to končí. Teraz máme
    nejaké generické božstvo,
  • 21:11 - 21:15
    zatiaľ čo v Písme máme
    veľmi konkrétne božstvo.
  • 21:15 - 21:19
    Ktorému z nich slúžiš?
    Ktorému zákonodarcovi?
  • 21:19 - 21:25
    Ten, ktorý synov Izraelových
    vyviedol z Egypta, ten je Boh.
  • 21:25 - 21:29
    Ten, ktorý prehovoril na Sinaji
    a vlastným prstom napísal zákon.
  • 21:29 - 21:32
    Áno. Ten, ktorý stvoril.
  • 21:32 - 21:36
    Ten je Boh. On je ten,
    ktorému máme slúžiť.
  • 21:36 - 21:38
    "Nebudeš mať iných bohov
    predo mnou."
  • 21:38 - 21:42
    Ale ako dosiahneš, aby sa ľudia
    zladili s takýmto zákonom, Martin?
  • 21:42 - 21:48
    Odstrániš z neho slová,
    ktoré upresňujú, ktorý Boh to je.
  • 21:48 - 21:49
    Je to dobrý nápad?
  • 21:49 - 21:52
    Samozrejme!
    Čomu to poslúži?
  • 21:52 - 21:55
    Poslúži to komunite,
    alebo to poslúži Bohu?
  • 21:55 - 21:56
    Komunite.
  • 21:56 - 22:00
    Dobre. Takže aby sme
    v tom nemali chaos,
  • 22:00 - 22:05
    povedzme, že všetky náboženstvá
    majú toho istého Boha.
  • 22:05 - 22:09
    Bolo to tak v Starom zákone?
    Mali všetky národy toho istého Boha?
  • 22:09 - 22:10
    Rozhodne nie.
  • 22:10 - 22:16
    - Nezadefinoval to Pavol?
    - Áno.
  • 22:16 - 22:22
    Nepovedal, že to, čo pohania obetujú,
    obetujú démonom?
  • 22:22 - 22:25
    - Áno.
    - Obetovali démonom.
  • 22:25 - 22:32
    Však? Pavol hovorí: "A nechcem,
    aby ste mali spoločenstvo s démonmi."
  • 22:32 - 22:38
    Podľa tohto verša neboli
    všetky božstvá rovnaké.
  • 22:38 - 22:41
    Rozhodne nie.
    Aj keď sa pozrieš na Eliáša,
  • 22:41 - 22:46
    čo bolo dôvodom celej tej
    skúsenosti na vrchu Karmel?
  • 22:46 - 22:49
    Dobre, Martin.
    Bude táto filozofia
  • 22:49 - 22:53
    fungovať v spoločnosti
    s ekumenickým svetonázorom?
  • 22:53 - 22:55
    Vôbec nie.
  • 22:55 - 22:57
    - Je to problém, že?
    - Veľký problém.
  • 22:57 - 22:59
    Kto ten problém pôsobil?
  • 22:59 - 23:02
    - Boh!
    - Áno, podľa nich.
  • 23:02 - 23:05
    Podľa Písma
    ten problém spôsobil Boh.
  • 23:05 - 23:08
    Povedal: Nikto iný, jedine ten Boh,
    ktorý vás vyviedol z Egypta,
  • 23:08 - 23:12
    ten, ktorý stál na Sinaji
    a napísal zákon svojím prstom,
  • 23:12 - 23:13
    jedine ten.
  • 23:14 - 23:19
    Ale nie... urobme to
    trošku generickejšie.
  • 23:19 - 23:22
    Teraz radi prijmeme
    hinduistické božstvá,
  • 23:22 - 23:28
    radi prijmeme moslimské božstvo,
    ktoré nemá syna,
  • 23:28 - 23:32
    radi prijmeme
    šamanské božstvá,
  • 23:32 - 23:35
    všetci sú vítaní!
    A teraz sa porozprávajme.
  • 23:35 - 23:37
    Nehovorme o doktrínach,
  • 23:37 - 23:41
    hovorme o sociálnych
    problémoch.
  • 23:41 - 23:48
    Je predsa toľko biedy, hladu,
    toľko sporov medzi náboženstvami...
  • 23:48 - 23:57
    Čo tieto spory spôsobuje?
    Prečo chcú džihádisti vyhubiť kresťanov?
  • 23:57 - 24:05
    A prečo sú kresťania takí tvrdohlaví
    a nechcú prijať božstvo džihádistov?
  • 24:05 - 24:08
    Odsuňme to
    všetko nabok.
  • 24:08 - 24:14
    Nepovedal pápež František, že všetky
    náboženstvá vedú k tomu istému Bohu?
  • 24:14 - 24:15
    Áno, povedal.
  • 24:15 - 24:19
    A všetci musíme byť priatelia,
    Fratelli tutti...
  • 24:19 - 24:22
    Fratelli tutti.
    Zbavme sa teda 1. prikázania.
  • 24:22 - 24:27
    A modloslužba, to je trošku problém.
    "Neurobíš si žiadnu modlu..."
  • 24:27 - 24:31
    Uhmm... to nebude fungovať!
  • 24:31 - 24:35
    Nie, pretože tým by bolo
    vylúčených veľa náboženstiev.
  • 24:35 - 24:38
    Čo urobiť s hinduizmom,
    so všetkými tými modlami?
  • 24:38 - 24:41
    - Čo urobiť s budhizmom?
    - Áno, s uctievaním predkov.
  • 24:41 - 24:46
    Čo s uctievaním predkov?
    Toto nebude fungovať...
  • 24:46 - 24:53
    Jednoducho... sa toho zbavme.
    Odstráňme to prikázanie.
  • 24:53 - 24:57
    Potom môžeme uctievať
    Pachamamu vo Vatikáne,
  • 24:57 - 25:04
    môžeme ukázať solidaritu
    a všetci budú spokojní.
  • 25:04 - 25:07
    To je omnoho rozumnejšie, nie?
  • 25:08 - 25:09
    Nie.
  • 25:09 - 25:11
    Aha... dobre.
  • 25:11 - 25:17
    A "neber meno Božie nadarmo..."
    Ale teraz ani nevieš, o ktorom Bohu hovoríš.
  • 25:17 - 25:20
    Považujme ich teda všetkých
    za rovnocenných.
  • 25:20 - 25:24
    Presne. Nehovorme nič zlé
    o žiadnom z nich, a nehovorme proti nim.
  • 25:24 - 25:26
    To by bolo nepekné!
  • 25:26 - 25:30
    Takže to povedal pápež František.
    Všetci sú jedno a to isté.
  • 25:30 - 25:33
    - Je to ešte stále biblické?
    - Nie, vôbec nie.
  • 25:33 - 25:37
    "Pamätaj na deň soboty, aby si ho svätil.
    Šesť dní budeš pracovať..."
  • 25:37 - 25:42
    Celý svet však
    uctieval slnko.
  • 25:42 - 25:47
    Je trochu problematické priviesť ich
    všetkých k siedmemu dňu.
  • 25:47 - 25:53
    Zostaňme pri prvom dni. Koniec koncov,
    Ježiš vstal z mŕtvych v prvý deň týždňa,
  • 25:53 - 25:55
    takže sa tým netrápme...
  • 25:55 - 25:58
    Je to však zákon autority!
  • 25:58 - 26:01
    Ja som Hospodin,
    ten, ktorý stvoril nebo a zem,
  • 26:01 - 26:03
    a preto vám prikazujem...
  • 26:03 - 26:06
    Nie, nie, nie... len to pekne
    nechajme také generické.
  • 26:06 - 26:08
    Všetci sa v tom zhodneme,
  • 26:08 - 26:13
    len niekoľko ich je trošku strelených
    a chcú to robiť, že?
  • 26:13 - 26:15
    Ale nech to robia
    v svoj deň.
  • 26:15 - 26:21
    Bude tam jednoducho stáť:
    Sväťte sobotný deň, a koniec.
  • 26:22 - 26:23
    Tak to teraz znie.
  • 26:23 - 26:29
    A "cti svojho otca a svoju matku,
    aby si dlho žil..."
  • 26:29 - 26:30
    Však?
  • 26:30 - 26:35
    Odstráňme to zasľúbenie. Povedzme len:
    Cti svojho otca a svoju matku.
  • 26:35 - 26:38
    Ale primiešajme sem
    prirodzený zákon.
  • 26:38 - 26:42
    Tým, kto skutočne
    potrebuje ochranu, je dieťa.
  • 26:42 - 26:43
    Áno.
  • 26:43 - 26:51
    Vytvorme niekoľko ľudských práv
    a postavme práva dieťaťa nad práva rodičov,
  • 26:51 - 26:57
    takže štát a škola budú môcť rozhodnúť,
    akého pohlavia je tvoje dieťa.
  • 26:57 - 26:59
    Tvoje dieťa ti dokonca
    ani nepatrí.
  • 26:59 - 27:05
    Keď sa to dieťa narodilo a nemalo žiadne šaty,
    nevidel si, akého pohlavia bolo?
  • 27:05 - 27:12
    To je niečo, čo za teba rozhodne
    štát alebo systém neskôr,
  • 27:12 - 27:16
    a ak do toho budeš zasahovať,
    vezmeme ti tvoje dieťa,
  • 27:16 - 27:20
    pretože práva dieťaťa
    stoja nad právami rodičov.
  • 27:20 - 27:24
    Jednoducho to prikázanie
    otočme hore nohami. Však?
  • 27:24 - 27:29
    Mohli by sme prejsť aj zvyšok,
    ale nemusíme. Toto sú tie dôležité.
  • 27:29 - 27:35
    Martin, normou teda
    nie je Biblia,
  • 27:35 - 27:44
    ale to, ako ju katolicizmus interpretoval
    a zostavil vo svojej forme desatora,
  • 27:44 - 27:48
    ktorá sa zdanlivo prekrýva
    s biblickým desatorom,
  • 27:49 - 27:53
    ale v skutočnosti ho úplne podlamuje.
    - Áno.
  • 27:53 - 27:56
    - Súhlasil by si s tým?
    - Určite áno,
  • 27:56 - 27:59
    a toto je základ ekumenizmu.
  • 27:59 - 28:03
    A všetci sú v tom zajedno,
  • 28:03 - 28:06
    takže na Tridentskom koncile,
  • 28:06 - 28:14
    keď protestanti hovorili: Sola scriptura!
    Veríme Biblii a jedine Biblii!
    ,
  • 28:14 - 28:18
    arcibiskup z Reggia povedal:
    Nie, neveríte. Zachovávate nedeľu,
  • 28:18 - 28:22
    takže v skutočnosti počúvate normy
    a štandardy katolíckej cirkvi.
  • 28:22 - 28:28
    Ste jednoducho vzbúrenci
    a my sa o vás postaráme...
  • 28:28 - 28:33
    - za tým účelom boli vytvorení jezuiti -
    ...a privedieme vás nazad k normám
  • 28:33 - 28:39
    a štandardom, ktoré prikazuje cirkev.
    Na Bibliu zabudnime.
  • 28:39 - 28:46
    - Takto sa to v skratke stalo.
    - Tak sme sa dostali tam, kde dnes sme.
  • 28:46 - 28:52
    A teraz prejdeme k systému,
    kde je svet v zmätku
  • 28:52 - 28:58
    a opäť potrebuje silné morálne vedenie.
    Nazad ku katolicizmu.
  • 28:58 - 29:00
    - Nie k Písmu.
    - Nie.
  • 29:00 - 29:04
    Nazad ku katolicizmu
    a jeho normám.
  • 29:04 - 29:08
    A pretože dôležitá
    nie je doktrína,
  • 29:08 - 29:14
    ale spoločnosť, spoločné dobro
    a potreby spoločnosti,
  • 29:14 - 29:17
    nikto si ani nevšimne,
  • 29:17 - 29:27
    keď implementujeme postupy, zákony
    a veci, ktoré sú v rozpore s Bibliou,
  • 29:27 - 29:29
    ale spoločnosť ich
    naozaj potrebuje.
  • 29:29 - 29:35
    A veľmi dobre zapadajú do tohto
    ekumenického hlásania lásky.
  • 29:35 - 29:37
    Pekne vyjadrené.
  • 29:37 - 29:44
    Úplne teda odstráňme doktrínu,
    tá nie je dôležitá, a poďme s prúdom.
  • 29:44 - 29:47
    Martin, čo ak niekto povie:
    Nepôjdem s prúdom... ?
  • 29:48 - 29:56
    Potom - pre dobro spoločnosti, atď. -
    sa ho jednoducho zbavme.
  • 29:56 - 30:04
    Takže každý odlišný hlas
    treba umlčať, však?
  • 30:05 - 30:07
    Nevedia však,
    ako to urobiť...
  • 30:07 - 30:11
    Alebo si to nedávno
    vo svete trénovali?
  • 30:11 - 30:13
    Ako umlčať určité hlasy?
  • 30:13 - 30:18
    Aj keď hovoria rozumne,
    tvrdia o nich, že hovoria nezmysly.
  • 30:19 - 30:20
    No...
  • 30:22 - 30:23
    Áno.
  • 30:23 - 30:25
    Ak máme
    nemilé pozadie, Martin,
  • 30:25 - 30:27
    potom môžeme aj hovoriť
    o nemilých veciach, nie?
  • 30:27 - 30:29
    Áno, môžeme.
  • 30:29 - 30:34
    Pred 5 rokmi by sa niečo také
    nemohlo povedať tak otvorene
  • 30:34 - 30:40
    a nebolo možné tak ľahko
    ostrakizovať ľudí
  • 30:40 - 30:43
    v médiách,
    tak ako to robia,
  • 30:43 - 30:50
    len preto, že niekto sa ozval proti tomu,
    čo považujú za prijateľnú normu.
  • 30:50 - 30:57
    Dobre. Martin, pointa je,
    že Biblia predpovedá,
  • 30:57 - 31:03
    že prvá šelma, ktorou je
    jednoznačne katolicizmus,
  • 31:03 - 31:09
    sa zotaví,
    jej rana bude zahojená,
  • 31:09 - 31:16
    a tým, kto bude v jej mene
    implementovať jej normy a štandardy,
  • 31:16 - 31:21
    bude druhá šelma, ktorou sú
    Spojené štáty americké.
  • 31:21 - 31:24
    Otázka neznie:
    je to možné?
  • 31:24 - 31:27
    Otázka znie:
    deje sa to?
  • 31:28 - 31:30
    Rozhodne.
  • 31:30 - 31:32
    Martin, čo sa teda
    musí stať?
  • 31:32 - 31:40
    Po prvé, musí byť vidno,
    že postavenie katolicizmu opäť stúpa.
  • 31:40 - 31:44
    Áno, musí sa stať
    populárnym.
  • 31:44 - 31:46
    Po prvé.
  • 31:47 - 31:54
    Po druhé, morálny hlas,
    ktorý pramení z tohto zdroja,
  • 31:54 - 32:01
    musí byť pokladaný za najdôležitejší.
    Na tom pracovali veľmi tvrdo, že?
  • 32:01 - 32:03
    - Ako ľavica, tak aj pravica.
    - Rozhodne.
  • 32:03 - 32:08
    Vezmi si napríklad Kerryho
    prejavy týkajúce sa tejto veci...
  • 32:08 - 32:10
    Musí to byť
    opäť vyvýšené,
  • 32:10 - 32:14
    ale musí to byť hyperbolické,
    musí to narastať.
  • 32:14 - 32:18
    Áno, musí prísť
    nejaký hrdina.
  • 32:18 - 32:26
    Správne. Stále to ale musí
    vyzerať pasívne, byť len v pozadí,
  • 32:26 - 32:28
    takže je potrebný zástupca.
  • 32:28 - 32:32
    Áno, niekto, kto...
  • 32:32 - 32:34
    - ...to urobí v jeho mene.
    - Taký buldog.
  • 32:34 - 32:36
    Vieš, veľa sa hovorí
    o zástupcoch,
  • 32:36 - 32:41
    napríklad, že húsíovia konajú
    ako zástupcovia Iránu, atď.
  • 32:41 - 32:46
    Treba teda zástupcu, ktorý povie:
    Toto je to, čo potrebujeme.
  • 32:46 - 32:49
    Potrebujeme tento
    morálny štandard.
  • 32:49 - 32:52
    A čo povedal tento pápež,
    alebo ten pápež,
  • 32:52 - 32:57
    a čo tamten pápež?
    Na tie veci by sme nemali zabudnúť.
  • 32:57 - 33:00
    A čo povie nový pápež?
  • 33:00 - 33:03
    - To bude veľmi zaujímavé.
    - Rozhodne.
  • 33:03 - 33:07
    A myslím, že sa to dostane
    do bodu, kedy všetci povedia:
  • 33:07 - 33:13
    Toto je v dnešnej dobe
    hlas rozumu.
  • 33:13 - 33:14
    Tiež si to myslím.
  • 33:14 - 33:17
    A mali by sme sa vrátiť
    k tým normám a štandardom.
  • 33:17 - 33:20
    Treba však zástupcu!
  • 33:20 - 33:24
    Dobre.
    Predstavme toho zástupcu.
  • 33:25 - 33:30
    Spojenie cirkvi a štátu
    bol úžasný systém,
  • 33:30 - 33:36
    pretože čokoľvek cirkev rozhodla,
    to štát presadil.
  • 33:36 - 33:39
    Bolo to úžasné!
    Obaja boli spokojní.
  • 33:39 - 33:43
    A potom to bolo zrušené.
    Potrebujeme to nazad, že?
  • 33:43 - 33:44
    Áno...
  • 33:44 - 33:46
    Cirkev a štát sa musia
    opäť zjednotiť.
  • 33:46 - 33:52
    Odluka cirkvi a štátu bola
    pre spoločné dobro zlým nápadom.
  • 33:52 - 33:53
    Rozhodne.
  • 33:53 - 33:59
    - A opäť potrebujeme vládnuť! Však?
    - Áno. Také je cítenie cirkvi.
  • 33:59 - 34:03
    Tak uvažuje cirkev, áno.
    Znova musíme vládnuť.
  • 34:03 - 34:09
    A čo Židia? Mali pocit,
    že musia vládnuť?
  • 34:09 - 34:10
    Rozhodne, áno.
  • 34:10 - 34:15
    A Mesiáš sa im tú vládu
    chystal zobrať
  • 34:15 - 34:20
    a dôraz mal byť na ňom
    a na tom, čo sa deje v nebi,
  • 34:20 - 34:22
    a aká je potom ich úloha
    tu na zemi?
  • 34:22 - 34:25
    To, čo si povedal,
    je biblické.
  • 34:25 - 34:28
    Ale v ich myslení...
    toto nebolo to, čo chceli.
  • 34:28 - 34:31
    Nie, nie.
    Chceli vládnuť.
  • 34:31 - 34:34
    V stredoveku cirkev vládla.
  • 34:34 - 34:38
    Potom svoju vládu stratila
    a teraz ju chce nazad.
  • 34:38 - 34:41
    Je teda potrebné, aby sa cirkev
    a štát znovu zjednotili.
  • 34:41 - 34:46
    Martin, ak sa to stane,
    potom tento scenár, ktorý máme,
  • 34:46 - 34:54
    ktorým je toto Božie slovo,
    sám seba obháji.
  • 34:54 - 34:55
    Určite.
  • 34:55 - 35:00
    Pozrime sa teda,
    čo sa deje vo svete.
  • 35:00 - 35:07
    Martin, pápež František sa veľmi dôrazne
    vyjadroval k životnému prostrediu.
  • 35:07 - 35:10
    Obnoviteľné zdroje energie.
  • 35:10 - 35:13
    Ale nejako
    tu musí byť rovnováha,
  • 35:13 - 35:17
    pretože prichádza Trump
    a hovorí: Vŕtaj, bejby, vŕtaj!
  • 35:17 - 35:22
    A ihneď odstupuje od Parížskej
    klimatickej dohody
    , atď.
  • 35:22 - 35:26
    A napriek tomu tento problém
    nemôže zmiznúť,
  • 35:26 - 35:31
    pretože pápežov hlas
    má istú váhu, že?
  • 35:31 - 35:36
    Považujem teda za veľmi zaujímavé,
    že Španielsko postihla táto katastrofa.
  • 35:36 - 35:42
    Míľnik energie zo stopercentne
    obnoviteľných zdrojov v Španielsku
  • 35:42 - 35:47
    nasledoval historický výpadok prúdu.
    Bola to náhoda?
  • 35:47 - 35:54
    Chválili sa, že ich sieť po prvý raz beží na energii
    zo stopercentne obnoviteľných zdrojov,
  • 35:54 - 35:57
    a potom padla.
    - O niekoľko dní kompletne padla.
  • 35:57 - 36:02
    Ľudia sa nemohli dostať z vlakov,
    pretože dvere boli zamknuté.
  • 36:02 - 36:05
    Museli vypáčiť dvere,
    vládla tam panika...
  • 36:05 - 36:08
    - Obrovská panika.
    - Obrovská panika,
  • 36:08 - 36:10
    a nič nefungovalo!
  • 36:10 - 36:16
    Celonárodná sieť po prvý raz
    jednoducho skolabovala.
  • 36:16 - 36:22
    "Len o 12 dní neskôr Španielsko a Portugalsko
    zažili jeden z najväčších blackoutov v histórii.
  • 36:22 - 36:27
    Výpadok elektriny zasiahol aj časti
    Francúzska, Andorry, Belgicka a Holandska,
  • 36:27 - 36:33
    keďže sa iberská rozvodná sieť
    odpojila od širšej európskej siete..."
  • 36:33 - 36:39
    A príčina? No, v skutočnosti nevieme.
    Bola to teplota? Nejaký pulz?
  • 36:39 - 36:43
    Nech to bolo čokoľvek,
    spôsobilo to paniku.
  • 36:45 - 36:51
    Boli bez prúdu niekoľko hodín
    a bola to čistá panika.
  • 36:51 - 36:52
    Panika, panika, panika.
  • 36:52 - 36:55
    Myslím, že všetci títo ľudia
    by mali prísť do Južnej Afriky
  • 36:55 - 37:01
    a chvíľu tu žiť, pretože naša sieť
    je vypnutá stále.
  • 37:02 - 37:08
    Chvíľu to bolo stabilné
    a potom pred pár týždňami...
  • 37:08 - 37:10
    - Ďalší kolaps.
    - Áno.
  • 37:10 - 37:16
    Ak šoféruješ v Johannesburgu a myslíš,
    že tam nájdeš funkčný semafor,
  • 37:16 - 37:18
    popremýšľaj znova.
  • 37:18 - 37:21
    Na všetky tieto veci
    sme úplne zvyknutí,
  • 37:21 - 37:25
    takže keď sa niečo také stane,
    len sa pousmejeme.
  • 37:25 - 37:30
    Ale Martin, to je jednoducho súčasť
    chaosu, ktorý treba vyriešiť, že?
  • 37:30 - 37:39
    Treba ho vyriešiť, a to riešenie bude
    musieť prísť s náboženským dôrazom.
  • 37:39 - 37:43
    Vieš, ale možno to,
    že sa to deje,
  • 37:43 - 37:47
    a Trump je proti
    všetkému tomuto...
  • 37:47 - 37:50
    - Povyšuje to jeho postavenie.
    - Áno.
  • 37:50 - 37:52
    Jeho vážnosť.
  • 37:52 - 37:58
    Vráťme sa trošku nazad, k 25. marcu.
    Mimochodom, nie je to tak dávno.
  • 37:58 - 38:04
    Arcibiskup Elpidoforos
    odovzdal prezidentovi Trumpovi
  • 38:04 - 38:09
    posvätný kríž na oslave
    Dňa nezávislosti Grécka
  • 38:09 - 38:14
    Toto je veľmi zaujímavé.
    Tento pravoslávny arcibiskup
  • 38:14 - 38:18
    Trumpovi odovzdal
    špeciálny kríž a povedal:
  • 38:18 - 38:26
    "Prezidentove vodcovské schopnosti prirovnal
    k vodcovstvu cisára Konštantína Veľkého..."
  • 38:27 - 38:30
    Keď sa pozrieme na dejiny,
  • 38:30 - 38:34
    Konštantín bol samozrejme
    veľmi významným cisárom,
  • 38:34 - 38:37
    pretože urobil
    kresťanstvo oficiálnym.
  • 38:37 - 38:40
    V Ríme.
  • 38:40 - 38:44
    A nielenže
    ho urobil oficiálnym,
  • 38:44 - 38:50
    ale podľa dokumentov, ktoré sú
    podľa niektorých dôkladne sfalšované,
  • 38:50 - 38:58
    v podstate odovzdal vládu rímskemu
    biskupovi pekne na striebornej tácke,
  • 38:59 - 39:06
    takže mohol vládnuť nielen v náboženských
    veciach, ale aj v sekulárnych.
  • 39:06 - 39:11
    Toto je dedičstvo, ktoré v podstate
    zanechal rímskokatolíckej cirkvi.
  • 39:11 - 39:16
    - A rímskym biskupom je dnes pápež.
    - Je to pápež. Správne.
  • 39:16 - 39:24
    Konštantín teda prijal kresťanstvo,
    ale neopustil pohanstvo.
  • 39:24 - 39:26
    Nie.
  • 39:26 - 39:32
    Keď sa pozrieš na jeho veľké pamätníky,
    na jednej strane je vyobrazené kresťanstvo
  • 39:32 - 39:38
    a na druhej strane
    mitraizmus, uctievanie slnka.
  • 39:38 - 39:46
    V skutočnosti spojil pohanstvo
    s kresťanstvom. To je synkretizmus.
  • 39:46 - 39:53
    Zastavilo to boje
    a prenasledovanie kresťanov,
  • 39:53 - 39:57
    ale nie preto, že by kresťania
    v skutočnosti vyhrali.
  • 39:57 - 40:01
    Boli jednoducho pričlenení.
  • 40:01 - 40:05
    - To je v skutočnosti nebezpečnejšie.
    - Omnoho nebezpečnejšie.
  • 40:05 - 40:10
    Synkretizmus je toxín
    vo veľmi chutnom nápoji.
  • 40:11 - 40:12
    Podvod.
  • 40:12 - 40:17
    Každopádne, prirovnal ho
    ku Konštantínovi
  • 40:17 - 40:23
    a s týmto historickým pozadím
    som s tým celkom spokojný.
  • 40:23 - 40:31
    Áno, pretože je to to, čo Biblia hovorí,
    že sa stane. V podstate to isté.
  • 40:31 - 40:39
    "...a pripomenul víziu rímskeho vládcu
    o kríži ako symbole božského víťazstva.
  • 40:39 - 40:47
    Pri odovzdávaní kríža arcibiskup Elpidoforos
    spomenul slávne cisárovo videnie:
  • 40:47 - 40:54
    'Práve tento kríž je symbolom, ktorý viedol
    Konštantína k víťazstvu, ako mu Ježiš zjavil.'
  • 40:55 - 41:00
    Prezident Trump, viditeľne dojatý,
    s vďačnosťou prijal dar
  • 41:00 - 41:04
    a uznal jeho
    hlboký význam."
  • 41:04 - 41:11
    Martin, aký účinok malo to,
    čo Konštantín urobil?
  • 41:11 - 41:15
    Vyzdvihol postavenie
    rímskeho biskupa
  • 41:15 - 41:22
    nad všetkých ostatných kresťanských
    biskupov na celom svete
  • 41:22 - 41:28
    a v podstate následkom toho
    zriadil pápežstvo.
  • 41:28 - 41:31
    Ak sa na to môžeme
    pozrieť ako na predobraz...
  • 41:31 - 41:35
    - Je toto porovnateľné?
    - Je to paralela, môže to byť ohromujúce.
  • 41:35 - 41:40
    Nebola by to zaujímavá paralela?
    Myslím, že by mohla byť.
  • 41:40 - 41:44
    A potom,
    19. marca 2025,
  • 41:44 - 41:50
    Náboženskí vodcovia sa zhromaždili okolo
    Trumpa k modlitbe v Oválnej pracovni,
  • 41:50 - 41:54
    a nazvali to
    "neuveriteľným dňom".
  • 41:54 - 42:01
    Náboženskí vodcovia z celej krajiny navštívili
    Donalda Trumpa a modlili sa s ním.
  • 42:01 - 42:08
    "Biely dom zverejnil fotografiu vodcov
    zhromaždených v modlitbe okolo Trumpa,
  • 42:08 - 42:11
    ktorý sedel
    za svojím stolom.
  • 42:11 - 42:19
    Vo februári Trump podpísal nariadenie
    o zriadení Úradu pre vieru pri Bielom dome..."
  • 42:19 - 42:22
    Vidíme tu postup.
  • 42:22 - 42:28
    Áno. Toto je prvé výkonné
    nariadenie, ktoré urobil.
  • 42:28 - 42:32
    A Paula Whiteová je Trumpovou
    hlavnou poradkyňou.
  • 42:32 - 42:39
    Dobre. A tento úrad je v Bielom dome,
    veľmi blízko Oválnej pracovne.
  • 42:39 - 42:44
    - V západnom krídle.
    - To je mimochodom veľmi symbolické.
  • 42:44 - 42:53
    Je to prvý raz, čo bola takejto organizácii
    daná základňa v Bielom dome.
  • 42:53 - 42:55
    Je to ako spájanie
    cirkvi a štátu.
  • 42:55 - 42:59
    Lepší spôsob, ako to urobiť,
    asi neexistuje.
  • 42:59 - 43:02
    Tento úrad je súčasťou
    Rady pre vnútornú politiku.
  • 43:02 - 43:07
    "V nariadení sa uvádza, že nový úrad bude
    s náboženskými vodcami konzultovať
  • 43:07 - 43:12
    rôzne témy vrátane
    „obrany náboženskej slobody“."
  • 43:12 - 43:17
    To znie veľmi ušľachtilo,
    ale treba pamätať na to,
  • 43:17 - 43:25
    ako pápež František a katolicizmus
    definujú náboženskú slobodu.
  • 43:25 - 43:33
    Náboženská sloboda je vždy definovaná
    v medziach spoločného dobra.
  • 43:33 - 43:37
    Áno. V skutočnosti nemáš
    slobodu robiť to, čo chceš.
  • 43:37 - 43:39
    Môžeš robiť len to...
  • 43:39 - 43:47
    Môžeš si vybrať denomináciu
    alebo náboženskú vieru, ktorú chceš,
  • 43:47 - 43:52
    pokiaľ neprekáža
    spoločnému dobru.
  • 43:52 - 44:02
    Čo ak sú ohľadne nejakej otázky jednotní
    a ty sa od toho dištancuješ?
  • 44:02 - 44:10
    Potom už náboženskú slobodu nemáš,
    pretože nekonáš v rámci spoločného dobra.
  • 44:10 - 44:18
    Náboženská sloboda teda funguje len
    ak spĺňa požiadavky spoločného dobra.
  • 44:18 - 44:21
    Je to podobné ich chápaniu
    slobody prejavu.
  • 44:21 - 44:25
    Máš slobodu, pokiaľ nehovoríš niečo,
    čo nechceme, aby si hovoril.
  • 44:25 - 44:31
    "V stredu večer sa v Trumpovej rezidencii
    Mar-a-Lago v Palm Beach na Floride
  • 44:31 - 44:36
    uskutoční galavečer
    Katolíci pre katolíkov."
  • 44:36 - 44:42
    Aj to je fascinujúce.
    Máme tu túto organizáciu,
  • 44:42 - 44:45
    tento Úrad pre vieru
    so sídlom...
  • 44:47 - 44:50
    ...v Bielom dome,
  • 44:50 - 44:53
    Paula Whiteová
    je samozrejme evanjelikálka,
  • 44:53 - 44:56
    ale teraz Trump hostí
    špeciálny deň len pre katolíkov.
  • 44:56 - 45:00
    - Áno, vo svojej rezidencii.
    - Vo svojej rezidencii.
  • 45:00 - 45:06
    "Medzi rečníkmi bude aj generál americkej
    armády vo výslužbe Michael Flynn
  • 45:06 - 45:11
    a dlhoročný politický
    konzultant Roger Stone."
    Atď.
  • 45:11 - 45:17
    A toto je ich webstránka
    Katolíci pre katolíkov :
  • 45:17 - 45:24
    Galavečer katolíckej modlitby
    za Ameriku 2025 v Mar-a-Lago.
  • 45:24 - 45:29
    Inšpirovanie novej vlny katolicizmu
    a vlastenectva v Amerike.
  • 45:29 - 45:36
    - Dostávajú špeciálnu podporu?
    - Určite. Pretláča sa to.
  • 45:36 - 45:43
    A veľmi dôležité je pamätať na to,
    že toto sú konzervatívni katolíci,
  • 45:43 - 45:46
    podporujúci zmýšľanie
    spred Vatikánu 2.
  • 45:46 - 45:52
    V skutočnosti potrebujú len
    konzervatívneho pápeža, aby to stmelil.
  • 45:52 - 45:55
    Mohli by sme ich nazvať
    aj "tradiční katolíci".
  • 45:55 - 45:58
    Tradiční katolíci.
  • 45:58 - 46:04
    "Katolíci pre katolíkov bojujú za návrat
    katolíckej viery na verejné priestranstvá
  • 46:04 - 46:10
    prostredníctvom ružencov, médií,
    politickej činnosti a ďalších!"
  • 46:10 - 46:14
    - Prostredníctvom doktríny, Martin?
    - Nie. Nie.
  • 46:14 - 46:21
    Nie. Doktrínu odsuňme nabok,
    majme radšej ružencové zhromaždenia.
  • 46:22 - 46:25
    Ruženec je
    opakujúca sa modlitba.
  • 46:25 - 46:29
    10 zdravasov, 1 otčenáš,
    10 zdravasov, 1 otčenáš,
  • 46:29 - 46:33
    a Biblia jasne hovorí,
    že to by sme robiť nemali.
  • 46:34 - 46:38
    Jednoducho vyslov, čo máš na srdci.
    Hovor k Bohu ako k priateľovi.
  • 46:38 - 46:42
    "Poďte ku mne všetci,
    ktorí sa namáhate a ste preťažení..."
  • 46:42 - 46:46
    Zložte bremená k mojim nohám
    a ja vám dám pokoj.
  • 46:46 - 46:48
    A potom politická činnosť.
  • 46:48 - 46:52
    - Je to súčasť Biblie?
    - Nie! Toto je cirkev a štát!
  • 46:52 - 46:57
    "Dajte cisárovi, čo je cisárovo,
    a čo je Božie, Bohu."
  • 46:57 - 47:02
    "Hoci je Katolíci pre katolíkov
    hnutím vášnivých aktivistov,
  • 47:02 - 47:06
    vieme, že bez modlitby
    je naša práca márna..."
  • 47:06 - 47:09
    Ich odpoveďou je teda
    opakovanie modlitby.
  • 47:09 - 47:13
    Myslím, že práve preto
    máme ruženec...
  • 47:13 - 47:15
    ...priamo tu na obrázku.
  • 47:16 - 47:21
    "Pri posledných voľbách sme sa ako krajina
    obrazne aj doslovne vyhli guľke.
  • 47:21 - 47:27
    Je čas poďakovať sa Bohu a požiadať o Jeho
    pomoc v množstve bojov, ktoré nás čakajú."
  • 47:28 - 47:33
    - Sú na vojnovej nohe?
    - Rozhodne áno.
  • 47:33 - 47:39
    Čo je cieľom? Opäť zaviesť katolícke
    normy a štandardy do administratívy.
  • 47:39 - 47:45
    A je tu aj nepatrná podprahová
    správa v prospech Trumpa.
  • 47:45 - 47:47
    - Áno.
    - Že toto je ich človek.
  • 47:47 - 47:50
    Toto je človek,
    ktorý to urobí.
  • 47:50 - 47:53
    Pozrime sa, ako na to hľadia
    konzervatívni katolíci.
  • 47:53 - 47:58
    Je tu záber... všetkých ich nevidíte,
    ale je tu vyše 100 kňazov.
  • 47:58 - 48:03
    Toto je socha Panny Márie Fatimskej,
    ktorá bola darovaná
  • 48:03 - 48:06
    nielen Donaldovi Trumpovi,
    ale celej jeho rodine.
  • 48:06 - 48:11
    Bola to skutočne krásna socha
    Panny Márie Fatimskej, naozaj kvalitná,
  • 48:11 - 48:14
    a biskup Strickland
    predniesol nádhernú modlitbu,
  • 48:14 - 48:16
    požehnal ju
    a pokropil svätenou vodou.
  • 48:16 - 48:19
    Myslím, že niektorí videli
    túto fotku a pomysleli si:
  • 48:19 - 48:22
    Oslavujú starého podfukára
    uprostred večere...
  • 48:22 - 48:27
    Nie, tak to nebolo. Toto je požehnanie
    sochy Panny Márie Fatimskej
  • 48:27 - 48:30
    darovanej
    Trumpovej rodine
  • 48:30 - 48:36
    a biskup Strickland sa modlil konkrétne za to,
    aby táto nádherná socha Požehnanej Matky
  • 48:36 - 48:39
    bola kompasom,
    ktorý ich povedie k Ježišovi,
  • 48:39 - 48:45
    aby im povedala:
    Urobte všetko, čo vám prikáže.
  • 48:49 - 48:54
    Martin, je to, čo sme práve videli,
    v rozpore s 2. prikázaním?
  • 48:54 - 48:57
    Rozhodne!
    Požehnanie sochy.
  • 48:57 - 49:01
    - Je to proti 2. prikázaniu?
    - Rozhodne. Žiadne sochy.
  • 49:01 - 49:06
    - Ozval sa na to protestantizmus?
    - Nie.
  • 49:06 - 49:08
    - Ani slovko?
    - Nie.
  • 49:12 - 49:14
    - Je to biblické?
    - Nie.
  • 49:15 - 49:18
    - Rozhodne nie.
    - Rozhodne nie, však?
  • 49:18 - 49:23
    Martin, celý ten systém
    je teda pohanstvo.
  • 49:23 - 49:27
    Keď sa pozrieš na Pachamamu...
    Aký je v tom rozdiel?
  • 49:27 - 49:32
    Je to to isté. Nezáleží na tom,
    či je to jedno alebo druhé...
  • 49:32 - 49:35
    Nechcem zachádzať do mariológie,
    to teraz nie je naším cieľom,
  • 49:35 - 49:38
    pozeráme sa na to,
    kam to smeruje.
  • 49:38 - 49:45
    Nie je to však biblické.
    Nestojí to na tom, čo hovorí Písmo,
  • 49:45 - 49:48
    stojí to čisto na tom,
    čo hovorí katolicizmus.
  • 49:49 - 49:53
    Je zaujímavé, že Sky News
    - myslím, že oni - povedali,
  • 49:53 - 49:59
    že Trump so všetkými tými výkonnými
    nariadeniami a podobne koná
  • 49:59 - 50:03
    skôr ako kráľ, než ako prezident.
    - Je to tak, áno.
  • 50:03 - 50:10
    Martin, Ústava, ktorá v podstate
    zakazuje spojenie cirkvi a štátu,
  • 50:10 - 50:13
    hoci teraz sa dohadujú,
    že to tak nie je...
  • 50:13 - 50:16
    Nemala by potom začínať
    slovami "Ja, kráľ..." ?
  • 50:16 - 50:21
    Je to tak trošku sarkazmus, ale áno.
    Preberá kontrolu. Robí to podľa seba.
  • 50:21 - 50:27
    - A robí to v mene niekoho.
    - Áno, istotne. Neklamme sa.
  • 50:27 - 50:32
    A čo potom Trump urobil počas
    Národných modlitebných raňajok?
  • 50:32 - 50:38
    Trump v Národný deň modlitieb
    zriadil Komisiu pre náboženskú slobodu
  • 50:38 - 50:42
    Tento článok
    je z 1. mája.
  • 50:42 - 50:50
    "Prezident hovorí, že jeho administratíva
    'prináša náboženstvo nazad do našej krajiny'.
  • 50:50 - 50:56
    Stovky náboženských vodcov
    zastupujúcich rôzne náboženské pozadia,
  • 50:56 - 51:01
    medzi inými aj kresťania,
    židia, moslimovia a hinduisti,
  • 51:01 - 51:04
    sa zúčastnili podujatia
    v Ružovej záhrade,
  • 51:04 - 51:08
    ktoré sa konalo zopár krokov
    od Oválnej pracovne.
  • 51:08 - 51:10
    Súčasťou programu
    boli chvíle zamyslenia,
  • 51:10 - 51:13
    modlitby vedené významnými
    náboženskými osobnosťami
  • 51:13 - 51:17
    vrátane hinduistickej modlitby za mier
    a kresťanskej invokácie,
  • 51:17 - 51:23
    odrážajúc tak multináboženský prístup,
    ktorý sme videli aj pri obradoch v minulosti."
  • 51:23 - 51:25
    Toto je
    Fratelli tutti.
  • 51:25 - 51:30
    Spýtam sa - líši sa to nejako veľmi
    od toho, čo neustále robil pápež?
  • 51:30 - 51:36
    Nie. Toto propagoval.
    Popiera to 1. prikázanie?
  • 51:36 - 51:36
    Áno.
  • 51:36 - 51:38
    - Áno, však?
    - Áno.
  • 51:38 - 51:42
    Ale slúži to účelu ľudstva
  • 51:42 - 51:47
    - z ľudskej perspektívy,
    ale nie z Božej perspektívy.
  • 51:48 - 51:53
    "Príležitosť, zorganizovanú novovytvoreným
    Úradom pre vieru pri Bielom dome,
  • 51:53 - 51:57
    niektorí funkcionári využili k predneseniu
    svojich obľúbených náboženských veršov.
  • 51:57 - 52:02
    Výkonné nariadenie ustanovujúce
    Komisiu pre náboženskú slobodu
  • 52:02 - 52:05
    sa pripája k ďalším nariadeniam
    zameraným na náboženstvo,
  • 52:05 - 52:08
    ktoré boli podpísané
    za posledné tri mesiace,
  • 52:08 - 52:11
    vrátane nariadenia týkajúceho sa
    "protikresťanskej zaujatosti"
  • 52:11 - 52:18
    a ďalšieho, ktoré sa zameriava na narastajúci
    antisemitizmus na univerzitách po celej krajine."
  • 52:18 - 52:23
    Na niektoré z týchto univerzít
    je vyvíjaný tlak,
  • 52:23 - 52:30
    aby vyšli v ústrety týmto
    výkonným nariadeniam.
  • 52:30 - 52:36
    Možno je zrušený
    ich daňový status,
  • 52:37 - 52:41
    možno je zrušené
    ich financovanie...
  • 52:41 - 52:47
    Dochádza tu k uplatňovaniu
    opatrení ekonomického boja,
  • 52:47 - 52:50
    aby pretlačili
    určitú ideológiu?
  • 52:50 - 52:54
    Áno, rozhodne. Všetko je to
    v skutočnosti veľmi biblické.
  • 52:54 - 52:59
    Uistime sa, že nás ľudia
    nepochopia zle.
  • 53:00 - 53:04
    Myslíme si, že antisemitizmus
    je v poriadku?
  • 53:04 - 53:06
    Rozhodne nie.
  • 53:06 - 53:12
    Nie. Myslíme si, že je v poriadku
    protikresťanská zaujatosť?
  • 53:12 - 53:15
    Určite nie,
    rozhodne nie.
  • 53:15 - 53:21
    Myslíme si, že musíme
    zo sveta vyhubiť moslimov?
  • 53:21 - 53:22
    Nie.
  • 53:22 - 53:28
    Nie. Veríme, že hinduisti
    by mali byť premožení a zničení?
  • 53:28 - 53:30
    - Nie.
    - Nie.
  • 53:31 - 53:35
    To hovoríme veľmi jasne.
    Nie sme teda proti kresťanom,
  • 53:35 - 53:40
    nie sme proti židom, proti hinduistom
    ani proti pohanstvu
  • 53:40 - 53:45
    v žiadnom inom zmysle,
    než v tom doktrinálnom.
  • 53:45 - 53:47
    Však?
  • 53:48 - 53:53
    - Chce Boh osloviť celé ľudstvo?
    - Áno.
  • 53:53 - 53:59
    Každý kmeň, národ a ľud,
    bez ohľadu na to, čomu veria.
  • 53:59 - 54:07
    Ak je len jeden Boh a jedna pravda,
    potom ich bude volať k tejto pravde.
  • 54:07 - 54:11
    A máme slobodnú vôľu rozhodnúť sa
    prijať to alebo neprijať.
  • 54:11 - 54:13
    To je jadro veci,
    to najdôležitejšie.
  • 54:13 - 54:18
    Nevezmeme teda do rúk zbrane,
    ale vezmeme si meč.
  • 54:18 - 54:21
    - Tento meč.
    - Jedine Božie slovo, že?
  • 54:21 - 54:26
    Jedine Bibliu. To je náš meč.
    Písmo hovorí...
  • 54:26 - 54:32
    Vieme teda, že v tomto usporiadaní
    je toto porušením 1. prikázania.
  • 54:32 - 54:39
    A ja stojím pred rozhodnutím:
    s ktorou stranou pôjdem?
  • 54:39 - 54:49
    A ako je možné, že sa všetky tieto rôzne
    náboženské organizácie spájajú v solidarite?
  • 54:49 - 54:51
    Prečo je to
    vôbec možné?
  • 54:51 - 54:56
    Myslím, že keď nám ľudia vyčítajú,
    že sme proti tomuto,
  • 54:56 - 55:00
    problémom
    je podľa nich asi to,
  • 55:00 - 55:06
    že predsa nie je nič zlé rozprávať sa
    s inoveriacimi, byť k nim priateľskí...
  • 55:06 - 55:11
    Ale keď je to
    niečo oficiálne...
  • 55:11 - 55:18
    Ak prijímaš všetky náboženstvá
    ako cestu k Bohu,
  • 55:18 - 55:22
    potom popieraš, čo hovorí Písmo,
    pretože ono hovorí,
  • 55:22 - 55:28
    že k Bohu vedie len jedna cesta,
    a to skrze Ježiša Krista, že?
  • 55:28 - 55:33
    Tu sú síce kresťania,
    ale aký štandard prijímajú?
  • 55:33 - 55:36
    Pápežský štandard
    alebo biblický štandard?
  • 55:36 - 55:40
    Ak popieraš všetky tieto veci
    a doktrínu odsúvaš nabok,
  • 55:40 - 55:44
    potom zjavne ten pápežský.
    - To je Fratelli tutti.
  • 55:44 - 55:48
    To je pápežský štandard,
    nie biblický.
  • 55:48 - 55:49
    Pokračujme.
  • 55:49 - 55:52
    Čo o tom Donald Trump
    vlastne povedal?
  • 55:52 - 55:58
    Vraciame do našej krajiny náboženstvo
    a robíme to rýchlo a silne,
  • 55:59 - 56:01
    pretože aby bola Amerika
    veľkým národom,
  • 56:01 - 56:05
    musíme vždy byť
    jeden národ, pred Bohom
  • 56:05 - 56:08
    - veta, ktorej by sa
    radikálna ľavica rada zbavila,
  • 56:08 - 56:11
    ale myslím, Ben,
    že im to nedovolíme, však?
  • 56:11 - 56:15
    Urobíme Ameriku
    opäť bohatou a zdravou.
  • 56:15 - 56:18
    Prečo hovoríme, že bude opäť
    bohatá, zdravá a zbožná?
  • 56:18 - 56:21
    Čo, mám vám to povedať?
    Dan Patrick?
  • 56:21 - 56:25
    A viete, pracujú priamo z Bieleho domu.
    To sa nikdy predtým nestalo,
  • 56:25 - 56:30
    žiaden iný prezident to nedovolil.
    Viete, hovoria: Odluka,
  • 56:30 - 56:33
    povedali mi:
    Odluka cirkvi od štátu.
  • 56:33 - 56:37
    A ja na to:
    Tentoraz na to zabudnime.
  • 56:37 - 56:41
    Povedali sme: Skutočne? Odluka?
    Neviem... je to dobré alebo zlé?
  • 56:41 - 56:44
    Nie som si istý.
    Ale či je tu odluka alebo nie,
  • 56:44 - 56:50
    ste v Bielom dome, kam patríte,
    zastupujete našu krajinu,
  • 56:50 - 56:53
    a prinášame náboženstvo
    naspäť do našej krajiny,
  • 56:53 - 56:56
    a je to niečo veľké.
  • 56:56 - 57:01
    V západnom krídle som vytvoril
    historický Úrad pre vieru.
  • 57:01 - 57:06
    Bude to úrad, ktorý bude...
    Už teraz sa tam pohybuje veľa ľudí
  • 57:06 - 57:13
    a to je dobré, to chceme - brániť a zastupovať
    ľudí všetkých vier a ich náboženské slobody,
  • 57:13 - 57:15
    doma aj v zahraničí.
  • 57:15 - 57:18
    Chcel som, aby mal tento úrad.
    Nikdy predtým sa to nestalo.
  • 57:18 - 57:20
    Myslím, že nikdy predtým
    sa to nestalo, že?
  • 57:20 - 57:23
    Veriaci ľudia nikdy neboli
    vpustení do Bieleho domu.
  • 57:23 - 57:31
    Zajtra na nás pravdepodobne podajú žalobu.
    Povedia: Odluka cirkvi od štátu! To nemôžete!
  • 57:31 - 57:35
    Ale my vyhráme.
    Pam ten spor vyhrá. Vyhráva spory.
  • 57:35 - 57:38
    Napokon vždy vyhrá.
    Dostane ich.
  • 57:38 - 57:43
    Niekedy dostanú sudcu, ktorý nie je
    taký dobrý, ale Pam napokon vyhrá.
  • 57:43 - 57:45
    O tom to celé je,
    však, Pam?
  • 57:45 - 57:49
    Podpísal som výkonné nariadenie
    na boj proti antisemitizmu.
  • 57:49 - 57:52
    Je to veľká vec,
    veľká vec.
  • 57:53 - 57:57
    Zriadil som pracovnú skupinu ministerstva
    spravodlivosti, čo je naozaj veľká vec
  • 57:57 - 58:02
    - a budeš v nej ty, Dan - aby sme
    vykorenili protikresťanskú zaujatosť.
  • 58:02 - 58:07
    Ešte ste to nepočuli, ale máme tu
    aj protikresťanskú zaujatosť.
  • 58:07 - 58:10
    A o chvíľu podpíšem
    aj výkonné nariadenie,
  • 58:10 - 58:13
    ktorým vytvorím prezidentskú
    komisiu pre náboženskú slobodu,
  • 58:13 - 58:15
    čo je vlastne dôvod,
    prečo sme tu...
  • 58:15 - 58:21
    Predsedom je texaský viceguvernér
    Dan Patrick, ktorého to bol nápad
  • 58:21 - 58:23
    – postav sa, Dan –
  • 58:23 - 58:28
    skvelý človek,
    skvelý politik.
  • 58:29 - 58:34
    Je to úžasný politik, viceguvernér,
    a človek s hlbokou vierou.
  • 58:34 - 58:36
    Ďakujem
    veľmi pekne, Dan.
  • 58:36 - 58:41
    Rovnako ako Dr. Ben Carson.
    O Benovi nemusím veľa hovoriť.
  • 58:41 - 58:43
    Nemusím o ňom
    veľa hovoriť.
  • 58:45 - 58:49
    Je so mnou od začiatku. Viete,
    pôvodne bol mojím protikandidátom.
  • 58:49 - 58:51
    Môžem ten príbeh porozprávať, Ben?
    Nevadí ti to?
  • 58:51 - 58:56
    Si si istý, že to nevadí? Bol totiž
    mojím oponentom, bol veľmi efektívny,
  • 58:56 - 58:59
    stúpal v prieskumoch
    verejnej mienky,
  • 58:59 - 59:05
    a po troch alebo štyroch debatách
    sa na mňa pozrel a povedal:
  • 59:05 - 59:10
    Vieš, že s prevahou
    vyhráš, však?
  • 59:10 - 59:15
    Bolo to v roku 2016. Povedal som: Čo máš
    na mysli, Ben? Čo tým chceš povedať?
  • 59:15 - 59:19
    Kandiduješ. To nehovor, Ben!
    Kandiduješ, máš šancu!
  • 59:19 - 59:24
    Bol trošku za mnou,
    ale aj tak celkom ďaleko vpredu.
  • 59:24 - 59:26
    Povedal však:
    Vieš, že vyhráš.
  • 59:26 - 59:29
    Títo ľudia ťa nemôžu poraziť,
    nikto ťa neporazí.
  • 59:29 - 59:32
    Povedal som: Prečo?
    Povedal: Pretože Boh je s tebou.
  • 59:32 - 59:34
    Povedal som:
    To je milé.
  • 59:36 - 59:39
    Potom to povedal ešte raz
    v kostole. Pamätáš si to, Ben?
  • 59:39 - 59:42
    Zastavil ma a povedal: Pamätaj,
    čo som ti povedal. Boh je s tebou.
  • 59:42 - 59:47
    Nikdy nebol prezident, ktorý by
    vzýval meno Ježiš viac ako vy.
  • 59:47 - 59:50
    Nikdy nebol prezident,
    ktorý by povedal:
  • 59:50 - 59:54
    Áno, milujem Ježiša, ale milujem ľudí
    všetkých vierovyznaní,
    ako povedal Dr. Phil.
  • 59:54 - 59:58
    Máte srdce pre každého Američana
    a dnes to ukazujete.
  • 59:58 - 60:01
    Som hrdý, že vás môžem
    zastupovať ako predseda,
  • 60:01 - 60:05
    som hrdý, že máme Bena Carsona ako
    podpredsedu, a hrdý na všetkých členov výboru.
  • 60:05 - 60:08
    Budeme slúžiť vám,
    budeme slúžiť ľuďom,
  • 60:08 - 60:11
    a čo je najdôležitejšie, budeme slúžiť Bohu.
    Ďakujeme, pán prezident.
  • 60:11 - 60:18
    ...a pod vedením prezidenta Donalda
    Trumpa nebola viera odsunutá nabok.
  • 60:18 - 60:23
    Bola vrátená tam,
    kde vždy patrila, a to je stred.
  • 60:23 - 60:26
    Prinášame náboženstvo
    nazad do našej krajiny
  • 60:26 - 60:31
    a prinášame ho nazad, ako som povedal, väčšie,
    lepšie a silnejšie než kedykoľvek predtým.
  • 60:31 - 60:32
    Všetkým vám ďakujem!
  • 60:33 - 60:38
    Martin, bola vytvorená táto
    Komisia pre náboženskú slobodu.
  • 60:38 - 60:42
    Predsedom je Dan Patrick.
  • 60:42 - 60:46
    Myslím, že je texaským
    viceguvernérom, však?
  • 60:46 - 60:49
    Takže prominentná
    politická osobnosť.
  • 60:49 - 60:58
    Zjavne evanjelikál so srdcom
    otvoreným tomuto procesu.
  • 60:58 - 61:06
    Je zaujímavé, že jeho zástupcom
    v tejto komisii je adventista.
  • 61:06 - 61:12
    Záleží na tom, ako túto
    náboženskú slobodu zadefinuješ.
  • 61:13 - 61:20
    Ak bude definovaná
    ako slúženie spoločnému dobru,
  • 61:20 - 61:27
    potom ďalším krokom,
    ktorý je v Projekte 2025,
  • 61:27 - 61:32
    je implementácia
    nedeľných zákonov.
  • 61:33 - 61:40
    Spočiatku možno poskytnú priestor
    pre odlišné interpretácie,
  • 61:40 - 61:47
    ale podľa tohto dokumentu deň odpočinku
    automaticky pripadá na nedeľu.
  • 61:47 - 61:54
    Takže ak bude konsenzus veľmi silný,
    bude to pápežský zákon,
  • 61:54 - 61:58
    ktorý je v rozpore s biblickým zákonom
    prikazujúcim svätiť siedmy deň.
  • 61:58 - 62:03
    Veľmi ma teda zaujíma,
    ako to dopadne.
  • 62:03 - 62:08
    Nebudem to súdiť,
    kým sa to reálne nestane,
  • 62:08 - 62:11
    ale viem, čo sa má stať
    podľa Písma.
  • 62:11 - 62:14
    - Áno.
    - A to ma znepokojuje.
  • 62:14 - 62:19
    Aj mňa to znepokojuje. A aj od Ducha
    prorockého máme jasné pokyny,
  • 62:19 - 62:23
    čo sa týka
    miešania sa do politiky.
  • 62:23 - 62:28
    Je to teda nesmierne zaujímavé
    obdobie v dejinách.
  • 62:28 - 62:32
    Vidíš ale, ako je náboženstvo
    opäť systematicky zavádzané?
  • 62:32 - 62:42
    A sám priznal, že čo sa týka spájania cirkvi
    a štátu, bude to mať právne dôsledky.
  • 62:42 - 62:44
    Povedal však:
    My ale vyhráme.
  • 62:44 - 62:48
    V podstate zrušíme túto predstavu,
    že cirkev a štát majú byť oddelené.
  • 62:48 - 62:50
    Povedal:
    Zabudnime na to.
  • 62:51 - 62:53
    - Je to naplnenie proroctva.
    - Rozhodne.
  • 62:53 - 62:57
    Trump povedal
    aj ďalšiu zaujímavú vec:
  • 62:57 - 63:04
    "Ako prejav úcty k pamiatke
    Jeho Svätosti pápeža Františka,
  • 63:04 - 63:10
    z moci, ktorá mi bola ako prezidentovi
    Spojených štátov udelená Ústavou
  • 63:10 - 63:15
    a zákonmi Spojených štátov
    amerických, týmto nariaďujem,
  • 63:15 - 63:19
    aby vlajka Spojených štátov
    bola v Bielom dome
  • 63:19 - 63:24
    a na všetkých verejných budovách
    a pozemkoch spustená na pol žrde..."
  • 63:24 - 63:33
    Po prvé - je to priznanie statusu,
    postavenia rímskeho biskupa, že?
  • 63:34 - 63:38
    A je to prejav úcty,
    doslova znamenie úcty.
  • 63:38 - 63:41
    Čo ak napokon implementujú
    jeho znamenie autority?
  • 63:41 - 63:44
    - To bude zaujímavé, že?
    - Istotne.
  • 63:45 - 63:52
    Jedným z najpopulárnejších
    konzervatívnych kardinálov...
  • 63:52 - 63:59
    Nie je to jediný konzervatívny kardinál,
    sú aj iní, ktorí majú šancu na víťazstvo,
  • 63:59 - 64:08
    a sám Trump spomenul amerického kardinála,
    ktorý je takisto konzervatívec,
  • 64:08 - 64:13
    je teda viacero tých,
    ktorí majú šancu na post pápeža.
  • 64:13 - 64:16
    Jedným z nich
    je Robert Sarah.
  • 64:17 - 64:24
    5 citátov kardinála Roberta Saraha, favorita
    konzervatívcov na nástupcu pápeža Františka
  • 64:24 - 64:33
    "Konzervatívci ho podporujú ako niekoho,
    kto odráža dogmatické a liturgické pápežstvo
  • 64:33 - 64:38
    pápežov Jána Pavla II.
    a Benedikta XVI. ..."
  • 64:38 - 64:43
    Takže držme sa
    katolíckych obradov,
  • 64:44 - 64:46
    ktoré sú mimochodom
    diktované tradíciou.
  • 64:47 - 64:51
    "...a patrí medzi tých, ktorí sú zvažovaní
    ako náhrada za pápeža Františka."
  • 64:51 - 64:59
    Človek ako on by bol v súlade
    so všeobecným zmýšľaním politikov,
  • 64:59 - 65:02
    ktorí sú teraz
    v Bielom dome.
  • 65:02 - 65:06
    Áno, a aj so zmýšľaním aktivistických
    skupín ako Katolíci pre katolíkov.
  • 65:06 - 65:09
    Správne. Je to teda
    veľmi zaujímavé.
  • 65:09 - 65:14
    "Sarah predtým viedol vatikánsku
    Pápežskú radu Cor Unum
  • 65:14 - 65:19
    a jeho názory boli pri mnohých
    príležitostiach v rozpore s Františkovými.
  • 65:19 - 65:25
    Ich ideologický rozkol sa najzávažnejšie
    vyhrotil, keď Sarah a Benedikt
  • 65:25 - 65:28
    – ktorý v roku 2013 rezignoval
    na svoj post pápeža –
  • 65:28 - 65:36
    spolu napísali knihu „Z hlbín našich sŕdc:
    Kňazstvo, celibát a kríza Katolíckej cirkvi“."
  • 65:36 - 65:42
    Argumentovali v nej v prospech
    tradičnejších spôsobov robenia vecí.
  • 65:43 - 65:46
    "Vance, jeden z posledných
    vysokých prestaviteľov,
  • 65:46 - 65:49
    ktorí sa stretli s Františkom
    na Veľkonočnú nedeľu pred jeho smrťou,
  • 65:49 - 65:54
    vo svojich nedávnych verejných prejavoch
    citoval pápeža Jána Pavla II.,
  • 65:54 - 65:57
    ktorému sa ideologicky
    podobá skôr Sarah."
  • 65:57 - 66:01
    Zdá sa, že dochádza k dištancovaniu
    od liberálnej strany
  • 66:01 - 66:06
    nazad ku konzervatívnej strane
    a ako sme povedali, Martin,
  • 66:06 - 66:08
    to by bolo
    zahojenie rany.
  • 66:09 - 66:15
    Rozhodne. Môže ale dôjsť k zahojeniu,
    aj keby bol zvolený liberálny pápež?
  • 66:15 - 66:20
    V skutočnosti nezáleží na tom,
    či bude novozvolený pápež liberálny,
  • 66:20 - 66:26
    konzervatívny alebo umiernený,
    niekde uprostred.
  • 66:26 - 66:33
    To, čo by tú ranu zahojilo,
    by bolo spojenie cirkvi a štátu
  • 66:33 - 66:41
    a implementácia noriem
    a štandardov cirkvi skrze zákon.
  • 66:41 - 66:44
    - Áno.
    - To bude úplné zahojenie rany,
  • 66:44 - 66:51
    pretože to bude uzákonenie
    katolíckej morálky v mene pápežstva.
  • 66:51 - 66:54
    Aj keby bola
    v rozpore s Písmom.
  • 66:54 - 66:56
    To by tú ranu zahojilo.
  • 66:56 - 67:05
    Katolicizmus ale vždy obhajoval systém,
    ktorý fungoval v stredoveku,
  • 67:05 - 67:12
    kedy bolo pápežovo postavenie
    tradíciou bezpodmienečne akceptované.
  • 67:12 - 67:15
    Toto chcú
    opäť nastoliť.
  • 67:15 - 67:21
    A rituály, ktoré mali,
    udržiavali ľudí v nevedomosti!
  • 67:21 - 67:23
    Áno, je to tak.
  • 67:23 - 67:27
    A aj dnes chceme,
    aby boli ľudia v nevedomosti,
  • 67:27 - 67:30
    pretože namiesto Božieho slova
    sa chceme sústrediť na rituál!
  • 67:30 - 67:35
    To je pravda.
    Uvažoval som...
  • 67:35 - 67:43
    Ako sme hovorili, potrebujeme,
    aby to miesto zaujal niekto populárny.
  • 67:43 - 67:43
    Áno.
  • 67:43 -
    Pápež František bol na začiatku
    veľmi populárny, ale potom...
  • Not Synced
    Keď sa na to pozrieme
    - a spomenuli sme to veľakrát -,
  • Not Synced
    hoci povedal niektoré
    veľmi liberálne veci,
  • Not Synced
    nikdy nezmenil doktríny.
    - Nie, doktríny ostali rovnaké.
  • Not Synced
    A Vatikán 2 nestiahol ani jedinú doktrínu
    a biskup Schneider povedal, že ani nemôže,
  • Not Synced
    pretože sú ex cathedra,
    sú neomylné.
  • Not Synced
    Takže ak sa niekto vráti
    k tejto otázke neomylnosti,
  • Not Synced
    potom by z toho protestantizmus
    mal dostať záchvat.
  • Not Synced
    Mali by z toho dostať
    apoplektický záchvat,
  • Not Synced
    ale ručím ti za to,
    že nevydajú ani hlásku.
  • Not Synced
    Vlastne to podporujú, pretože tiež chcú
    návrat tejto zdanlivej "morálky".
  • Not Synced
    Chcú mať pozemskú autoritu,
    ku ktorej môžu vzhliadať,
  • Not Synced
    a pozemskú implementáciu
    svojej moci.
  • Not Synced
    A na Božie kráľovstvo
    zabudnime,
  • Not Synced
    pretože si ho zriadime my
    a Ježiš bude musieť zboku prihliadať
  • Not Synced
    a povedať: Dobrá práca,
    moji vojačikovia na zemi,
  • Not Synced
    teraz všetkých v mojom mene
    udržiavate pod kontrolou.
  • Not Synced
    Aj keď to všetko robíte
    v rozpore s Písmom.
  • Not Synced
    Než budeme pokračovať,
    keď tu vidíme biskupa Saraha...
  • Not Synced
    - Kardinála Saraha.
    - Kardinála Saraha, pardon.
  • Not Synced
    V predošlej časti sme spomenuli
    čierneho pápeža. Mohol by si vysvetliť...?
  • Not Synced
    Niektorých to zmiatlo -
    mysleli si, že hovoríme o rase.
  • Not Synced
    Vôbec to nie je otázka rasy.
    Mali sme na mysli farbu ich oblečenia.
  • Not Synced
    Čierny pápež je hlava
    jezuitského rádu
  • Not Synced
    a takisto sídli v Ríme
    a je tou mocou v pozadí trónu.
  • Not Synced
    Je generálom vojska.
  • Not Synced
    Je tým, ktorý priania
    implementuje v teréne,
  • Not Synced
    ktorý dohliada na ich implementáciu
    a infiltráciu do všetkých politických spoločností.
  • Not Synced
    To je čierny pápež.
  • Not Synced
    Nie na základe farby pleti,
    ale na základe farby rúcha, ktoré nosí.
  • Not Synced
    A potom máme
    bieleho pápeža.
  • Not Synced
    On je ten, ktorému
    prisahajú vernosť.
  • Not Synced
    Vo svojom konaní
    sú ale zjednotení
  • Not Synced
    a cieľom je opäť tento ultramontanizmus
    - všetka moc v rukách jedného človeka.
  • Not Synced
    To je to,
    čo chcú implementovať.
  • Not Synced
    Ak by bol ďalší pápež
    čiernej pleti,
  • Not Synced
    potom by si mohol zavtipkovať
    a povedať, že sú dvaja čierni pápeži,
  • Not Synced
    ale v skutočnosti nie.
    Je jedno, či je beloch alebo černoch,
  • Not Synced
    pretože to vôbec nie je
    otázka rasy.
  • Not Synced
    Ide tu o implementáciu
    náboženského systému.
  • Not Synced
    Toto môže byť
    len irónia,
  • Not Synced
    ale mohla by to byť
    aj podprahová správa.
  • Not Synced
    - Určite. Dokonca trošku prorocká.
    - Áno.
  • Not Synced
    Trump na svojej sociálnej sieti
    uverejnil obrázok seba ako pápeža,
  • Not Synced
    čo spôsobilo
    veľký rozruch,
  • Not Synced
    ale boli aj tisíce tých,
    ktorým sa to veľmi páčilo, že?
  • Not Synced
    Áno. Státisíce.
  • Not Synced
    Podľa môjho názoru to bola pravdepodobne
    len irónia, ale mohlo by to byť aj prorocké.
  • Not Synced
    Pápežom sa samozrejme
    nestane, to nie,
  • Not Synced
    ale bude konať
    v mene pápeža.
  • Not Synced
    Rozhodne. Vieš, bude konať - hoci nie je
    pápež - všetko, čo pápež chce.
  • Not Synced
    Všetko, čo pápež chce.
    Bude teda konať, akoby bol pápežom.
  • Not Synced
    V skutočnosti bude
    v jeho mene robiť to,
  • Not Synced
    čo by pápež chcel robiť verejne,
    ale robí to v skrytosti.
  • Not Synced
    Bude konať tak, ako by pápež
    konal v stredoveku.
  • Not Synced
    Áno. Bude jeho zástupcom,
    bude to robiť v jeho mene.
  • Not Synced
    "Obrázok bol zverejnený
    bez komentára alebo vysvetlenia
  • Not Synced
    na osobnom účte
    amerického prezidenta
  • Not Synced
    – a potom na účtoch Bieleho domu
    na X a Instagrame."
  • Not Synced
    Možno to teda bolo
    huncútstvo,
  • Not Synced
    ale možno... bez ich vedomia
    alebo s ich vedomím,
  • Not Synced
    prorocká implikácia.
  • Not Synced
    Nie je to jedným z jezuitských trikov?
    Schovať nejaký fakt priamo na očiach?
  • Not Synced
    Áno, to je normou tajných spoločností.
    Ukrývaš veci priamo na očiach.
  • Not Synced
    "Stalo sa tak len pár dní po tom, čo svetový
    líder žartoval, že by bol rád pápežom.
  • Not Synced
    Minulý týždeň sa ho novinári na trávniku
    pred Bielym domom opýtali,
  • Not Synced
    koho by si prial za Františkovho
    nástupcu, a on odpovedal:
  • Not Synced
    „Ja by som chcel byť pápežom.
    To by bola moja voľba číslo jeden.“
  • Not Synced
    Potom povedal,
    že nemá žiadnu preferenciu,
  • Not Synced
    ale že v New Yorku je kardinál,
    ktorý je „veľmi dobrý“."
  • Not Synced
    Predošle povedal, že vynikajúcou
    voľbou by bol kardinál Burke,
  • Not Synced
    tu má pravdepodobne
    na mysli kardinála Dolana.
  • Not Synced
    Obaja sú tradicionalisti a jeden z nich
    by sa mohol stať pápežom.
  • Not Synced
    Kandidátov je viacero.
    Nehovorím, že to bude jeden z nich,
  • Not Synced
    ale bolo by to zaujímavé,
    keby to bol jeden z nich.
  • Not Synced
    A čo sa týka
    samotného Trumpa,
  • Not Synced
    "bol vychovaný ako presbyterián..."
    - to je kalvinista -
  • Not Synced
    ale tohto sa "zriekol a povedal, že sa teraz
    považuje za kresťana bez denominácie."
  • Not Synced
    Čo je pravdepodobne múdry ťah,
    ak chce mať túto ekumenickú klímu,
  • Not Synced
    čo je to, čo chce Rím.
    - Rozhodne. Vlastne to tak musí byť.
  • Not Synced
    Urobil v podstate to,
    že Bibliu odsunul nabok
  • Not Synced
    a povedal: K nikomu sa nechcem
    pridružovať, aby som mohol...
  • Not Synced
    Je to ako
    katolícka doktrína.
  • Not Synced
    Áno, je to ako katolícka doktrína.
    Je to veľmi šikovný systém.
  • Not Synced
    Martin, prejdime k Projektu 2025,
    pretože to je v skutočnosti scenár, že?
  • Not Synced
    Tento článok z 20. marca
    sa týka ministerstva školstva,
  • Not Synced
    ktoré zaviedlo toľko liberálnych
    myšlienok, že ho chcú zlikvidovať.
  • Not Synced
    "Vzdelávanie je kľúčovým cieľom
    na 'zozname želaní' pravicovej politiky,
  • Not Synced
    známom ako Projekt 2025."
    Toto je zo stránky BBC.
  • Not Synced
    "900-stranový dokument
    vyzýva na väčší výber škôl
  • Not Synced
    – v podstate dotovanie náboženských
    a súkromných škôl z verejných prostriedkov –
  • Not Synced
    čo bolo aj predmetom jedného z prvých
    Trumpových výkonných nariadení."
  • Not Synced
    Vyvstáva teda otázka: aj keď sa Trump
    dištancuje od Projektu 2025,
  • Not Synced
    neimplementuje ho
    v skutočnosti?
  • Not Synced
    Rozhodne.
  • Not Synced
    Pretože kvalita pudingu
    sa ukáže až pri jedení.
  • Not Synced
    Presne. Môžu to teda byť len slová.
    Slovne sa dištancuje,
  • Not Synced
    ale jeho kabinet je toho súčasťou
    a sú tým zaneprázdnení.
  • Not Synced
    - Správne.
    - Áno, on sám to síce...
  • Not Synced
    osobne nerobí,
    ale všetko ostatné...
  • Not Synced
    Je to ako keď sa katolícka cirkev
    dištancuje od slobodomurárstva,
  • Not Synced
    hoci veľká časť jej prominentných ľudí
    sú slobodomurári, že?
  • Not Synced
    "Hoci sa Trump
    od Projektu 2025 dištancoval,
  • Not Synced
    niekoľkých z jeho autorov nominoval
    na obsadenie kľúčových vládnych pozícií
  • Not Synced
    a mnohé z jeho počiatočných
    výkonných nariadení
  • Not Synced
    sa dôsledne riadia návrhmi
    uvedenými v tomto dokumente."
  • Not Synced
    Kladú otázku: je tento Projekt 2025
    politika, alebo je to zoznam želaní?
  • Not Synced
    Degradovali ho z politiky
    na "zoznam prianí ".
  • Not Synced
    Nie je to ale to isté, ak podpíšeš výkonné
    nariadenie a zoznam želaní sa stáva politikou?
  • Not Synced
    Samozrejme. Preto hovorím,
    že je to len hra so slovami.
  • Not Synced
    Je to šikovná
    hra so slovami.
  • Not Synced
    Otázka teda znie: robí Projekt 2025
    Ameriku opäť katolíckou?
  • Not Synced
    Je to dobrá otázka?
  • Not Synced
    Tu je oblečený skôr ako jezuita,
    v čiernom obleku, že?
  • Not Synced
    Hrá dvojitú úlohu?
    Nevieme.
  • Not Synced
    Sky News sa k tomu
    vyjadrujú a hovoria:
  • Not Synced
    Riadi sa Donald Trump pravicovou
    stratégiou? A čo bude ďalej?
  • Not Synced
    A potom prechádzajú niekoľko vecí,
    ktoré boli implementované. Pozrime sa.
  • Not Synced
    "Čo hovorí Projekt 2025:
    tento dokument vyzýva prezidenta,
  • Not Synced
    aby zredukoval regulácie a uľahčil
    prepúšťanie federálnych zamestnancov.
  • Not Synced
    Čo urobil Trump:
  • Not Synced
    počnúc dňom, keď sa vrátil do úradu,
    pán Trump nariadil spojencom,
  • Not Synced
    aby zaútočili
    na tzv. „hlboký štát“ tým,
  • Not Synced
    že federálne agentúry vrátane FBI
    a ministerstva spravodlivosti
  • Not Synced
    budú oveľa viac
    pod prezidentskou kontrolou."
  • Not Synced
    - Takže to urobil.
    - Áno.
  • Not Synced
    Čo ďalšie v ňom je? "Nelegálnu
    imigráciu treba ukončiť, nie zmierniť;
  • Not Synced
    hranice treba uzavrieť,
    nie prehodnotiť priority."
  • Not Synced
    Čo Trump urobil?
  • Not Synced
    "Sľúbil rozsiahle deportácie a vyhlásil stav
    národnej núdze na hraniciach s Mexikom."
  • Not Synced
    - V podstate to zastavil.
    - Áno. 99,9%.
  • Not Synced
    - Implementoval to teda?
    - Rozhodne.
  • Not Synced
    Čo ďalšie je
    v Projekte 2025 ?
  • Not Synced
    "Nasledujúci konzervatívny prezident musí urobiť
    z inštitúcií americkej občianskej spoločnosti
  • Not Synced
    tvrdé ciele pre bojovníkov
    za "woke" kultúru."
  • Not Synced
    - Robí to?
    - Veľmi tvrdo.
  • Not Synced
    - Zameriava sa na univerzity?
    - Áno, pred chvíľou si to spomenul.
  • Not Synced
    Jedno výkonné nariadenie
    za druhým.
  • Not Synced
    "Uvádza sa, že by sa to malo dosiahnuť
    „vymazaním“ pojmov ako diverzita,
  • Not Synced
    rovnosť a inklúzia (DEI),
    rodová rovnosť a potraty."
  • Not Synced
    Nestopli všetko financovanie?
    Neidentifikoval to všetko
  • Not Synced
    Úrad pre efektivitu vlády pod vedením
    Muska? A jednoducho to stopol.
  • Not Synced
    Stopli to.
    Ako prvé sa zbavili DEI,
  • Not Synced
    v prvom výkonnom nariadení
    hneď v prvý deň.
  • Not Synced
    A aký hnev to spôsobilo?
  • Not Synced
    Nie sú následkom toho pálené
    vozidlá Tesla a všetko možné ďalšie?
  • Not Synced
    Všade protestujú, ale teraz
    vidíme aj protiprotesty.
  • Not Synced
    Čo teda urobil? "Sľúbil vojnu proti "woke"
    a rozhodne to aj splnil.
  • Not Synced
    Jeho výkonné nariadenia stanovujú,
    že existujú iba dve pohlavia
  • Not Synced
    a snažia sa ukončiť
    vládnu podporu programov DEI,
  • Not Synced
    a Pentagon odstránil obsah DEI
    zo svojich online platforiem."
  • Not Synced
    To bolo dané.
  • Not Synced
    Je to zoznam želaní,
    alebo je to implementácia?
  • Not Synced
    Ak môže použiť finančné prostriedky
    k tomu, aby to ľudí donútil robiť,
  • Not Synced
    potom je to naplnenie
    Daniela 11.
  • Not Synced
    Rozhodne. Vieš, tento zoznam želaní
    mi pripomína online nakupovanie,
  • Not Synced
    kde máš zoznam želaní. A on ho teraz
    presunul do nákupného košíka.
  • Not Synced
    Je v nákupnom košíku, áno.
    Čo ďalšie sa tu hovorí?
  • Not Synced
    "V otázke ciel a obchodu
    je dokument rozpoltený."
  • Not Synced
    Čo urobil Trump? "Hoci sa pri iných politikách
    ukázal byť do istej miery flexibilný,
  • Not Synced
    o svojej láske k clám
    prezident Trump hovorí už desaťročia.
  • Not Synced
    Jeho séria globálnych ciel teraz spôsobila
    prepad na trhoch a znepokojila spojencov."
  • Not Synced
    Bude tu však
    nový ekonomický rád.
  • Not Synced
    A ak to svetu dokáže vnútiť,
    potom musí mať nejakú moc.
  • Not Synced
    No, netočia sa všetci okolo neho,
    vrátane našej krajiny?
  • Not Synced
    A môže ekonomiku použiť
    k presadeniu ideológií?
  • Not Synced
    - Áno.
    - Dobre. Čo ďalšie tam stojí?
  • Not Synced
    "Federálna politika v oblasti vzdelávania
    by mala byť obmedzená
  • Not Synced
    a v konečnom dôsledku by malo byť
    federálne ministerstvo školstva zrušené."
  • Not Synced
    A čo Trump urobil? "Podpísal výkonné nariadenie
    požadujúce zrušenie ministerstva školstva."
  • Not Synced
    Lepšie to už
    implementovať nejde.
  • Not Synced
    Čo ďalšie?
  • Not Synced
    Projekt 2025 hovorí: "Nasledujúca
    konzervatívna administratíva
  • Not Synced
    by mala znížiť
    globálnu prítomnosť USAID
  • Not Synced
    minimálne návratom k úrovni rozpočtu agentúry
    z roku 2019 spred pandémie COVID-19."
  • Not Synced
    - Urobil to?
    - Áno.
  • Not Synced
    Stopercentne!
    Zašiel omnoho ďalej!
  • Not Synced
    Namiesto toho
    ju úplne odstavil.
  • Not Synced
    Čo ďalšie hovorí
    Projekt 2025 ?
  • Not Synced
    "Extrémna klimatická politika
    Bidenovej administratívy
  • Not Synced
    zhoršila globálnu
    potravinovú neistotu a hlad.
  • Not Synced
    Jeho program proti fosílnym palivám viedol
    k prudkému nárastu globálnych cien energií."
  • Not Synced
    Vyriešme teda
    tento problém.
  • Not Synced
    Poriadny výpadok prúdu v Španielsku
    by mohol potvrdiť, že má pravdu.
  • Not Synced
    - Vidíš, ako to všetko do seba zapadá?
    - Určite.
  • Not Synced
    Čo teda urobil? "Stiahol USA
    od Parížskej klimatickej dohody (opäť),
  • Not Synced
    zrušil ciele prezidenta Joea Bidena
    týkajúce sa elektrických vozidiel
  • Not Synced
    a sľúbil, že bude
    „vŕtať, bejby, vŕtať “."
  • Not Synced
    - Implementoval to?
    - A bodka. Za jazdy.
  • Not Synced
    A čo toto?
  • Not Synced
    "Rozhodnutie Najvyššieho súdu zrušiť
    ochranu potratov v prípade Roe v. Wade
  • Not Synced
    je oslavované ako „najväčšie víťazstvo
    v prospech rodiny za celú generáciu“,
  • Not Synced
    ale tým by sa to
    nemalo zastaviť."
  • Not Synced
    A čo urobil Trump?
  • Not Synced
    "Hoci jeho počiatočná séria
    výkonných nariadení
  • Not Synced
    nezahŕňala opatrenia na rozšírenie alebo
    presadzovanie zákona Comstock Act,
  • Not Synced
    Dr. Long povedal, že je ešte stále veľmi skoro
    v prezidentskom funkčnom období."
  • Not Synced
    Martin, toto je trošku
    dlhodobejšia agenda.
  • Not Synced
    Najskôr musíš pripraviť veci,
    ktoré ti dajú páku, ktorú potrebuješ.
  • Not Synced
    - Však?
    - Je to tak.
  • Not Synced
    Nemôžeš implementovať nejakú ideológiu,
    kým nemáš páku, ktorou by si ju pretlačil, že?
  • Not Synced
    A vidíme,
    ako sa to dáva dokopy.
  • Not Synced
    Čo ďalšie hovorí
    Projekt 2025 ?
  • Not Synced
    "Rozsiahla stratégia pre získanie moci
    vyzýva spojencov USA,
  • Not Synced
    aby „prevzali oveľa väčšiu zodpovednosť
    za svoju konvenčnú obranu“."
  • Not Synced
    A čo urobil?
    "Pán Trump a jeho administratíva
  • Not Synced
    naliehajú na spojencov NATO,
    aby vynaložili viac prostriedkov na obranu."
  • Not Synced
    - V podstate ich k tomu tlačí.
    - Áno.
  • Not Synced
    - Nie je to len žiadosť.
    - Nie.
  • Not Synced
    Čo ďalšie? "TikTok je
    „v skutočnosti nástroj čínskej špionáže“,
  • Not Synced
    ktorý by mal prezident
    postaviť mimo zákon."
  • Not Synced
    A tak sa Trump "pokúsil vyjednať predaj
    operácií aplikácie americkej spoločnosti..."
  • Not Synced
    Ide teda podľa scenára.
  • Not Synced
    - A mňa zaujíma, čo bude nasledovať.
    - Áno.
  • Not Synced
    A nespomíname to my,
    hovoria to Sky News !
  • Not Synced
    Však? To treba povedať
    veľmi jasne.
  • Not Synced
    "Čo bude ďalej?
  • Not Synced
    Čo by teda mohlo byť ďalej? Ak bude
    pán Trump naďalej kopírovať Projekt 2025
  • Not Synced
    – vedome či nevedome – niektoré
    nerealizované časti dokumentu zahŕňajú:
  • Not Synced
    jeho zameranie sa na rodinu,
    ktorá je podľa neho „v kríze“.
  • Not Synced
    Dodáva: „Je načase,
    aby tvorcovia politík
  • Not Synced
    povýšili autoritu, formáciu a súdržnosť
    rodiny na svoju najvyššiu prioritu
  • Not Synced
    a dokonca využili vládnu moc..."
  • Not Synced
    - Sú to zákony?
    - Áno.
  • Not Synced
    "...a to aj prostredníctvom daňového zákonníka,
    na obnovu americkej rodiny,“
  • Not Synced
    pričom jeden z autorov hovorí: „Treba
    konfrontovať každú hrozbu pre stabilitu rodiny.“
  • Not Synced
    Čo je vec číslo 1,
    ktorú pápežstvo žiada,
  • Not Synced
    aby bola rodina opäť privedená
    k jej pôvodnému účelu?
  • Not Synced
    - Čo je to hlavné, čo žiadajú?
    - Nedeľné zákony.
  • Not Synced
    Nedeľné zákony.
    Je v Projekte 2025 aj toto?
  • Not Synced
    Je to v ňom, ale v Európe to má
    oporný bod už dlho.
  • Not Synced
    Európska aliancia za nedeľu
    to presadzuje už veľmi dlho.
  • Not Synced
    Ale ak žiadajú toto,
  • Not Synced
    a vec číslo jedna z hľadiska toho,
    aby bola rodina opäť funkčnou,
  • Not Synced
    je spoločný čas, ktorý strávite
    jeden s druhým ako rodina,
  • Not Synced
    aby bol podporený nielen účel rodiny, ale aj...
    Musí to teda byť synchronizovaný čas,
  • Not Synced
    synchronizovaný čas, Martin.
  • Not Synced
    Ako to zosynchronizovať?
  • Not Synced
    Znamená to, že nepomôže dať matke
    voľno v stredu a otcovi v nedeľu,
  • Not Synced
    pretože tak je rodina
    rozdelená.
  • Not Synced
    Nepomôže ani to, keď sa časť rodiny
    musí riadiť školskými pravidlami
  • Not Synced
    a ďalšia časť pravidlami v práci.
    To nie je synchronizovaný čas.
  • Not Synced
    Ako ich všetkých dáš dokopy?
    Treba mať jeden spoločný deň odpočinku.
  • Not Synced
    - Môžeme mať dva?
    - Nie.
  • Not Synced
    - Môžeme mať tri?
    - Nie.
  • Not Synced
    A automaticky to pripadá...?
  • Not Synced
    - Na nedeľu.
    - Jeden deň.
  • Not Synced
    Čo hovoria v Projekte 2025 ?
    Na ktorý deň to automaticky pripadá?
  • Not Synced
    Na nedeľu.
  • Not Synced
    Argument teda musí znieť: synchronizovaný
    čas, aby bola rodina opäť spolu.
  • Not Synced
    To znamená,
    že ktorýkoľvek iný deň,
  • Not Synced
    aj keby bol zo začiatku z hľadiska
    náboženskej slobody povolený,
  • Not Synced
    musí napokon ustúpiť
    synchronizovanému voľnému času.
  • Not Synced
    To znamená, že prípustný môže byť
    len jeden deň za týždeň,
  • Not Synced
    aby ekonomika neutrpela.
    Je to pre spoločné dobro.
  • Not Synced
    Preto to automaticky
    bude nedeľa.
  • Not Synced
    Je to ďalšie na rade
    v tejto agende?
  • Not Synced
    - Myslím, že je to veľkou prioritou.
    - Sky News tu kladú otázku.
  • Not Synced
    Spomínajú aj iné veci,
    ale toto ako prvé.
  • Not Synced
    Toto je to prvé, čo spomínajú
    v zozname vecí, ktoré sú na rade.
  • Not Synced
    - Pretože...
    - Vlastne dúfam, že sa nemýlia!
  • Not Synced
    Určite. Píšu tu,
    že rodina je "v kríze".
  • Not Synced
    Áno.
  • Not Synced
    A čokoľvek, čo je v kríze,
    bude mať prednosť.
  • Not Synced
    Ale než implementuješ túto vec,
    najskôr potrebuješ páku,
  • Not Synced
    aby si to mohol implementovať
    - nielen v USA,
  • Not Synced
    ale aby si mohol zaistiť
    celosvetovú implementáciu.
  • Not Synced
    A pápežstvo v tom zohrá
    veľmi prominentnú úlohu
  • Not Synced
    a v dokumentoch Laudato si' a Projekt 2025
    je tomu dané veľmi významné miesto.
  • Not Synced
    Projekt 2025 hovorí
    o dni odpočinku.
  • Not Synced
    "Boh ustanovil sabat
    ako deň odpočinku
  • Not Synced
    a až donedávna sa judeo-kresťanská
    tradícia snažila rešpektovať tento príkaz
  • Not Synced
    morálnou a právnou reguláciou
    práce v tento deň."
  • Not Synced
    Martin,
    "judeo-kresťanská tradícia".
  • Not Synced
    To znamená, že musí ustať všetok antisemitizmus
    a všetka protikresťanská zaujatosť.
  • Not Synced
    - To už sa...
    - Je tu len jediný problém.
  • Not Synced
    Židia zachovávajú sobotu
    a kresťania nedeľu.
  • Not Synced
    Takže čo teraz?
  • Not Synced
    Kto z nich dvoch... Ktorý deň je všeobecne
    národným dňom odpočinku?
  • Not Synced
    Nedeľa.
  • Not Synced
    Je to nedeľa.
    Čo je všeobecne tradíciou?
  • Not Synced
    - Nedeľa.
    - Nedeľa.
  • Not Synced
    Takže čo sa tohto týka,
    judaizmus je menšinou.
  • Not Synced
    Ak budú trvať na dni odpočinku v sobotu
    a adventisti sa k nim pripoja,
  • Not Synced
    stále budú v menšine.
  • Not Synced
    A ak chcú byť inkluzívni a mať
    synchronizovaný deň odpočinku,
  • Not Synced
    potom musí skôr či neskôr
    jedna strana ustúpiť.
  • Not Synced
    Áno.
  • Not Synced
    - Ktorá strana to bude?
    - Dejiny sa zopakujú.
  • Not Synced
    Bude to nedeľa.
  • Not Synced
    - Nevydal Konštantín nedeľný zákon?
    - Presne taký istý.
  • Not Synced
    Nedeľa verzus sobota, ktorej zachovávanie
    bolo nazvané "judaizovaním".
  • Not Synced
    A katolicizmus potom vydal
    protisobotný zákon. To sú dejiny.
  • Not Synced
    Ak je Donald Trump
    porovnávaný s Konštantínom,
  • Not Synced
    znamená to, že koná
    v mene rímskeho biskupa,
  • Not Synced
    a potom priania
    rímskeho biskupa
  • Not Synced
    - znamenie jeho autority,
    zachovávanie nedele - budú uzákonené,
  • Not Synced
    a zachovávanie soboty
    bude zákonom zakázané.
  • Not Synced
    Uvažujem, kto kapituluje?
    Budú to židia, alebo to budú adventisti?
  • Not Synced
    Nechajme to na prozreteľnosť.
    Uvidíme, čo sa stane.
  • Not Synced
    Martin, "spoločný deň voľna navyše umožňuje
    rodinám a komunitám užívať si voľno spolu
    ..."
  • Not Synced
    To je synchronizovaný čas.
  • Not Synced
    "...a nie ako atomizovaným
    jednotlivcom,
  • Not Synced
    a každému poskytuje
    zdravšiu kadenciu života.
    "
  • Not Synced
    - To je to, čo hovorí ten dokument.
    - Je to spoločné dobro!
  • Not Synced
    Pramení to priamo
    z pápežského zmýšľania.
  • Not Synced
    "Kongres by mal podporiť
    spoločný odpočinok
  • Not Synced
    zmenou Zákona o spravodlivých
    pracovných normách tak,
  • Not Synced
    aby pracovníci dostávali 1,5-násobnú mzdu
    za čas odpracovaný počas sabatu.
  • Not Synced
    Týmto dňom by bola
    automaticky nedeľa
    ..."
  • Not Synced
    - To je znamenie šelmy!
    - Áno.
  • Not Synced
    Takže či je predsedom evanjelikál
    a jeho zástupcom adventista,
  • Not Synced
    alebo či je
    v tom boji žid,
  • Not Synced
    otázka nedele verzus soboty
    len tak ľahko nezmizne.
  • Not Synced
    Kto to vzdá?
    To je tou otázkou.
  • Not Synced
    A ktorý deň bude napokon vynucovaný,
    aby sme mali synchronizovaný deň odpočinku?
  • Not Synced
    Celosvetovo!
  • Not Synced
    Myslíš, že v tom zohrajú úlohu
    odborové zväzy?
  • Not Synced
    Veľkú úlohu.
  • Not Synced
    Podporujú hlavné odborové zväzy
    v Európe nedeľu?
  • Not Synced
    - Rozhodne, všetky.
    - Všetky!
  • Not Synced
    Martin, čaká nás
    zaujímavá jazda.
  • Not Synced
    A preto s týmto na mysli
    sa musíme modliť,
  • Not Synced
    pretože myslím,
    že ten scenár,
  • Not Synced
    tak ako je zaznamenaný v Písme,
    sa nám odohráva priamo pred očami.
  • Not Synced
    Potrebujeme to. Potrebujeme modlitby,
    a nemyslím tu ruženec.
  • Not Synced
    Nie. Prosme Boha
    vo všetkej jednoduchosti.
  • Not Synced
    Nebeský Otče,
    Ty držíš opraty dejín.
  • Not Synced
    Vieme to, pretože si dejiny
    dopredu predpovedal.
  • Not Synced
    Máme knihy Daniel
    a Zjavenie.
  • Not Synced
    A teraz, keď sa nám priamo pred očami
    odohrávajú veci, ktoré sú tam zapísané,
  • Not Synced
    znamená to, že sa musíme rozhodnúť
    pred rozličnými kráľmi.
  • Not Synced
    Niektorí tvrdia, že morálku budú
    diktovať králi tohto sveta,
  • Not Synced
    a Biblia tvrdí, že ak sa nebudeme
    držať morálky Písma,
  • Not Synced
    potom nemilujeme Boha,
  • Not Synced
    pretože ak milujeme Boha,
    zachovávame jeho prikázania,
  • Not Synced
    a ak ich nezachovávame,
    sme nazvaní luhármi.
  • Not Synced
    Nebeský Otče,
    nechceme byť luhármi.
  • Not Synced
    Chceme zachovávať
    Tvoje prikázania
  • Not Synced
    a nie zmenené nariadenia,
    ktoré živia spoločné dobro.
  • Not Synced
    Pomôž nám robiť správne rozhodnutia,
    prosím o to v Ježišovom mene, amen.
  • Not Synced
    Amen.
Title:
Project 2025: Make America Catholic Again - Healing of The Wound? - Walter Veith & Martin WUP222
Description:

more » « less
Video Language:
English
Duration:
01:35:06

Slovak subtitles

Revisions Compare revisions