< Return to Video

Relevance - The Centrality Of Christ, Have We Forgotten? - Walter Veith & Martin Smith - WUP 217

  • 1:06 - 1:10
    Čo nové, profesor?
    217. časť
  • 1:12 - 1:17
    Zdravím vás. Vitajte pri ďalšej časti
    Čo nové, profesor. Ahoj, Walter.
  • 1:17 - 1:18
    Ahoj, Martin.
  • 1:20 - 1:25
    Aspoň tvoj úsmev mi naznačuje,
    že sa máš lepšie než znel tvoj pozdrav.
  • 1:25 - 1:29
    Aha... som na tom lepšie,
    ako si myslel?
  • 1:29 - 1:32
    - Áno.
    - To veľmi rád počujem.
  • 1:32 - 1:34
    Môžeš mi poslať detaily?
  • 1:35 - 1:42
    Nehovorili sme pred časom o usmievaní?
    Alebo ty si o tom niekde hovoril...
  • 1:42 - 1:46
    Že pri usmievaní môžeš použiť
    buď 6 svalov, alebo vyše 40...
  • 1:46 - 1:50
    Áno. Tak tie úsmevy
    rozžiarme.
  • 1:51 - 1:54
    - Za pomoci všetkých svalov.
    - Áno.
  • 1:54 - 1:56
    No...
  • 1:56 - 1:59
    Dnes hovoríme
    o relevantnosti, že?
  • 1:59 - 2:01
    Pod to sa dá
    zahrnúť veľa.
  • 2:01 - 2:06
    Keď si vyberieš tento nadpis,
    môžeš hovoriť o množstve vecí.
  • 2:06 - 2:09
    Ale my chceme hovoriť
    o relevantných veciach.
  • 2:11 - 2:16
    - O dôležitých relevantných veciach.
    - Áno. O relevantných veciach.
  • 2:16 - 2:18
    Pustíme sa do toho?
  • 2:18 - 2:21
    - Myslím, že sa musíme pomodliť.
    - Pomodlime sa.
  • 2:21 - 2:24
    Náš nebeský Otče,
  • 2:24 - 2:30
    opäť je to dôležitá téma a prosíme,
    aby si požehnal náš rozhovor,
  • 2:30 - 2:36
    osvietil mysle nás všetkých
    a viedol nás cez to,
  • 2:36 - 2:40
    aby bolo oslávené Tvoje meno.
    V Ježišovom mene, amen.
  • 2:40 - 2:41
    Amen.
  • 2:41 - 2:44
    Relevantnosť.
  • 2:44 - 2:49
    A táto relevantnosť
    nikam nezmizne.
  • 2:50 - 2:57
    Táto relevantnosť je tu
    už 6000 rokov
  • 2:57 - 3:00
    a predtým
    po celú večnosť,
  • 3:01 - 3:05
    ale Martin,
    nikam nezmizne,
  • 3:05 - 3:09
    a kedykoľvek ľudia
    cestu relevantnosti opustia,
  • 3:09 - 3:15
    prechádzajú veľmi ťažkým obdobím
    a musia k nej byť opäť privedení,
  • 3:15 - 3:19
    a potom ju opäť stratia.
    A tak to pokračuje.
  • 3:19 - 3:24
    Vlastne teda hovoríš,
    že so slovom relevantnosť
  • 3:24 - 3:27
    ide ruka v ruke
    slovo pamätať.
  • 3:28 - 3:34
    A Martin, relevantnosť, o ktorej budeme
    hovoriť, je Kristova centrálnosť.
  • 3:34 - 3:41
    Svet má sklon
    odmietať uholný kameň.
  • 3:42 - 3:50
    Náboženské systémy sveta tento
    uholný kameň nahrádzajú tradíciou.
  • 3:50 - 3:54
    Niektoré tomu dávajú
    rovnaké mená,
  • 3:54 - 4:01
    ale uznávajú relevantnosť
    týchto tvrdení?
  • 4:02 - 4:05
    Pretože je tu kráľovstvo, že?
  • 4:05 - 4:07
    A to kráľovstvo
    nie je z tohto sveta,
  • 4:07 - 4:14
    a ak si vykúpený krvou Baránkovou,
    stávaš sa poddaným tohto kráľovstva.
  • 4:15 - 4:19
    Potom si síce vo svete,
    ale nie si zo sveta.
  • 4:21 - 4:25
    Keď sa pozrieme na dobu,
    v ktorej žijeme,
  • 4:25 - 4:32
    privádza ma to nazad k dobe,
    kedy sa schyľovalo k pádu Babylona.
  • 4:32 - 4:34
    Nie je to posolstvo
    druhého anjela?
  • 4:34 - 4:35
    Áno.
  • 4:36 - 4:42
    Nie je hlasno opakované v Zjavení 18 ?
    "Vyjdite z neho, ľud môj,
  • 4:42 - 4:49
    aby ste nemali účasť na jeho hriechoch
    a nedostalo sa vám z jeho rán..."
  • 4:49 - 4:55
    Martin, bola doba, keď kráľ Belšaccar
    usporiadal oslavu, že?
  • 4:55 - 4:56
    Áno.
  • 4:56 - 5:02
    Jeho kráľovstvo malo tej noci padnúť
    a on mal prísť o život.
  • 5:02 - 5:06
    A zjavila sa ruka
    píšuca na stenu.
  • 5:06 - 5:10
    Vôbec netušil,
    o čo ide.
  • 5:10 - 5:12
    Nápis na stene.
  • 5:12 - 5:18
    Vedel len toľko, že je to hrozivé,
    a od strachu sa mu triasli kolená,
  • 5:18 - 5:21
    ale nevedel, čo to znamená, že?
    - Nie.
  • 5:21 - 5:25
    Obávam sa, Martin,
    že na stene je nápis,
  • 5:25 - 5:32
    a mnohí ľudia - aj tí, čo by to mali
    vedieť - vôbec netušia, čo hovorí.
  • 5:32 - 5:40
    Prečo sa ten nápis objavil? Čo bol
    Belšaccarov záverečný akt odpadlíctva?
  • 5:41 - 5:45
    - Rozkázal priniesť nádoby...
    - Božie nádoby.
  • 5:45 - 5:49
    Božie nádoby z chrámu,
  • 5:49 - 5:52
    a dal do nich naliať
    obyčajné víno.
  • 5:52 - 5:57
    Martin, môžeš v Božích nádobách
    servírovať obyčajné víno?
  • 5:57 - 5:58
    Nie.
  • 5:58 - 6:02
    Dočítame sa niekde v Biblii
    o babylonskom víne?
  • 6:02 - 6:03
    Áno, v Zjavení.
  • 6:03 - 6:07
    Nepijú ho králi sveta?
    Nie sú ním opití?
  • 6:08 - 6:13
    Stopercentne áno. Je to v Zjavení
    a čo je tým vínom, ktoré pijú?
  • 6:13 - 6:16
    Tým vínom
    je falošné učenie, že?
  • 6:16 - 6:22
    Je možné, že z tohto vína pijú aj členovia
    cirkvi, ktorí by mali vedieť, o čo ide?
  • 6:22 - 6:23
    Áno.
  • 6:23 - 6:27
    A pritom tvrdia,
    že majú v ruke Božiu nádobu?
  • 6:28 - 6:30
    Myslíš,
    že je to možné?
  • 6:30 - 6:33
    Nielenže si to myslím.
    Musí to tak byť,
  • 6:33 - 6:35
    pretože podľa Biblie
    to tak bude.
  • 6:35 - 6:39
    Prečo títo ľudia nevedia,
    čo hovorí ten nápis na stene?
  • 6:39 - 6:41
    Koho museli zavolať,
    aby im ho vysvetlil?
  • 6:41 - 6:43
    Prorokov.
  • 6:43 - 6:48
    Proroka. Museli zavolať
    starého Daniela, že?
  • 6:48 - 6:54
    Povedz mi, čo to znamená. Čo znamená
    "mene, mene, tekel, ufarsin" ?
  • 6:54 - 7:00
    Nemal ani poňatia, že jeho kráľovstvo
    bolo spočítané a odvážené.
  • 7:00 - 7:03
    Inými slovami,
    prebehol súd.
  • 7:04 - 7:07
    - Kde prebehol tento súd?
    - V nebi.
  • 7:07 - 7:10
    - Muselo to byť v nebi, že?
    - Áno.
  • 7:10 - 7:13
    Začíname tu vidieť
    nejaké paralely?
  • 7:13 - 7:17
    Dúfam, že áno. Ak to nevidíte,
    je čas študovať.
  • 7:17 - 7:25
    Dobre. Ľudia teda hľadeli na ten nápis
    a hovorili: Čo to je? Čo to je?
  • 7:25 - 7:28
    Myslím si,
    že v cirkvi sú ľudia,
  • 7:29 - 7:33
    dokonca ľudia, ktorí zachovávajú Božie
    prikázania a držia sa svedectva...
  • 7:33 - 7:36
    nie, povedzme to inak:
  • 7:36 - 7:38
    ľudia, ktorí si myslia,
    že zachovávajú prikázania,
  • 7:38 - 7:43
    ale nedržia sa svedectva. Nemajú proroka,
    ktorý by im povedal, čo to znamená.
  • 7:43 - 7:45
    Nie, pretože svedectvá zavrhli.
  • 7:45 - 7:50
    Čo znamená ten nápis na stene?
    Nemám ani poňatia...
  • 7:50 - 7:54
    A ak chcú vysvetlenie od proroka,
    je to skôr ako ten človek,
  • 7:54 - 7:57
    ktorý povedal:
    Mám 400 prorokov.
  • 7:57 - 8:00
    Spýtali sa ho:
    Ale nie je tu niekde Boží prorok?
  • 8:00 - 8:02
    Odvetil:
    Áno, ale toho nenávidím.
  • 8:02 - 8:08
    - Pretože vždy hovorí negatívne...
    - Hovorí to, čo nechcem počuť.
  • 8:08 - 8:14
    Martin, ak nerozumieme znameniam doby,
    nikdy si neprečítame nápis na stene.
  • 8:15 - 8:24
    A ak nepočúvame a neriadime sa tým,
    čo hovoria proroci, nikdy nepochopíme.
  • 8:24 - 8:25
    To je veľmi dôležité.
  • 8:26 - 8:33
    Žijeme v nesmierne búrlivej dobe,
    a o čo všetko tu ide?
  • 8:34 - 8:42
    Je posolstvo o Kristovej centrálnosti
    ešte stále relevantné?
  • 8:42 - 8:46
    - Absolútne.
    - A čo Abrahámovské dohody?
  • 8:46 - 8:53
    Preto je to také dôležité. Všetko to
    totiž bude vyzerať vynikajúco...
  • 8:53 - 8:57
    - Čo chýba v Abrahámovských dohodách?
    - Kristus.
  • 8:58 - 9:02
    - Všetci majú Abraháma...
    - Áno.
  • 9:02 - 9:05
    - ...ale Kristus tam nie je.
    - Nie.
  • 9:05 - 9:09
    Jedno z tých náboženstiev
    vyznáva, že Kristus tam je,
  • 9:09 - 9:12
    ale je v spojení s dvoma,
    ktoré ho neprijímajú.
  • 9:12 - 9:18
    S dvoma, ktoré v skutočnosti
    úplne popierajú Krista a zmierenie.
  • 9:18 - 9:24
    A to náboženstvo, ktoré údajne
    prijíma centrálnosť Krista,
  • 9:24 - 9:29
    ho odsunulo tak ďaleko,
    že už tam nie je.
  • 9:31 - 9:34
    Môžem ti položiť
    ďalšiu otázku, Martin?
  • 9:34 - 9:38
    Koľkým problémom
    svet v tejto chvíli čelí?
  • 9:41 - 9:42
    Koľkým problémom?
  • 9:43 - 9:48
    Vlastne už nie toľkým,
    pretože teraz našli svojho záchrancu.
  • 9:48 - 9:51
    - Majú mierotvorcu.
    - Dobre, je tu mierotvorca,
  • 9:51 - 9:55
    ale prečo majú králi sveta
    tajné schôdzky,
  • 9:55 - 9:58
    kde sa snažia prísť na to,
    prečo ich neprizvali k stolu?
  • 9:58 - 10:03
    Je toľko problémov,
    že je nemožné to vyriešiť.
  • 10:03 - 10:07
    Ale Martin, nemôžeš sa
    zamerať aspoň na jeden
  • 10:07 - 10:10
    a urobiť si z neho
    celoživotné poslanie?
  • 10:11 - 10:14
    Čo všetci tí ľudia,
    ktorí hladujú?
  • 10:14 - 10:20
    Je našou povinnosťou byť láskaví
    k tým, ktorí vo svete hladujú?
  • 10:20 - 10:21
    Rozhodne.
  • 10:21 - 10:24
    - Musíš robiť všetko, čo sa dá?
    - Áno.
  • 10:27 - 10:32
    A čo... nielen hladujúci, ale všetci,
    ktorí sú vo svete bez domova?
  • 10:34 - 10:38
    A čo tí, ktorí nie sú bez domova,
    ale sú zasiahnutí chudobou?
  • 10:38 - 10:43
    A čo oblasti s chorobami?
  • 10:43 - 10:49
    A čo sociálne nepokoje?
  • 10:49 - 10:55
    A čo... prírodné katastrofy?
  • 10:56 - 10:59
    A čo Gaza?
  • 11:00 - 11:03
    A čo Sudán?
  • 11:04 - 11:07
    A čo Ukrajina?
  • 11:08 - 11:12
    - A čo Južná Afrika?
    - A čo Južná Afrika?
  • 11:12 - 11:16
    Martin, my...
    A čo rasizmus?
  • 11:17 - 11:23
    - A čo náboženské konflikty?
    - A čo woke ?
  • 11:23 - 11:27
    To si sem nemal miešať!
    Prestanú nás financovať!
  • 11:30 - 11:34
    Povedal by si, že je množstvo trendov,
    ku ktorým sa môžeme pridať?
  • 11:34 - 11:37
    - Určite.
    - Dobre...
  • 11:37 - 11:41
    Kristova centrálnosť.
  • 11:43 - 11:52
    Keď Kristus kráčal po tejto zemi,
    bol pre niektorých tŕňom v päte?
  • 11:52 - 11:54
    Áno, rozhodne.
  • 11:54 - 11:58
    - Preto skončil s tŕňovou korunou?
    - Rozhodne.
  • 11:58 - 12:03
    Vieš, že to bola korunovácia?
    Bez toho, aby o tom vedeli?
  • 12:03 - 12:09
    - V podstate celá tá ceremónia...
    - Bola to korunovácia.
  • 12:09 - 12:15
    A potom, keď bol vzkriesený
    a vystúpil do neba,
  • 12:15 - 12:19
    a učeníci boli skrze
    Svätého Ducha
  • 12:19 - 12:23
    zapálení a horlili,
    boli nesmierne populárni, že?
  • 12:24 - 12:26
    Zaplatili to svojimi životmi.
  • 12:26 - 12:31
    Nepotešil Herodes farizejov tým,
    že niektorých uväznil a zabil?
  • 12:31 - 12:34
    - Áno.
    - Veľmi ich to potešilo.
  • 12:36 - 12:42
    O čo sa dohadovali?
    Nebola to Kristova centrálnosť?
  • 12:42 - 12:48
    - Bola to Kristova centrálnosť, že?
    - Petrovi zakázali kázať v jeho mene.
  • 12:50 - 12:56
    Hovorí Biblia, že králi sveta
    sa zošikovali proti Mesiášovi?
  • 12:56 - 12:57
    Áno.
  • 12:57 - 13:01
    Králi sa zošikovali... Minule sme
    o tom hovorili, spomínaš si?
  • 13:01 - 13:04
    Všetci králi
    sa proti nemu zhromaždili
  • 13:04 - 13:10
    a Biblia hovorí, že na konci sa
    králi sveta zhromaždia k veľkej bitke,
  • 13:10 - 13:17
    že na konci opäť zhromaždia svoje sily,
    aby sa proti nemu postavili
  • 13:17 - 13:21
    - vo forme jeho ľudu a toho,
    čo reprezentuje.
  • 13:21 - 13:24
    - Je to to, čo hovorí Biblia?
    - Áno.
  • 13:25 - 13:27
    Mám otázku:
  • 13:28 - 13:36
    ak je Kristus centrálnym bodom,
    okolo ktorého zúria všetky tieto spory,
  • 13:36 - 13:43
    myslíš si potom,
    že cirkvi a najmä veľké cirkvi
  • 13:43 - 13:47
    budú nejakým spôsobom
    uprostred tejto debaty?
  • 13:47 - 13:49
    - Rozhodne.
    - Rozhodne, že?
  • 13:49 - 13:54
    Musia byť. Najmä keď sa pozrieš
    na časť Zjavenia, kde sa hovorí,
  • 13:54 - 13:57
    že odpadlícky
    protestantizmus sa pripojí...
  • 13:57 - 14:02
    Pripoja sa. Dobre, pozrime sa
    na protestantizmus.
  • 14:02 - 14:05
    Keď bol Kristus odstránený,
  • 14:05 - 14:09
    nebadane, tak aby
    si to nikto nevšimol,
  • 14:09 - 14:15
    a na jeho miesto bol postavený
    pozemský pontifikát,
  • 14:15 - 14:21
    aby ľudia vedenie hľadali uňho
    a už nie v Božom slove,
  • 14:21 - 14:24
    stalo sa to jablkom sváru?
    - Áno.
  • 14:24 - 14:30
    Nebolo jedným z hesiel
    reformácie solus Christus ?
  • 14:30 - 14:34
    - Jedine Kristus.
    - Kristus a jedine Kristus.
  • 14:36 - 14:40
    A nebolo predmetom sporu to,
    že Kristus je nažive,
  • 14:40 - 14:49
    a teda omša je neplatná, pretože ako môžeš
    mať omšu - ustavičnú obeť so smrťou,
  • 14:49 - 14:53
    ak bol obetovaný
    raz navždy?
  • 14:53 - 14:58
    A prečo by si potreboval
    prostredníka ako je kňaz,
  • 14:58 - 15:05
    ak je deliaca stena preč a máš skrze neho
    priamy prístup k Božiemu trónu?
  • 15:06 - 15:14
    To boli piliere, na ktorých vznikla
    reformácia... protestantizmus.
  • 15:14 - 15:22
    Dobre. Takže opäť - boli kvôli
    Kristovej centrálnosti vedené vojny?
  • 15:22 - 15:23
    Áno.
  • 15:23 - 15:28
    Identifikovali reformátori
    pápežstvo ako antikrista?
  • 15:28 - 15:29
    Áno.
  • 15:29 - 15:31
    - Jeden či dvaja z nich, že?
    - Nie.
  • 15:31 - 15:34
    - Nie! Všetci!
    - Všetci.
  • 15:34 - 15:38
    - Na základe čoho?
    - Písma.
  • 15:38 - 15:40
    Písma.
  • 15:41 - 15:51
    Povedal by si teda, že v dobe úpadku
    židovského kráľovstva, pred jeho zničením,
  • 15:51 - 15:56
    bol Kristus ústredným bodom,
    okolo ktorého sa všetko točilo,
  • 15:56 - 16:01
    a zničenie Jeruzalema bolo priamym
    následkom zavrhnutia Krista?
  • 16:01 - 16:06
    Rozhodne, pretože celý židovský
    systém bol postavený okolo neho,
  • 16:06 - 16:09
    celý obetný systém...
    - Poukazoval na neho.
  • 16:09 - 16:13
    - Všetko to poukazovalo na neho.
    - Ale oni ho zavrhli.
  • 16:13 - 16:16
    - Vďaka Bohu nie všetci!
    - Áno.
  • 16:17 - 16:24
    Myslíš, že kresťanský svet by kvôli pohodliu
    mohol dospieť do toho istého bodu?
  • 16:24 - 16:26
    Áno.
  • 16:26 - 16:30
    - A aj to je biblické.
    - Aj to je biblické. Dobre.
  • 16:30 - 16:35
    Boli teda kvôli tejto
    centrálnosti vedené vojny?
  • 16:35 - 16:37
    Áno, mnohé.
  • 16:37 - 16:39
    - Mnohé, však?
    - Mnohé. Myslím, že...
  • 16:39 - 16:43
    Koľko krvi bolo preliatej
    kvôli tejto centrálnosti?
  • 16:45 - 16:47
    - Množstvo, že?
    - Milióny životov.
  • 16:47 - 16:55
    - Dobre. To je len pozadie.
    - Myslím, že je dôležité,
  • 16:55 - 16:59
    že si to spomenul.
    Dôležitosť toho si treba uvedomiť,
  • 16:59 - 17:04
    pretože to, o čom teraz budeme hovoriť,
    sa vždy vracia nazad k tomu,
  • 17:04 - 17:08
    aká dôležitá je relevantnosť
    Kristovej centrálnosti.
  • 17:08 - 17:14
    Dobre. Nechcem to
    zdĺhavo rozvádzať,
  • 17:14 - 17:21
    ale o čo všetko išlo pri tejto
    centrálnosti Krista počas reformácie?
  • 17:21 - 17:24
    Išlo len o to opäť
    ho postaviť do stredu,
  • 17:24 - 17:34
    alebo to bolo široké spektrum
    zavrhnutia zavedených tradícií,
  • 17:34 - 17:37
    ktoré Kristovu službu
    urobili nezmyselnou?
  • 17:37 - 17:45
    Kvôli ich tradíciám bojovali
    v podstate proti celému systému.
  • 17:45 - 17:48
    - Môžeš sa modliť k mŕtvym?
    - Nie.
  • 17:48 - 17:51
    - Môžeš sa teda modliť k svätým a k Márii?
    - Nie.
  • 17:51 - 17:52
    Nie je to nekromancia?
  • 17:52 - 17:56
    Modliť sa k mŕtvym -
    nie je to niečo, čo Boh zakázal?
  • 17:56 - 17:57
    Absolútne.
  • 17:59 - 18:02
    Takže nejde len o omšu,
    ale o celý systém.
  • 18:02 - 18:03
    Áno.
  • 18:03 - 18:06
    Koľko prostredníkov
    a príhovorcov tam potom je?
  • 18:07 - 18:11
    - Stovky.
    - Stovky, že? Tisíce.
  • 18:11 - 18:15
    A Biblia hovorí, že je len
    jediný príhovorca.
  • 18:15 - 18:19
    Takže to všetko
    je dosť mätúce, že?
  • 18:19 - 18:30
    Snažím sa teda poukázať na to,
    že táto centrálnosť, táto relevantnosť,
  • 18:30 - 18:32
    nikdy nepominula.
    - Nie.
  • 18:32 - 18:35
    A vždy bola terčom
    útokov a vojen.
  • 18:35 - 18:37
    Určite.
  • 18:37 - 18:43
    Keď reformátori jasne definovali,
    kto je antikristom a prečo,
  • 18:43 - 18:52
    nielen na základe doktrín,
    ale aj jasných prorockých zásad z Biblie,
  • 18:52 - 18:54
    úplne jasne,
  • 18:55 - 19:02
    bolo by vôbec predstaviteľné,
    že by sa tomuto názoru otočili chrbtom
  • 19:02 - 19:07
    a ako náhradu prijali
    podvrhnutú falošnú doktrínu?
  • 19:07 - 19:10
    Nie, je ťažké
    si to predstaviť.
  • 19:10 - 19:15
    A čo préterizmus a futurizmus?
    Dve jezuitské doktríny.
  • 19:15 - 19:18
    Nemali ich
    vôbec ovplyvniť.
  • 19:18 - 19:21
    Biblicky nedávajú
    žiaden význam,
  • 19:21 - 19:26
    v skutočnosti nie sú založené na ničom
    inom ako na nesprávnych informáciách,
  • 19:26 - 19:33
    nemôžu byť podložené Bibliou - jedine veľmi
    hlasným kázaním so žiadnou podstatou,
  • 19:34 - 19:39
    s množstvom bubnov a hudby,
    ktoré nahradia kognitívne myslenie.
  • 19:39 - 19:44
    To je jediný spôsob,
    ako sa okolo toho dostať, že?
  • 19:44 - 19:53
    Neznamená to absolútne
    zamietnutie Daniela 2, 7, 8 a 9 ?
  • 19:53 - 19:54
    Áno.
  • 19:54 - 20:00
    Neznamená to absolútne zamietnutie
    pohľadu reformátorov na Zjavenie 13 ?
  • 20:00 - 20:01
    Áno.
  • 20:01 - 20:06
    Prinajmenšom
    čo sa týka prvej šelmy,
  • 20:06 - 20:11
    pretože druhá šelma ešte neexistovala,
    keď reformácia prebiehala.
  • 20:11 - 20:18
    A keď to raz urobíš, potom sa
    antikrist môže zmeniť.
  • 20:18 - 20:22
    - Môže ním byť niekto alebo niečo iné.
    - Môže sa zmeniť.
  • 20:22 - 20:27
    Biblia však hovorí,
    že človek hriechu,
  • 20:27 - 20:32
    inými slovami - človek, ktorý stojí
    za prestúpením Božieho zákona,
  • 20:32 - 20:33
    povedzme to otvorene,
  • 20:33 - 20:38
    lebo podľa 1. Ján 3 je hriech
    prestúpením zákona, že?
  • 20:38 - 20:45
    Takže človek hriechu je človek, ktorý stojí
    za prestúpením Božieho zákona,
  • 20:45 - 20:52
    a autoritatívne prestúpenie
    alebo zmena Božieho zákona
  • 20:52 - 20:55
    je urážkou
    Božej autority.
  • 20:56 - 21:02
    O tomto sme hovorili minule,
    v predošlej časti.
  • 21:04 - 21:09
    Ak sa chceš pripojiť
    k ekumenizmu,
  • 21:09 - 21:14
    musíš potom
    upustiť od proroctva?
  • 21:14 - 21:20
    Povedzme jasne, čo to znamená.
    Čo znamená pridať sa k ekumenizmu.
  • 21:20 - 21:26
    Keď povieš, že to, čo sme
    zadefinovali ako Božieho nepriateľa
  • 21:26 - 21:33
    kvôli zmene zákona, zmene časov
    a všetkému, čo je v tom zahrnuté,
  • 21:33 - 21:37
    a kvôli popieraniu Písma,
    ku ktorému pritom dochádza,
  • 21:37 - 21:43
    že len aby bol pokoj,
    to všetko radšej hodím do koša
  • 21:43 - 21:51
    a spojím sa s nimi a dokonca im priznám
    prvenstvo v náboženských organizáciách
  • 21:51 - 21:56
    a opäť budem nasledovať
    vedenie človeka hriechu,
  • 21:56 - 21:59
    znamená to úplné
    popretie proroctva.
  • 22:00 - 22:05
    A aký zmysel potom má
    vôbec tomu veriť?
  • 22:05 - 22:07
    Dobre, položím ti
    ďalšiu otázku.
  • 22:07 - 22:10
    - Je pápež kráľ?
    - Áno.
  • 22:10 - 22:12
    - Je kráľ?
    - Rozhodne.
  • 22:12 - 22:14
    Pretože je korunovaný, že?
  • 22:14 - 22:20
    A jeho kardináli sú kniežatá.
    Takže ak prisaháš vernosť tomuto kniežaťu,
  • 22:20 - 22:25
    nepopieraš tým relevantnosť
    a centrálnosť Krista?
  • 22:25 - 22:26
    Áno.
  • 22:26 - 22:32
    Pretože ak si sa stal súčasťou Božieho
    kráľovstva, kto je tvoj zákonodarca?
  • 22:32 - 22:34
    - Kristus.
    - Kto je tvoj vykupiteľ?
  • 22:34 - 22:37
    - Kto ti odpúšťa hriechy?
    - Jedine Boh.
  • 22:37 - 22:40
    - Kto nesie tvoje hriechy?
    - Boh, Ježiš.
  • 22:40 - 22:43
    Kto tvoje hriechy
    nesie v katolicizme?
  • 22:43 - 22:45
    - Ty sám.
    - Ty. Musíš za ne...
  • 22:45 - 22:46
    Zaplatiť.
  • 22:46 - 22:53
    Musíš za ne zaplatiť. Takže ak
    katolicizmus popiera zmierenie,
  • 22:53 - 22:56
    potom odstránili
    Kristovu relevantnosť.
  • 22:56 - 22:58
    O toto tu ide.
  • 22:58 - 23:04
    Áno, pretože ak sa chceš
    spojiť s ekumenizmom,
  • 23:04 - 23:10
    musíš niektoré z týchto vecí poprieť, aby si
    s ostatnými mohol pracovať pre väčšie dobro.
  • 23:10 - 23:14
    A ak sa na stene zjaví nápis
    a ty poprieš proroka?
  • 23:14 - 23:19
    Potom budeš kráčať ako slepec
    bez paličky a vodiaceho psa.
  • 23:19 - 23:20
    Áno, budeš stratený.
  • 23:20 - 23:24
    Budeš stratený, však?
    Martin, je možné,
  • 23:24 - 23:29
    že ľudia, dokonca aj
    v našich vlastných radách,
  • 23:29 - 23:31
    by mohli prísť
    s takýmito názormi?
  • 23:31 - 23:33
    Žiaľ, áno.
  • 23:33 - 23:37
    Máme celé organizácie,
    ktoré prichádzajú s takými názormi?
  • 23:37 - 23:38
    Rozhodne.
  • 23:38 - 23:42
    Pozrime sa na niektoré z týchto vecí,
    ktoré sa objavujú,
  • 23:42 - 23:45
    aby sme mohli rozobrať dobu,
    v ktorej žijeme.
  • 23:45 - 23:49
    Chcem povedať veľmi jasne,
    že tu nie som preto,
  • 23:49 - 23:53
    aby som útočil na nejakú
    organizáciu alebo jednotlivca,
  • 23:53 - 23:56
    ale aby som útočil
    na určitú teológiu.
  • 23:56 - 23:58
    - Presne.
    - Však?
  • 23:58 - 24:02
    - Vždy riešime toto.
    - To je to, o čo tu ide.
  • 24:02 - 24:07
    Zriedka spomíname mená.
    Dôvodom je, a hovoríme to veľmi jasne,
  • 24:07 - 24:12
    že ak s nejakou teológiou
    či problémom spojíš určité meno,
  • 24:12 - 24:16
    človek si potom myslí, že keď je táto
    osoba odstránená, problém je vyriešený.
  • 24:16 - 24:17
    Áno.
  • 24:17 - 24:19
    Ale potom jednoducho
    príde niekto iný.
  • 24:19 - 24:25
    Treba teda adresovať problém
    a každý, kto podeň spadá,
  • 24:25 - 24:29
    je automaticky vinný.
    - Je jeho súčasťou.
  • 24:29 - 24:33
    Vôbec sa tu
    nezasadzujem o to,
  • 24:33 - 24:39
    aby ktorákoľvek z týchto organizácií
    bola odstránená alebo zrušená.
  • 24:40 - 24:40
    Nie.
  • 24:40 - 24:44
    Myslím si, že slúžia
    dôležitému účelu,
  • 24:44 - 24:52
    pretože organizácia ako Adventist Today
    je podľa mňa veľmi užitočná organizácia,
  • 24:52 - 24:58
    pretože ak chceš vedieť, čomu neveriť,
    je to dobrý zdroj k štúdiu.
  • 24:58 - 25:00
    - Súhlasil by si, Martin?
    - Áno.
  • 25:00 - 25:04
    Alebo som tu
    trošku pritvrdý?
  • 25:04 - 25:11
    No, keď sa pozrieme na materiál,
    ktorý produkujú niektorí z nich
  • 25:11 - 25:15
    alebo ľudia,
    ktorých sponzorujú,
  • 25:15 - 25:21
    a najmä proti našej služobnosti,
    vôbec si nemyslím, že si pritvrdý.
  • 25:21 - 25:24
    Nehovorím teraz
    o ich služobnosti a podobne,
  • 25:24 - 25:28
    hovorím o ich zmýšľaní
    a teológii.
  • 25:28 - 25:34
    Toto je z augusta 2024,
    takmer na konci minulého roka,
  • 25:34 - 25:40
    takže čo sa týka ich zmýšľania,
    je to relatívne aktuálne.
  • 25:40 - 25:46
    Kladú otázku: Sú adventisti
    antikatolíckymi fanatikmi?
  • 25:47 - 25:51
    To posledné slovo mohol
    mimochodom vynechať,
  • 25:51 - 25:55
    pretože tým automaticky hovorí, že každý,
    kto je protikatolícky, je fanatik.
  • 25:55 - 25:59
    Presne. Ihneď je to
    negatívna konotácia.
  • 25:59 - 26:00
    Áno.
  • 26:03 - 26:08
    Ja nie som protikatolícky.
    Sám som bol katolík,
  • 26:08 - 26:12
    polovica mojich príbuzných
    sú katolíci,
  • 26:12 - 26:17
    rozhodne nie som proti katolíkom,
    ale rozhodne som proti katolicizmu.
  • 26:17 - 26:19
    Správne.
  • 26:19 - 26:23
    Rozhodne, pretože popierajú
    centrálnosť a relevantnosť Krista.
  • 26:23 - 26:26
    - Ich doktríny, ich systém.
    - Ide o doktríny.
  • 26:26 - 26:31
    A ak máš tento názor, znamená to
    automaticky, že si bigotný,
  • 26:31 - 26:35
    alebo ťa to robí niekým,
    kto túto tému skúmal
  • 26:35 - 26:39
    a rozhodol sa, že s týmto
    zmýšľaním nemôžeš súhlasiť?
  • 26:39 - 26:43
    Biblia hovorí to isté,
    takže verím tomu, čo hovorí Biblia.
  • 26:43 - 26:48
    Myslíš, že Martin Luther bol podľa nich
    - podľa tohto názvu - fanatik?
  • 26:48 - 26:56
    Rozhodne bol proti katolicizmu
    a podľa ich definície teda... zrejme áno.
  • 26:56 - 26:58
    Všetci jeho dobrí priatelia
    boli katolíci.
  • 26:58 - 27:02
    - Sám bol katolíckym kňazom.
    - A potom sa zmenili, že?
  • 27:02 - 27:05
    Oficiálne áno!
  • 27:05 - 27:08
    A potom hovoria:
    Čas vyjsť s farbou von.
  • 27:08 - 27:13
    "Veríme nielen tomu, že naša cirkev je tá,
    o ktorej si myslíme, že je správna,
  • 27:13 - 27:15
    či dokonca tomu, že naša
    cirkev je tá jediná pravá.
  • 27:15 - 27:18
    V samom srdci našej
    eschatológie je učenie,
  • 27:18 - 27:26
    že rímskokatolícka cirkev je takmer
    nadprirodzene mocná a nenapraviteľne zlá,
  • 27:26 - 27:29
    že je Božím nepriateľom
    a je v spolku s diablom."
  • 27:29 - 27:35
    Písmo hovorí, že drak jej dal
    svoj trón, silu a veľkú právomoc,
  • 27:35 - 27:37
    takže musí byť
    v spolku s diablom.
  • 27:37 - 27:42
    Znamená to, že každý katolík vie,
    že je v spolku s diablom?
  • 27:42 - 27:48
    - Nie. Opäť, neútočíme na ľudí...
    - Nie na ľudí, ale na systém.
  • 27:48 - 27:52
    Myslíš, že keď sa rozprávaš
    s bežným katolíkom,
  • 27:52 - 27:57
    vie, že katolicizmus
    popiera zmierenie?
  • 27:57 - 27:58
    - Nie.
    - Nevie to?
  • 27:58 - 28:02
    - Nie, vôbec to netuší.
    - Vôbec to netuší. Nevie to.
  • 28:03 - 28:10
    Bude si myslieť, že zmena prikázaní je
    realita, alebo o nej ani nebude vedieť?
  • 28:10 - 28:12
    Ani o nej nevie.
  • 28:12 - 28:15
    Hoci v katechizme je to úplne jasné.
    Nebude o tom vedieť.
  • 28:17 - 28:21
    Keď o tom hovoríme...
    Máme ich nechať v neznalosti?
  • 28:21 - 28:26
    Nie! Musíme ich informovať.
    To najlepšie, čo sa mi kedy stalo,
  • 28:26 - 28:32
    a zároveň to najhoršie,
    bolo zistenie,
  • 28:32 - 28:36
    že tento systém
    je v spolku s diablom.
  • 28:37 - 28:41
    Je to samozrejme šok,
    ale je to niečo, čo treba počuť!
  • 28:41 - 28:43
    - Zmenili niekedy svoje doktríny?
    - Nie.
  • 28:43 - 28:46
    - Upravili ich nejako?
    - Nie.
  • 28:46 - 28:49
    - Odvolali niečo z toho?
    - Ani jediné písmenko.
  • 28:50 - 28:55
    "Niektoré z tých istých vecí,
    ktoré antisemiti hovorili o Židoch,
  • 28:55 - 28:59
    hovoríme my adventisti v knihách,
    ktoré sú nám drahé, o rímskych katolíkoch."
  • 28:59 - 29:02
    Mieri tu na jednu
    konkrétnu knihu.
  • 29:02 - 29:05
    - Áno.
    - Ale k tomu sa dostaneme.
  • 29:05 - 29:08
    Mene, mene,
    tekel, ufarsin.
  • 29:09 - 29:13
    Nevedeli, čo to znamená, kým neprišiel
    prorok a nevysvetlil im to.
  • 29:13 - 29:19
    Toto vyhodia von oknom a preto keď sa
    nápis zjaví na stene, nebudú to vedieť.
  • 29:19 - 29:20
    Nie.
  • 29:20 - 29:24
    "Usilujú sa
    o globálnu nadvládu."
  • 29:24 - 29:30
    Martin, to je ich stanoveným cieľom.
    Preto boli vytvorení jezuiti.
  • 29:30 - 29:33
    A ak popierajú históriu
    a myslia si,
  • 29:33 - 29:38
    že ich plán je fuč a teraz organizujú
    len vývarovne pre chudobných,
  • 29:38 - 29:40
    potom sa musia
    znova zamyslieť.
  • 29:40 - 29:46
    "Rímska cirkev ... využíva všetky prostriedky
    na rozšírenie vplyvu a na rozmach svojej moci.
  • 29:46 - 29:52
    Pripravuje sa na usilovný a rozhodný boj
    o znovuzískanie vlády nad svetom..."
  • 29:52 - 29:57
    Toto je citát z Veľkého sporu vekov,
    z knihy, ktorú nenávidia,
  • 29:57 - 30:00
    o ktorej hovoria, že by v žiadnom
    prípade nemala byť šírená.
  • 30:00 - 30:04
    Neviem, čo títo ľudia robia
    v cirkvi adventistov,
  • 30:04 - 30:08
    alebo prečo sa nazývajú adventistami
    alebo Adventist Today,
  • 30:08 - 30:12
    pretože aj ja žijem v dnešnej dobe
    a týmto nezmyslom neverím.
  • 30:12 - 30:14
    - Ty im veríš?
    - Vôbec nie.
  • 30:14 - 30:19
    Verím tomu, čo mi hovorí
    Zjavenie 14 a 12,
  • 30:19 - 30:22
    a adventizmus 7. dňa
    stojí na dvoch nohách.
  • 30:22 - 30:27
    - A úplne tu popierajú Ducha prorockého.
    - Duch prorocký je úplne odstránený.
  • 30:27 - 30:30
    Presne. Nebudú teda vedieť,
    čo hovorí nápis na stene,
  • 30:30 - 30:34
    pretože neveria tomu,
    čo hovorí prorok.
  • 30:34 - 30:39
    Vieš, je to ako v tej situácii, kedy máme
    400 prorokov a všetci sú za nás,
  • 30:39 - 30:41
    okrem toho jedného,
    a toho nenávidím!
  • 30:41 - 30:44
    Alebo v tomto prípade ju.
  • 30:44 - 30:49
    "Chcú ovládnuť ekonomiku,
    čím nám znemožnia obchodovať."
  • 30:49 - 30:53
    Martin, prečítali si niekedy
    Rerum novarum ?
  • 30:53 - 30:55
    Zrejme nie.
  • 30:55 - 30:59
    Bola encyklika Rerum novarum
    niekedy odvolaná?
  • 30:59 - 31:07
    Nie, v skutočnosti z nej pápež
    František celkom rád cituje.
  • 31:07 - 31:16
    Dobre. Pisateľ teda ohľadne týchto vecí
    zjavne nie je veľmi dobre informovaný.
  • 31:16 - 31:19
    "A pôsobí to, aby všetkým,
    malým i veľkým, bohatým i chudobným,
  • 31:19 - 31:25
    slobodným i sluhom dali znamenie
    na ich pravú ruku alebo na ich čelo..."
  • 31:25 - 31:30
    Martin, robí toto prvá šelma
    alebo druhá šelma?
  • 31:30 - 31:32
    - Tá druhá.
    - Takže v tom má zmätok,
  • 31:32 - 31:36
    pretože to aplikuje
    na prvú šelmu, že?
  • 31:36 - 31:40
    Podľa ich vlastnej definície
    je to ale znamenie prvej šelmy.
  • 31:40 - 31:42
    Nie som tu,
    aby som to rozbil na kusy,
  • 31:42 - 31:48
    jednoducho hovorím, že tento človek
    nikdy neskúmal katolicizmus.
  • 31:48 - 31:54
    Nikdy. Vôbec netuší, čo učia
    a aké názory zastávajú.
  • 31:54 - 31:56
    Dobre, pokračujme.
  • 31:56 - 32:00
    Cituje: "Pápežstvo je v spolku s diablom.
    'Sú jednej mysle.'
  • 32:00 - 32:07
    Bude vytvorená svetová jednota, jeden
    veľký spolok, spolčenie satanských síl."
  • 32:07 - 32:13
    Králi sveta sa spolčia s touto šelmou,
    dajú tomuto systému svoju moc,
  • 32:13 - 32:17
    inými slovami - budú
    podporovať jeho autoritu.
  • 32:18 - 32:21
    - To hovorí Biblia.
    - Áno.
  • 32:21 - 32:31
    A ak je táto autorita zjavná v nejakej osobe,
    ktorá túto organizáciu reprezentuje
  • 32:31 - 32:37
    ako neomylný zdroj,
    a popiera Božie prikázania,
  • 32:37 - 32:40
    neodsúva to bokom
    Božiu autoritu?
  • 32:40 - 32:41
    Kompletne.
  • 32:41 - 32:46
    Neodstraňuje to relevantnosť
    a centrálnosť Ježiša Krista?
  • 32:46 - 32:47
    Áno.
  • 32:47 - 32:49
    - A nepresúva ich to na človeka?
    - Áno.
  • 32:49 - 32:54
    Zbytočne ma uctievajú učiac
    ako učenie ľudské prikázania.
  • 32:54 - 32:57
    - Nehovorí to Biblia?
    - Áno.
  • 32:58 - 33:05
    "Týmto spôsobom sa prejaví rovnaká
    despotická moc proti náboženskej slobode,
  • 33:05 - 33:09
    proti slobode uctievať Boha
    podľa príkazov svedomia,
  • 33:09 - 33:15
    ako to očividne preukázalo pápežstvo,
    keď v minulosti prenasledovalo tých,
  • 33:15 - 33:21
    ktorí sa odvážili odmietnuť prispôsobiť sa
    náboženským obradom a slávnostiam Ríma."
  • 33:21 - 33:28
    A opäť tu cituje aj Bibliu,
    Zjavenie 17.
  • 33:30 - 33:32
    Martin, hovorí,
  • 33:33 - 33:40
    že náboženská sloboda je jedným
    z koňov, ktoré si pápežstvo osedlalo,
  • 33:40 - 33:43
    že Rím je
    za náboženskú slobodu.
  • 33:44 - 33:51
    Ale Martin, nedefinujú náboženskú slobodu tak,
    že musí byť v súlade so spoločným dobrom?
  • 33:51 - 33:53
    Vždy.
  • 33:53 - 33:56
    A ak nie je v súlade so spoločným
    dobrom, potom slobodu nemáš.
  • 33:56 - 33:58
    - Presne.
    - Potom žiadnu slobodu nemáš.
  • 33:58 - 34:02
    Nie sú teda za náboženskú slobodu,
    sú za náboženskú bigotnosť.
  • 34:02 - 34:06
    Áno, pretože...
    Je to tak.
  • 34:06 - 34:11
    Keď niekomu povieš: Si slobodný,
    ale len ak budeš robiť, čo ti hovorím...
  • 34:11 - 34:14
    Jedine ak budeš robiť,
    čo ti hovorím...
  • 34:14 - 34:18
    Si slobodný, len ak nebudeš
    robiť iné, než čo ti hovorím.
  • 34:18 - 34:19
    Takže znova.
  • 34:19 - 34:23
    Si slobodný, len ak nebudeš
    robiť iné, než čo ti hovorím.
  • 34:23 - 34:27
    Presne. Potom ti dám
    jednu poza uši.
  • 34:27 - 34:31
    A neurobím to ja. Urobím to
    šikovne, tak ako v stredoveku.
  • 34:31 - 34:34
    Zabezpečím,
    aby to za mňa urobil štát.
  • 34:34 - 34:39
    Dobre. Toto je mimochodom
    veľmi nebezpečná situácia.
  • 34:40 - 34:45
    "Majú krásne a zložité obrady,
    ktorými manipulujú ľudí.
  • 34:45 - 34:49
    'Lesk a vznešenosť..." - to všetko
    sú citáty z Veľkého sporu, Martin!
  • 34:49 - 34:53
    Tento človek tie citáty
    používa, aby ukázal,
  • 34:53 - 34:56
    že ľudia, ktorí im veria,
    sú fanatici.
  • 34:56 - 34:58
    Bigotní fanatici.
  • 34:58 - 35:04
    " 'Lesk a vznešenosť katolíckej
    bohoslužby sú príťažlivé a očarujúce.
  • 35:04 - 35:06
    Na mnohých ľudí
    to vie tak zapôsobiť,
  • 35:06 - 35:10
    že na rímsku cirkev hľadia
    ako na ozajstnú bránu do neba.' "
  • 35:10 - 35:20
    Toto napísal niekto, koho tento pisateľ
    označuje za osobu z viktoriánskej doby,
  • 35:20 - 35:23
    ktorá nemá ani potuchy
    o modernom pápežstve.
  • 35:23 - 35:29
    Mám preňho novinku!
    Prednedávnom som bol vo Vatikáne.
  • 35:29 - 35:38
    Stál som tam pri stĺpe, keď začala hrať
    hudba a spevácky zbor začal spievať,
  • 35:38 - 35:43
    všetko to bolo predchnuté
    tým spevom a atmosférou,
  • 35:43 - 35:48
    a blízko mňa stal nejaký kňaz,
    ktorý tam bol na návšteve.
  • 35:48 - 35:55
    Takto zdvihol ruky a povedal:
    Toto je to kráľovstvo!
  • 35:55 - 36:01
    a zosunul sa a od extázy
    prakticky upadol do bezvedomia.
  • 36:02 - 36:06
    Tento človek to popiera.
    Ja som to videl na vlastné oči.
  • 36:06 - 36:13
    Rád by som tohto človeka vzal do Vatikánu,
    ukázal mu symbolizmus, ktorý tam je,
  • 36:13 - 36:16
    a spýtal sa ho, či má nejaké
    poňatie o tom, čo znamená.
  • 36:16 - 36:19
    A ak skutočne
    symbolizuje tieto veci,
  • 36:19 - 36:24
    nechcel by si to radšej schovať
    a nie vystaviť na verejnosti?
  • 36:24 - 36:27
    Dobre. Pokračujme.
  • 36:27 - 36:32
    "Oni – alebo prinajmenšom ich
    duchovenstvo – sú nemorálni.
  • 36:34 - 36:38
    'Kto odhaľuje svoje hriechy kňazovi
    - chybujúcemu, hriešnemu človekovi,
  • 36:38 - 36:42
    neraz narušenému
    alkoholizmom a zhýralosťou –
  • 36:42 - 36:47
    znižuje úroveň svojho
    charakteru a poškvrňuje sa.' "
  • 36:48 - 36:52
    Pisateľ s týmto citátom
    zjavne nesúhlasí.
  • 36:52 - 36:55
    Bol niekedy
    rímskym katolíkom?
  • 36:56 - 36:58
    Ja áno.
  • 36:58 - 37:05
    Keď som mal problém a potreboval som
    sa zbaviť niečoho, čo trápilo moje svedomie,
  • 37:05 - 37:10
    zaklopal som na dvere kňazovi.
    Boli otvorené
  • 37:10 - 37:18
    a ten človek bol zjavne opitý,
    sedel pred fľašou brandy.
  • 37:18 - 37:25
    To bol človek, ktorému som sa musel vyspovedať
    zo svojich hriechov, aby som sa ich zbavil.
  • 37:25 - 37:28
    Myslím si, že tento pisateľ
    vôbec netuší...
  • 37:28 - 37:31
    Chcem byť férový.
  • 37:33 - 37:40
    Je možné zaklopať na dvere protestantského
    pastora a nájsť ho opitého pred fľašou brandy?
  • 37:40 - 37:42
    Rozhodne.
  • 37:42 - 37:46
    Musím mu ale vyznať svoje hriechy,
    aby som mohol ísť do neba?
  • 37:46 - 37:48
    - Nie.
    - Nie. Je tu rozdiel?
  • 37:48 - 37:53
    Áno, a je veľmi dôležité
    uvedomiť si to,
  • 37:53 - 37:59
    pretože jeden systém spoveď
    vyžaduje, kým v tom druhom nie je.
  • 37:59 - 38:04
    Nie. V skutočnosti zachádzajú tak ďaleko,
    že hovoria, že kňaz je alter Christus.
  • 38:04 - 38:10
    A má väčšiu moc ako Boh, pretože môže prikázať
    Bohu, aby zostúpil a stal sa súčasťou tej hostie.
  • 38:10 - 38:14
    Opäť - nemáme problém
    s jednotlivcami, ale so systémom.
  • 38:15 - 38:18
    "Chystajú sa nás
    prenasledovať.
  • 38:18 - 38:23
    'Stavia krásne a mohutné budovy,
    v tajných miestnostiach ktorých
  • 38:23 - 38:27
    sa bude znova osnovať
    staré prenasledovanie.' "
  • 38:27 - 38:31
    Veľký spor vekov.
    Poznajú jezuitskú prísahu?
  • 38:34 - 38:37
    Myslím, že nie. A ak áno,
    pravdepodobne si myslia...
  • 38:37 - 38:42
    No a čo? Takže nič z tohto
    nie je relevantné. Nič.
  • 38:42 - 38:47
    Autorom tohto článku
    je Loren Seibold,
  • 38:47 - 38:51
    výkonný redaktor
    Adventist Today,
  • 38:51 - 38:57
    a v ďalšej časti článku
    to porovnáva s holokaustom,
  • 38:57 - 39:04
    uvádza príklady zla v iných inštitúciách
    vrátane protestantizmu
  • 39:04 - 39:09
    a potom vyjadruje
    svoj názor.
  • 39:09 - 39:11
    Vraví:
    "Hanbím sa.
  • 39:13 - 39:19
    Milí spoluadventisti, je priam trápne pokračovať
    v našej kampani proti rímskym katolíkom,
  • 39:19 - 39:23
    tým menej viesť tak
    našu evanjelizáciu,
  • 39:23 - 39:28
    len pretože jedna
    viktoriánska žena
  • 39:28 - 39:34
    od niekoho pred nejakými 150 rokmi
    prebrala tieto predsudky."
  • 39:34 - 39:40
    Martin, čo tento človek
    hľadá v tejto cirkvi?
  • 39:42 - 39:44
    Myslím, že...
  • 39:44 - 39:48
    Úplne mu uniká relevantnosť
    centrálnosti Krista.
  • 39:48 - 39:53
    Vieš, aké falošné obvinenie
    to vlastne je?
  • 39:53 - 39:59
    Áno. Je to... Ani nechcem povedať,
    čo si myslím, že to znamená.
  • 39:59 - 40:03
    To prebratie, kopírovanie,
    ktoré tu spomína...
  • 40:03 - 40:11
    Keby dnes bola nažive,
    bolo by to na žalobu za ohováranie.
  • 40:11 - 40:17
    Nežalujme ho, pretože bude musieť
    čeliť záznamu v nebeských knihách.
  • 40:17 - 40:20
    Vrátim sa k svojej pointe.
  • 40:21 - 40:27
    Máme protestantského pastora,
    ktorý je chytený v pedofílii.
  • 40:27 - 40:32
    Máme katolíckeho kňaza,
    ktorý je chytený v pedofílii.
  • 40:32 - 40:39
    Obaja sú rovnako vinní
    a sú vinní pred zákonom.
  • 40:39 - 40:42
    Mení to niečo
    na Kristovej centrálnosti?
  • 40:42 - 40:47
    - Nie. A v tom spočíva podstata veci.
    - V tom spočíva podstata veci.
  • 40:47 - 40:51
    Takže to, že to nájdeme
    v oboch systémoch,
  • 40:51 - 40:54
    neznamená, že môžeme
    odstrániť Krista a pridať sa k nim.
  • 40:54 - 41:01
    Môžeme teraz povedať, že protestantský
    svet je rovnako zlý ako katolícky svet?
  • 41:01 - 41:04
    - Čo sa týka jednotlivcov, áno.
    - Áno.
  • 41:04 - 41:10
    Ale môžeme povedať, že sú rovnako zlé,
    čo sa týka ich učenia a doktrín?
  • 41:10 - 41:14
    Nie, nemôžeme. Vidíš,
    úplne mu uniká pointa.
  • 41:14 - 41:22
    Hovorí tu teda: "Dosť bolo
    adventistického fanatizmu!
  • 41:23 - 41:28
    Napriek tomu má Ellen Whiteová
    veľmi blízko k antisemitizmu."
  • 41:28 - 41:37
    Martin, stačí si prečítať Bibliu a uvidíš, že
    Nový zákon má veľmi blízko k antisemitizmu.
  • 41:37 - 41:40
    Za Kristovu smrť
    viní Židov.
  • 41:40 - 41:44
    Pápež ich však zbavil obvinenia
    a povedal, že ho zabili Rimania.
  • 41:44 - 41:49
    - Ale kto ho odovzdal Rimanom?
    - Židia.
  • 41:49 - 41:51
    - Sú medzi Židmi dobrí ľudia?
    - Áno.
  • 41:51 - 41:54
    - Sú medzi Židmi zlí ľudia?
    - Áno.
  • 41:54 - 41:59
    Nájdu sa zlí ľudia medzi ktoroukoľvek
    rasou, pohlavím... čímkoľvek?
  • 41:59 - 42:01
    Všade.
  • 42:01 - 42:07
    - Má to dopad na centrálnosť Krista?
    - Nie. Sme niekedy my zlí ľudia? Áno.
  • 42:07 - 42:09
    Ty možno áno,
    ale ja?!
  • 42:12 - 42:19
    Dobre. "...videl vyvolený národ rozptýlený
    do všetkých zemí ako 'vraky na pustom brehu'."
  • 42:19 - 42:23
    Cituje Túžbu vekov.
  • 42:23 - 42:27
    "Hoci sa titulky zameriavajú na problém
    pedofilných kňazov v rímskokatolíckej cirkvi,
  • 42:27 - 42:32
    väčšina amerických cirkví, ktoré sú zasiahnuté
    obvineniami zo sexuálneho zneužívania detí,
  • 42:32 - 42:36
    sú protestantské..."
    Ide tu o toto?
  • 42:36 - 42:40
    Takéto dôvodenie
    je len odvádzaním pozornosti.
  • 42:40 - 42:44
    Presne. Martin,
    túto časť nerobíme preto,
  • 42:44 - 42:47
    aby sme ukázali prstom
    na Adventist Today
  • 42:47 - 42:52
    alebo tie nezmyselné argumenty,
    ktoré tu predkladajú.
  • 42:52 - 42:55
    Pointa je:
    o čo tu ide?
  • 42:55 - 43:04
    Ide tu o relevantnosť a centrálnosť Krista,
    jeho kráľovstva a jeho autority.
  • 43:04 - 43:07
    - Presne.
    - O to tu ide.
  • 43:07 - 43:13
    A ak je to inštitucionalizované
    v nejakej organizácii,
  • 43:13 - 43:17
    ako napríklad v rímsko-
    katolíckom systéme,
  • 43:17 - 43:22
    potom sa s nimi nemôžeš spájať bez toho,
    aby si sa odpojil od Krista.
  • 43:22 - 43:25
    - A to je tá pointa.
    - Dobre.
  • 43:25 - 43:31
    Vezmime si ďalší článok, ktorý
    pochádza z pera tohto človeka.
  • 43:32 - 43:37
    Tiež je to v Adventist Today -
    Akí prorockí sme?
  • 43:38 - 43:42
    "Ako dispenzacionalisti postupovali
    vo svojej eschatológii,
  • 43:42 - 43:46
    utiahli sme sa k samoľúbemu
    a naivnému vyvolávaniu strachu.
  • 43:46 - 43:52
    Prešli sme od biblického učenia, že Ježiš
    sa jedného dňa vráti – dúfame, že čoskoro –
  • 43:52 - 43:57
    k volaniu „Prenasledovanie!“ zakaždým,
    keď má pápež pálenie záhy.
  • 43:57 - 44:03
    Odvtedy sme nedokázali
    predvídať nič zmysluplné.
  • 44:03 - 44:06
    „Ľud knihy“ neposkytol
    prorocké vedenie
  • 44:06 - 44:11
    ohľadne jedinej významnej
    udalosti 20. a 21. storočia.
  • 44:11 - 44:17
    Dve svetové vojny - počet obetí
    sa odhaduje na 50 až 80 miliónov.
  • 44:17 - 44:19
    50 miliónov mŕtvych
    na španielsku chrípku.
  • 44:19 - 44:23
    Jadrové zásoby dostatočne veľké
    na zničenie života na Zemi.
  • 44:23 - 44:27
    Klimatické zmeny.
    Nástup komunizmu a fašizmu.
  • 44:27 - 44:31
    Genocídy v strednej Európe,
    Rusku, Turecku, Ugande, Rwande..."
  • 44:31 - 44:34
    Ku ktorému z tých trendov
    sa chceš pridať?
  • 44:34 - 44:40
    Presne. Takže odvedenie pozornosti
    k rozriedeniu evanjelia,
  • 44:40 - 44:43
    aby sa ľudia sústredili
    len na jednu vec a...
  • 44:43 - 44:46
    Keby som bol ním, vybral by som si
    jedno z toho a povedal:
  • 44:46 - 44:57
    Budem sa venovať tomuto.
    Budem brániť kresťanstvo v...
  • 44:57 - 45:02
    - Kdekoľvek.
    - Problémom je podľa neho to,
  • 45:02 - 45:10
    že "ľud knihy" - ktorým máme byť my -
    nič z toho nepredpovedal.
  • 45:10 - 45:12
    To je irelevantné.
  • 45:12 - 45:21
    To je irelevantné. Riešime tu
    centrálnosť a relevantnosť Krista.
  • 45:21 - 45:28
    Dobre. Martin, aká dôležitá
    je centrálnosť Krista
  • 45:28 - 45:35
    a jeho vláda a moc a zmierenie
    v čínskej ekonomike?
  • 45:37 - 45:38
    Nulová.
  • 45:40 - 45:44
    Ale on to tu spomína.
    "Ekonomická nadvláda Číny."
  • 45:44 - 45:48
    Musíme však pamätať,
    že podľa neho tieto veci
  • 45:48 - 45:54
    musíme vedieť za pomoci Biblie
    predpovedať, pretože Covid a všetky tie...
  • 45:54 - 45:56
    Biblia hovorí,
    že tu bude chaos.
  • 45:56 - 46:04
    Spomína tu aj to, že pravdepodobne
    povieme: To všetko patrí k dobe konca...
  • 46:04 - 46:08
    - Ale je to tak!
    - Samozrejme, že áno.
  • 46:08 - 46:10
    Takže čo s tým?
  • 46:10 - 46:12
    "Nič z toho sa nepredvídalo."
  • 46:12 - 46:17
    Martin, príde hlad, vojny,
    zvesti o vojnách...
  • 46:17 - 46:22
    - Morové nákazy...
    - Všetko to bolo predvídané.
  • 46:22 - 46:24
    - Čo nikdy nečítal Bibliu?
    - Nie.
  • 46:24 - 46:28
    Nikdy neskúmal Bibliu.
    Dobre.
  • 46:29 - 46:32
    "...niektorí z nás povedali: 'Vidíte?
    Hovorili sme vám, že to bude zlé.'
  • 46:32 - 46:36
    Ale k tomu sme nepotrebovali
    tajomné proroctvá s číslami a šelmami."
  • 46:36 - 46:40
    Do Biblie ich vložil Boh.
  • 46:40 - 46:47
    Bože, nevedel si, čo sa skutočne deje?
    Prečo si to dal do Biblie?
  • 46:47 - 46:51
    - Nie je to dôležité, nezaujíma nás to.
    - Presne to hovorí.
  • 46:51 - 46:55
    Zjavenie môžeš roztrhať
    a vyhodiť z Biblie.
  • 46:55 - 46:58
    Stačí nám evanjelium.
    Ježiš tam povedal už tam.
  • 46:58 - 47:01
    "Už Ježiš povedal:
    'Na svete budete mať súženie.'
  • 47:01 - 47:05
    Takže keď sme sledovali, ako ľudia
    po miliónoch umierajú, väčšinou sme zahundrali:
  • 47:05 - 47:09
    'Len si dajte pozor
    na Vatikán!' "
  • 47:09 - 47:12
    Mali sme dávať pozor
    konkrétne na dve.
  • 47:13 - 47:16
    Máme dávať pozor
    na všetky znamenia vo svete,
  • 47:16 - 47:21
    a potom máme vyhliadať
    šelmu z mora a šelmu zo zeme.
  • 47:21 - 47:24
    Máme veľmi jasný popis toho,
    čo budú konať,
  • 47:24 - 47:30
    a verím, že tento nápis
    sa objavuje na stene,
  • 47:30 - 47:36
    ale oni jednoducho vyhodili prorokov,
    úplne ich popierajú,
  • 47:36 - 47:39
    takže nebudú tušiť,
    čo ten nápis na stene hovorí.
  • 47:39 - 47:41
    Je to úplne jasné.
  • 47:41 - 47:46
    Čo sa stalo s tými, ktorí sa napili
    z tej čaše falošného vína?
  • 47:46 - 47:51
    - Padli spolu s Babylonom.
    - Padli spolu s ním.
  • 47:51 - 47:53
    Dobre, Martin.
  • 47:53 - 47:59
    "Začnú uzákoňovať nedeľné zákony
    a budú nás prenasledovať."
  • 47:59 - 48:01
    To je citát.
    Vysmieva sa z toho.
  • 48:01 - 48:05
    - Je to v dokumentoch Projektu 2025?
    - Áno.
  • 48:05 - 48:07
    - Je to tam?
    - Áno.
  • 48:07 - 48:10
    - Je to v pápežských dokumentoch?
    - Áno.
  • 48:10 - 48:12
    Mám otázku.
  • 48:13 - 48:17
    Ak bude
    uzákonená morálka,
  • 48:17 - 48:22
    ktorá je v rozpore
    s morálkou Ježiša Krista,
  • 48:25 - 48:31
    potom kto bude pravdepodobne
    takúto morálku diktovať?
  • 48:31 - 48:34
    Bude to...
  • 48:34 - 48:35
    Elon Musk?
  • 48:37 - 48:39
    Nie.
  • 48:39 - 48:42
    - Bude to Bill Gates?
    - Nie.
  • 48:42 - 48:47
    - Bude to Ramaphosa?
    - Nie.
  • 48:47 - 48:54
    Alebo to bude nejaký mocný náboženský
    inštitút s celosvetovou sieťou?
  • 48:54 - 48:55
    Áno.
  • 48:55 - 49:00
    Dá sa čakať, že morálku bude diktovať
    celosvetová náboženská sieť?
  • 49:00 - 49:02
    Áno, iste.
  • 49:02 - 49:04
    - Áno?
    - Áno.
  • 49:04 - 49:10
    Čo ak je tá morálka v rozpore
    s morálkou a centrálnosťou Krista?
  • 49:10 - 49:13
    Potom je to problém.
  • 49:13 - 49:17
    Čo ak sa králi sveta rozhodnú
    nasledovať radšej túto morálku
  • 49:17 - 49:22
    ako morálku,
    ktorú diktuje Kristus?
  • 49:22 - 49:23
    Potom budeš ťahať
    za kratší koniec.
  • 49:23 - 49:29
    Budú tým hovoriť,
    že Kristus nie je relevantný?
  • 49:29 - 49:33
    Relevantný je ten, ktorý sedí
    na bielom tróne v Ríme,
  • 49:33 - 49:36
    pretože napísal encykliku.
  • 49:36 - 49:43
    Napísal niekedy niektorý prezident
    alebo ekonóm encykliku?
  • 49:43 - 49:44
    Nie.
  • 49:45 - 49:47
    Nie?
  • 49:47 - 49:49
    - Nikdy nenapísali encykliku?
    - Nie.
  • 49:49 - 49:57
    Dobre, tak odkiaľ môžeme očakávať
    morálny prínos pre spoločnosť?
  • 49:57 - 49:59
    - Z...
    - Z encykliky!
  • 49:59 - 50:02
    - Z encykliky.
    - Kto ju napíše?
  • 50:02 - 50:03
    Pápež.
  • 50:03 - 50:09
    Myslíš, že ju skutočne vlastnoručne píše,
    alebo myslíš, že šelma má pisateľov,
  • 50:09 - 50:13
    ktorí dajú hlavy dokopy, aby zabezpečili,
    že zostanú takí odpadlícki ako je len možné?
  • 50:14 - 50:20
    No, zrejme áno... neviem,
    možno má nejaký priamy kanál,
  • 50:20 - 50:22
    ktorý môže pri písaní
    týchto vecí využiť.
  • 50:22 - 50:25
    Citujú Tomáša Akvinského
    a ten hovorí,
  • 50:25 - 50:29
    že je v poriadku kradnúť,
    kedykoľvek sa ti zachce.
  • 50:30 - 50:33
    "Čo znamená
    trojanjelske posolstvo.
  • 50:33 - 50:38
    Na jednom z našich nedávnych
    seminárov Adventist Today o sobote
  • 50:38 - 50:44
    jeden z mojich profesorov povedal,
    že keď káže v zboroch, často sa ľudí pýta:
  • 50:44 - 50:49
    'Viete, čo znamenajú posolstvá tých
    troch anjelov? Môžete ich vysvetliť?'
  • 50:49 - 50:53
    Málokedy dostane čo i len jedinú
    uspokojivú odpoveď."
  • 50:53 - 50:55
    To je pravdepodobne
    pravdivé.
  • 50:56 - 50:58
    - Žiaľ.
    - Žiaľ.
  • 50:58 - 51:03
    Mnohí totiž stratili pointu a nedokážu
    prečítať ten nápis na stene.
  • 51:03 - 51:11
    Problém je, že ak odstrániš
    proroka, potom...
  • 51:11 - 51:15
    A v zboroch
    sa to už neštuduje!
  • 51:15 - 51:20
    A musím žiaľ povedať, že sa to už
    neštuduje práve kvôli takýmto článkom.
  • 51:20 - 51:24
    A teraz nás chce zoskupiť
    so všetkými ďalšími:
  • 51:24 - 51:29
    "Pretože uctievame v sobotu,
    sme jedinou cirkvou schválenou Bohom..."
  • 51:29 - 51:31
    Hovorí tu sarkasticky.
  • 51:31 - 51:36
    Nie. To, čo je schválené
    Bohom, je pravda,
  • 51:36 - 51:42
    a tí, ktorí sa držia tejto pravdy,
    ak sú v tejto denominácii, dobre,
  • 51:42 - 51:46
    ale v tejto denominácii sú aj mnohí,
    ktorí sa nedržia právd,
  • 51:46 - 51:51
    ako tento človek, pretože
    ich zjavne všetky zavrhol.
  • 51:51 - 51:56
    To túto vec nerobí relevantnou.
    Pointou je...
  • 51:56 - 52:00
    Napríklad sobota.
    Je to Kristov príkaz?
  • 52:00 - 52:03
    Áno. Je to jeho deň?
  • 52:03 - 52:07
    - Má pápežstvo iný deň?
    - Áno.
  • 52:07 - 52:08
    - Hovoria, že ho zmenili?
    - Áno.
  • 52:08 - 52:12
    - Hovoria, že je znamením ich autority?
    - Presne.
  • 52:12 - 52:15
    Je to teda znamením ich autority
    nad relevantnosťou Krista?
  • 52:15 - 52:17
    - Áno.
    - To je ten problém!
  • 52:17 - 52:19
    - To je ten problém!
    - Prečo to nechápu?
  • 52:19 - 52:25
    Je to to isté ako keď ľudia tvrdia,
    že môžeme svätiť ktorýkoľvek deň.
  • 52:25 - 52:29
    - Presne!
    - Ale Ježiš už v Genesis oddelil...
  • 52:29 - 52:33
    Prečo chceme popierať to,
    čo od nás Ježiš žiada?
  • 52:34 - 52:41
    Martin, bol Ježiš
    zástancom pravdy?
  • 52:41 - 52:43
    Áno.
  • 52:44 - 52:47
    - Bol populárny?
    - Nie.
  • 52:47 - 52:52
    Takže keď hlásal pravdu, ktorá bola
    v rozpore s ľudskými pravidlami,
  • 52:52 - 52:54
    bol prenasledovaný?
    - Áno.
  • 52:54 - 52:56
    Tento človek tu hovorí:
  • 52:56 - 53:04
    "Máme sa od nich oddeliť a s ich prejavmi
    viery nemáme mať nič spoločné.
  • 53:04 - 53:07
    Vlastne nás čoskoro
    začnú prenasledovať,
  • 53:07 - 53:11
    pretože vedia, že my máme
    pravdu a oni sa mýlia."
  • 53:11 - 53:16
    Martin, len tí, ktorí poznávajú,
    že s nimi nemáme mať nič spoločné,
  • 53:16 - 53:20
    pretože ich doktríny popierajú
    Kristovu relevantnosť,
  • 53:20 - 53:22
    budú prenasledovaní.
  • 53:22 - 53:28
    On asi prenasledovaný nebude,
    pretože sa zosúladí s ich zmýšľaním.
  • 53:28 - 53:33
    Ak to tak môžem povedať, budeš musieť
    byť neochvejný, aby ťa prenasledovali.
  • 53:33 - 53:35
    Presne.
  • 53:35 - 53:39
    Budeš musieť stáť naozaj pevne,
    ak máš byť prenasledovaný.
  • 53:39 - 53:44
    Pevne stáť nebudeš musieť až vtedy,
    keď ťa budú prenasledovať.
  • 53:44 - 53:47
    Musíš stáť pevne preto,
    aby ťa mohli prenasledovať.
  • 53:47 - 53:52
    Kvôli tomu budeš prenasledovaný.
    Povedzme to tak.
  • 53:52 - 53:56
    Boli reformátori prenasledovaní,
    pretože odmietli prijať omšu?
  • 53:56 - 53:57
    Áno.
  • 53:57 - 54:02
    - Odmietli prijať transsubstanciáciu.
    - Áno.
  • 54:02 - 54:06
    Prijal by si ty pod nátlakom
    transsubstanciáciu?
  • 54:06 - 54:11
    - Dúfam, že by som to neurobil.
    - Dobre...
  • 54:11 - 54:15
    - Takže nechceš prijať transsubstanciáciu?
    - Nie.
  • 54:15 - 54:17
    Čo keby ťa nútili povedať,
    že Kristus neniesol tvoje hriechy,
  • 54:17 - 54:23
    že za ne musíš zaplatiť v očistci?
    Bol by si pripravený stáť a povedať:
  • 54:23 - 54:25
    Aj keby sa rúcali nebesia,
    toto stanovisko neopustím...
    ?
  • 54:25 - 54:27
    S Božou pomocou áno.
  • 54:27 - 54:33
    Pretože ak prijmem vaše stanovisko,
    popriem Kristovu centrálnosť a zmierenie.
  • 54:33 - 54:34
    - Povedal by si to?
    - Áno.
  • 54:34 - 54:36
    - A čo sobota?
    - Takisto.
  • 54:36 - 54:44
    Takisto. Takže o čo tu ide?
    O toto politické rečnenie,
  • 54:44 - 54:49
    alebo o Kristovu centrálnosť a jeho autoritu
    bez ohľadu na to, o akú otázku ide?
  • 54:49 - 54:53
    Je to princíp.
    Ide o Kristovu relevantnosť
  • 54:53 - 54:57
    a o to, ako ďaleko si ochotný zájsť,
    aby si sa zaňho postavil.
  • 54:57 - 54:59
    Presne.
  • 54:59 - 55:08
    Dobre, Martin. Keď sme si vysvetlili toto,
    prejdime k súčasnému dianiu.
  • 55:08 - 55:15
    Máme tu prejav
    Donalda Trumpa.
  • 55:15 - 55:19
    Vypočujme si, čo hovorí.
    Náš úmysel nie je odsudzovať,
  • 55:19 - 55:23
    ale informovať.
    Vypočujme si ho.
  • 55:23 - 55:29
    Nebudeme tolerovať žiadne útoky
    proti viere sudkyne Barrettovej.
  • 55:29 - 55:34
    Antikatolícka bigotnosť nemá v Spojených
    štátoch amerických absolútne žiadne miesto.
  • 55:34 - 55:39
    Prevláda v demokratickej strane
    a musíme s tým okamžite niečo urobiť.
  • 55:39 - 55:42
    Napríklad víťazstvo pre republikánov,
    a nech je naozaj veľké.
  • 55:44 - 55:46
    Dobre, Martin.
  • 55:47 - 55:51
    Zo svetskej perspektívy,
  • 55:51 - 56:04
    ak nepoznáš pozadie, nemáš žiadne poznanie
    o tejto veci, o tomto boji o centrálnosť Krista,
  • 56:04 - 56:07
    súhlasil by si s tým, čo hovorí?
    - Áno.
  • 56:07 - 56:10
    - Áno.
    - Pretože je to...
  • 56:10 - 56:12
    - Logické. Je to logické.
    - ...logické.
  • 56:12 - 56:15
    Čo je táto protikatolícka zaujatosť?
    Je to bigotnosť, fanatizmus.
  • 56:15 - 56:20
    Nepoužil rovnaké slovo
    ten pisateľ z Adventist Today ?
  • 56:21 - 56:25
    - Presne.
    - Opakuje to, čo hovorí prezident.
  • 56:25 - 56:28
    Inak povedané,
    je na rovnakej vlnovej dĺžke.
  • 56:28 - 56:29
    Áno.
  • 56:29 - 56:32
    - Chápem túto vlnovú dĺžku.
    - Aj ja.
  • 56:32 - 56:39
    Chápem ju. Ak máš nulové
    poznanie o tom, čo hovorí Písmo,
  • 56:39 - 56:44
    čo učili reformátori,
    čo hovoria proroctvá, a prečo,
  • 56:45 - 56:48
    potom toto zmýšľanie chápem,
  • 56:48 - 56:55
    a zmýšľanie, ktoré zastávame my teraz,
    musí byť nazývané fanatizmom.
  • 56:57 - 57:02
    Presne tak. Ale tu do toho
    vstupuje aj toto.
  • 57:02 - 57:09
    Dobre. Ale čo ak...!
    Čo ak je Písmo absolútne presné,
  • 57:09 - 57:12
    čo ak sú proroctvá
    absolútne presné,
  • 57:12 - 57:15
    čo ak to mali reformátori
    absolútne presne
  • 57:15 - 57:19
    a čo ak to má Duch prorocký
    absolútne presne,
  • 57:19 - 57:23
    a tým hlavným je Kristova
    centrálnosť a autorita?
  • 57:23 - 57:28
    Jeho prejav je potom postavený
    na nesprávnych informáciách.
  • 57:28 - 57:32
    - Na čom je založený?
    - Na sociálnej doktríne.
  • 57:32 - 57:35
    Na sociálnych otázkach.
  • 57:35 - 57:40
    Stará sa katolícka cirkev
    vo svojich nemocniciach o chorých?
  • 57:40 - 57:41
    Áno.
  • 57:41 - 57:44
    - Majú vývarovne pre chudobných?
    - Áno.
  • 57:44 - 57:49
    - Riadia ich dokonca aj jezuiti?
    - Určite.
  • 57:49 - 57:52
    - Áno. Majú svoje univerzity?
    - Množstvo.
  • 57:52 - 57:57
    - Presadzujú na nich určitú ideológiu?
    - Áno.
  • 57:57 - 58:04
    Bol vystavený tejto ideológii?
    Sú jej vystavené jeho deti?
  • 58:04 - 58:09
    - Je jej vystavený jeho kabinet?
    - Áno, všetci,
  • 58:09 - 58:15
    jeho kabinet, ľudia,
    ktorí teraz pracujú v jeho vláde.
  • 58:15 - 58:18
    - Je svet v ekumenickej klíme?
    - Áno.
  • 58:18 - 58:22
    - Je reformácia odsúvaná bokom?
    - Áno.
  • 58:22 - 58:25
    Bola tá trhlina uzavretá?
  • 58:25 - 58:28
    Rozhodne. Tá ruka
    sa natiahla ponad oceán...
  • 58:28 - 58:33
    Dobre. Čo bolo teda
    odsunuté bokom, Martin?
  • 58:33 - 58:34
    Kristova centrálnosť.
  • 58:34 - 58:38
    Kristova centrálnosť
    bola odsunutá bokom.
  • 58:38 - 58:46
    Keby sme si mohli sadnúť a vysvetliť mu to
    za použitia Písma - jedine Písma! -,
  • 58:47 - 58:55
    detailné štúdium Daniela 7,
    Zjavenia 13, 14 a 17,
  • 58:55 - 58:57
    plus celej tej histórie,
    ktorá s tým súvisí,
  • 58:57 - 59:01
    pohľad na tajné spoločnosti,
  • 59:01 - 59:05
    na moc, ktorú majú,
    na tú ekumenickú kampaň,
  • 59:05 - 59:11
    akákoľvek kampaň ekumenizmu
    odstraňuje centrálnosť Krista,
  • 59:11 - 59:17
    pretože jeho autorita je popretá v prospech
    svetskej autority. To je ten problém.
  • 59:17 - 59:23
    A toto to sťažuje, pretože ľudia to vidia tak,
    že sa považuješ za lepšieho ako ostatní.
  • 59:23 - 59:27
    Dobre. Súhlasím,
    že ak hovoríš:
  • 59:27 - 59:33
    Pápežstvo je antikrist,
    pretože sú medzi nimi pedofili,
  • 59:33 - 59:38
    sú medzi nimi
    transgenderoví ľudia,
  • 59:38 - 59:44
    sú medzi nimi opilci,
    sú medzi nimi sexuálni násilníci...
  • 59:44 - 59:47
    - O to tu nejde!
    - Nie, a nie je to pravda.
  • 59:47 - 59:51
    - Chcem povedať: nie preto sú antikristom.
    - Nie sú preto antikristom.
  • 59:51 - 59:55
    Faktom však je, že v tejto
    organizácii sú takéto osoby,
  • 59:55 - 59:59
    a aj v protestantských organizáciách
    a v každom ďalšom náboženstve
  • 59:59 - 60:05
    a v každej tajnej spoločnosti
    a dokonca aj v cirkvi, ktorá vyznáva Boha.
  • 60:05 - 60:07
    Presne.
  • 60:07 - 60:11
    - Takže o to tu nejde.
    - O čo tu ide?
  • 60:11 - 60:16
    Keď sa pozrieš na tieto veci,
    mohol by ťa ten prúd strhnúť?
  • 60:16 - 60:21
    To je to! Potom budeš
    písať takéto články, pretože...
  • 60:21 - 60:28
    Nemajú ľudia, ktorí majú skutočné
    poznanie, určité poslanie?
  • 60:28 - 60:34
    A náboženstvá túžia po jednote
    a chcú mať nejakú autoritatívnu postavu.
  • 60:34 - 60:40
    - A pápežstvo sa sem hodí.
    - Áno. Chcel som povedať len toľko,
  • 60:40 - 60:47
    že ak hovoríš, že je to problém,
    že ľudia sú proti katolíkom bigotní,
  • 60:47 - 60:51
    potom tomu nerozumieš.
    Je tu určité poslanie.
  • 60:51 - 60:55
    Ak poznáš pravdu,
    musíš ju týmto ľuďom priniesť.
  • 60:55 - 61:00
    A Martin, ak máš na srdci
    blaho ľudí,
  • 61:02 - 61:05
    netúžiš im to poriadne zakričať,
    aby tomu porozumeli?
  • 61:05 - 61:06
    Presne.
  • 61:06 - 61:09
    - Kázali reformátori?
    - Áno.
  • 61:09 - 61:13
    Nedobyli v podstate
    celý svet?
  • 61:15 - 61:19
    Tu je článok zo stránky
    Independent s názvom:
  • 61:19 - 61:25
    Satanistická cirkev organizuje zbieranie
    ponožiek pre bezdomovcov
  • 61:25 - 61:28
    "Satanistická organizácia
    na Floride
  • 61:28 - 61:33
    spustila v rámci dlhodobej kampane
    zbieranie ponožiek pre bezdomovcov.
  • 61:33 - 61:37
    Ich programové vyhlásenie hovorí:
    'Poslaním Satanského chrámu
  • 61:37 - 61:41
    je povzbudzovať zhovievavosť
    a empatiu medzi všetkými ľuďmi,
  • 61:41 - 61:47
    odmietať tyranskú autoritu, presadzovať
    praktický zdravý rozum a spravodlivosť
  • 61:47 - 61:52
    a byť riadený ľudským svedomím
    pri konaní ušľachtilých cieľov
  • 61:52 - 61:54
    riadených individuálnou vôľou.' "
  • 61:55 - 62:04
    Ľudia nechápu, že v tejto obrovskej
    organizácii sú satanisti a sú tu luciferiáni.
  • 62:04 - 62:09
    Jedni uctievajú stranu svetla,
    tí druhí stranu temnoty,
  • 62:09 - 62:14
    ale strana svetla udeľuje
    strane temnoty rytierske tituly, že?
  • 62:15 - 62:18
    Povedzme to takto.
  • 62:18 - 62:27
    Je tu organizácia, ktorá učí a hlása
    - a podľa svojich doktrín aj musí -:
  • 62:27 - 62:29
    praktizujte zhovievavosť.
  • 62:30 - 62:34
    Myslíš, že Donald Trump
    by bol populárny, keby povedal:
  • 62:34 - 62:38
    Musíme zastaviť bigotnosť
    voči Satanskému chrámu...
    ?
  • 62:39 - 62:41
    Nie.
  • 62:43 - 62:46
    Prečo nie? Veď robia
    dobré veci, Martin.
  • 62:47 - 62:54
    Presne to je ten problém, pretože...
    Sú proti ich náboženskému zmýšľaniu.
  • 62:54 - 62:58
    Položme si ďalšiu otázku:
    kto sú jeho poradcovia?
  • 62:58 - 63:01
    Väčšina z nich sú katolíci.
    A evanjelikáli.
  • 63:01 - 63:05
    V skutočnosti je to ekumena,
    má ekumenických poradcov.
  • 63:05 - 63:13
    Myslíš, že má vo svojom užšom kruhu poradcov
    mnohých zástupcov Cirkvi Satanovej?
  • 63:14 - 63:16
    - Myslím, že nie.
    - Myslíš, že nie?
  • 63:18 - 63:20
    Chápeš, čo chcem povedať?
  • 63:20 - 63:25
    Osoba, ktorá napísala ten článok
    v Adventist Today,
  • 63:25 - 63:29
    sa pozerá na tieto veci
    a hovorí: Sme bigotní,
  • 63:29 - 63:33
    ak útočíme na katolíkov. Pozrite sa
    na všetky tie dobré veci, čo robia.
  • 63:33 - 63:34
    Presne.
  • 63:34 - 63:38
    Ale pozri sa na všetky tie dobré veci,
    ktoré robia títo ľudia!
  • 63:38 - 63:40
    A potom povieš:
    Ale robia aj zlé veci.
  • 63:40 - 63:43
    Ale takisto katolíci!
    Takisto protestanti!
  • 63:43 - 63:46
    Programové vyhlásenie
    tohto Satanského chrámu
  • 63:46 - 63:51
    znie rovnako ako programové
    vyhlásenie katolíkov či protestantov!
  • 63:51 - 63:53
    Možno ešte lepšie.
  • 63:53 - 63:58
    Možno ešte lepšie.
    Je v tom ale centrálnosť Krista?
  • 63:58 - 64:00
    Nie, určite nie.
  • 64:00 - 64:03
    Ide tu teda o rozhodnutie,
    ktoré urobíš?
  • 64:03 - 64:04
    Áno.
  • 64:04 - 64:08
    Rozhodol by si sa pre týchto?
    Nie. Prečo nie?
  • 64:10 - 64:13
    Nie je to veľmi vhodné.
  • 64:13 - 64:16
    - A Kristova centrálnosť je odstránená.
    - Zaiste, z nášho hľadiska áno.
  • 64:16 - 64:21
    Mal som na mysli, že bežní ľudia...
    Toto len ukazuje, aké logické,
  • 64:21 - 64:23
    alebo skôr nelogické
    je to zmýšľanie.
  • 64:23 - 64:28
    To zmýšľanie je úplne nelogické.
    Dobre. Čo keby organizácia,
  • 64:28 - 64:37
    ktorú skutočne nasledujú a robia ju hlavným
    rečníkom na podujatiach ako inaugurácia,
  • 64:37 - 64:43
    čo keby táto bola práve tak
    proti Kristovej centrálnosti,
  • 64:43 - 64:46
    ale pekne by to zaobalila
    do náboženských termínov?
  • 64:46 - 64:49
    - Nemalo by to byť odhalené?
    - Rozhodne. Preto je to také...
  • 64:49 - 64:53
    Bol by si v ekumenickej
    rade aj s nimi?
  • 64:53 - 64:56
    Asi nie.
    Nefungovalo by to.
  • 64:56 - 65:03
    Hoci v praxi je to možné, pretože keď ideš
    na rockový koncert, uctievaš túto entitu.
  • 65:03 - 65:05
    - Alebo na rave koncert.
    - Presne tak.
  • 65:05 - 65:09
    - Alebo na mnohé kresťanské koncerty.
    - Áno.
  • 65:09 - 65:14
    Pápež František
    zjednotil svet - proti sebe
  • 65:14 - 65:21
    Je to článok zo 14. februára 2025
    a v skutočnosti je trošku ironický, že?
  • 65:22 - 65:27
    "Za takmer 12 rokov od svojej inaugurácie
    sa pápežovi Františkovi dostalo
  • 65:27 - 65:34
    takmer rovnakej chvály a kritiky za jeho
    otvorený postoj k politickým otázkam.
  • 65:34 - 65:38
    V rámci Františkovho posledného
    zásahu do sveta politiky
  • 65:38 - 65:42
    poslal pápež v utorok
    americkým biskupom list,
  • 65:42 - 65:47
    v ktorom odsúdil program masových
    deportácií prezidenta USA Donalda Trumpa."
  • 65:47 - 65:50
    Je to sociálna otázka,
    alebo náboženská?
  • 65:50 - 65:51
    Sociálna.
  • 65:52 - 65:57
    Išlo tu o deportačný program
    prezidenta Trumpa, že?
  • 65:57 - 65:59
    " 'To, čo je postavené
    na princípe sily
  • 65:59 - 66:04
    a nie na pravde o rovnakej
    dôstojnosti každej ľudskej bytosti,
  • 66:04 - 66:08
    sa zle začína a zle aj skončí,'
    stojí v jeho liste.
  • 66:08 - 66:12
    Trumpov hraničný cár Tom Homan,
    ktorý je katolík, povedal,
  • 66:12 - 66:16
    že František by sa mal
    'držať katolíckej cirkvi a napraviť tú
  • 66:16 - 66:18
    a presadzovanie hraníc
    nechať na nás',
  • 66:18 - 66:24
    pričom prezidentovi priaznivci na sociálnych
    sieťach vyjadrujú podobnú kritiku."
  • 66:24 - 66:29
    Povedzme, Martin,
    že kyvadlo sa presunulo doprava
  • 66:29 - 66:36
    a niektoré liberálne Františkove názory
    teraz u pravice nie sú populárne, že?
  • 66:36 - 66:37
    Nie.
  • 66:38 - 66:45
    Čo keby niekedy v budúcnosti
    nastúpil ďalší pápež?
  • 66:45 - 66:51
    To by narušilo niektoré predstavy, pretože
    mnohí veria, že František je posledný pápež.
  • 66:51 - 66:55
    Podľa mňa to tak nutne nemusí byť.
    Nebolo by zaujímavé,
  • 66:55 - 67:01
    keby v katolíckej cirkvi povstal
    veľmi konzervatívny hlas?
  • 67:01 - 67:03
    Asi by to spôsobilo
    naozaj veľkú kontroverziu.
  • 67:03 - 67:12
    Jedným z ľudí, ktorých Trump práve
    vymenoval za svojich zástupcov v Hollywoode,
  • 67:12 - 67:20
    je veľmi konzervatívny katolík, ktorý sa
    takisto stavia proti Františkovým doktrínam.
  • 67:20 - 67:25
    Táto ideológia teda dvíha hlavu.
    Je pomerne silná.
  • 67:25 - 67:30
    Vieš, čo je zaujímavé? Aj keď je
    taký liberálny a robí všetko toto,
  • 67:30 - 67:35
    kedykoľvek je s tým konfrontovaný, vždy
    sa vracia nazad na konzervatívnu stranu.
  • 67:35 - 67:40
    Čo keby
    evanjelikáli povedali:
  • 67:40 - 67:49
    Musíme zjednotiť a posilniť
    pozíciu kresťanstva...
  • 67:50 - 67:56
    To znamená vyzdvihnúť v danom prostredí
    jedno náboženstvo nad ostatné.
  • 67:56 - 68:00
    A jeden zo spôsobov,
    ktorými by sa to dalo urobiť,
  • 68:00 - 68:02
    by bolo opäť
    zachovávať nedeľu,
  • 68:02 - 68:06
    takže ľudia budú môcť ísť do kostola,
    uvažovať o duchovných veciach,
  • 68:06 - 68:09
    tráviť čas s rodinou, atď.
  • 68:09 - 68:16
    Myslíš, že pápežstvo - podľa ich encyklík
    a dogiem - by niečo také podporilo?
  • 68:16 - 68:19
    Určite. Rozhodne.
  • 68:19 - 68:23
    Dobre. Aký dopad by to malo
    na centrálnosť Krista a jeho zákon?
  • 68:23 - 68:29
    Bude sa zdať, že sa to robí pre Krista,
    ale v skutočnosti ho tým...
  • 68:29 - 68:33
    ...úplne odstavia
    a prijmú autoritu Ríma.
  • 68:35 - 68:39
    Vypočujme si, čo povedal
    o pápežovi Františkovi Homan.
  • 68:39 - 68:41
    Mám pre pápeža
    tvrdé slová.
  • 68:41 - 68:43
    Pápež by mal napraviť
    katolícku cirkev.
  • 68:43 - 68:45
    Hovorím to ako
    celoživotný katolík.
  • 68:45 - 68:46
    Bol som pokrstený
    ako katolík,
  • 68:46 - 68:49
    mal som prvé sväté prijímanie,
    prijal som sviatosť birmovania.
  • 68:49 - 68:52
    Mal by napraviť katolícku cirkev
    a sústrediť sa na svoju prácu
  • 68:52 - 68:54
    a presadzovanie hraníc
    nechať na nás.
  • 68:54 - 68:57
    Útočí na nás pre zabezpečovanie
    našich hraníc?
  • 68:57 - 68:59
    Veď sám má
    okolo Vatikánu múr, nie?
  • 68:59 - 69:02
    Má okolo neho múr,
    aby ochránil seba a svojich ľudí,
  • 69:02 - 69:04
    ale my nemôžeme mať múr
    okolo Spojených štátov?
  • 69:04 - 69:06
    Prial by som si, aby sa držal
    katolíckej cirkvi a naprával ju,
  • 69:06 - 69:07
    a presadzovanie hraníc
    nechal na nás.
  • 69:07 - 69:10
    Otázka, Martin:
  • 69:11 - 69:17
    je proti pápežovmu stanovisku ohľadne
    tejto veci, alebo je proti katolicizmu?
  • 69:17 - 69:20
    Proti pápežovmu stanovisku.
  • 69:21 - 69:27
    Pretože koľkokrát zopakoval,
    akým verným katolíkom je?
  • 69:27 - 69:29
    Správne. Takže toto nie je
    proti katolicizmu.
  • 69:29 - 69:32
    Je to v súlade
    s katolicizmom.
  • 69:32 - 69:39
    Takže keby sa z katolicizmu
    ozval akýkoľvek doktrinálny hlas,
  • 69:39 - 69:41
    nepridal by sa?
  • 69:41 - 69:45
    Určite. Preto to
    v skutočnosti zdôrazňuje,
  • 69:45 - 69:51
    prečo konzervatívnych katolíkov
    pápež František tak rozčuľuje.
  • 69:51 - 69:57
    Preto, že podľa nich sa nedrží
    skutočných katolíckych doktrín.
  • 69:57 - 70:04
    Presne. Tu je zaujímavý článok
    od Catholic News Agency.
  • 70:04 - 70:09
    Pápež František a Vance:
    polemika kvôli "ordo amoris"
  • 70:09 - 70:11
    "Vance, katolík..."
  • 70:11 - 70:14
    - Je protikatolícky?
    - Nie!
  • 70:14 - 70:18
    - S čím má problém?
    - So stanoviskom...
  • 70:18 - 70:22
    Mal by problém s ktoroukoľvek
    z ďalších otázok doktríny?
  • 70:22 - 70:27
    Určite nie, a keby František
    konal v súlade s nimi,
  • 70:27 - 70:32
    v súlade s doktrínami, ktorým katolíci
    veria, nemali by žiaden problém.
  • 70:32 - 70:34
    Nebol by žiaden problém.
  • 70:34 - 70:43
    "Vance, katolík, sa v rozhovore koncom januára
    odvolal na 'kresťanský koncept ... zo starej školy',
  • 70:43 - 70:47
    ktorý neskôr identifikoval
    ako 'ordo amoris',
  • 70:47 - 70:56
    ktorý podľa neho učí, že súcit patrí
    v prvom rodine a spoluobčanom,
  • 70:56 - 71:00
    a až potom
    zvyšku sveta."
  • 71:00 - 71:06
    Je to niečo, čo sa v lietadle deje
    každý jeden raz, keď letíš.
  • 71:06 - 71:12
    Keď spustia tie kyslíkové masky,
    prosíme upevnite masku najskôr sebe,
  • 71:12 - 71:17
    až potom pomáhajte ľuďom
    okolo vás. Je to logické.
  • 71:18 - 71:21
    "Milujete svoju rodinu,
    potom milujete svojho blížneho,
  • 71:21 - 71:27
    potom milujete svoju komunitu, potom milujete
    spoluobčanov vo svojej vlastnej krajine
  • 71:27 - 71:32
    a potom sa môžete sústrediť na
    zvyšok sveta a uprednostňovať ich.
  • 71:32 - 71:38
    Pápež americkým biskupom na tému
    migrácie 10. februára napísal,
  • 71:38 - 71:43
    že autentický právny štát je verifikovaný
    práve v dôstojnom zaobchádzaní,
  • 71:43 - 71:45
    ktoré si zaslúžia
    všetci ľudia..."
  • 71:47 - 71:51
    Dôstojné
    zaobchádzanie s ľuďmi,
  • 71:51 - 72:00
    a ilegálne aktivity ako nelegálne si
    vynútiť vstup do nejakej krajiny...
  • 72:01 - 72:05
    Čo majú spoločné?
    Je to porušovanie zákona.
  • 72:05 - 72:06
    A bodka.
  • 72:06 - 72:12
    A preto si porušiteľom zákona,
    a to sa nazýva kriminálnik.
  • 72:12 - 72:13
    Tak to funguje.
  • 72:13 - 72:16
    A potom s tebou musí byť
    zaobchádzané ako s kriminálnikom.
  • 72:16 - 72:21
    Zdá sa mi však, že... a nielen v tejto
    veci, ale aj v mnohých ďalších
  • 72:21 - 72:25
    ako znásilnenie a podobne,
    alebo dokonca vražda,
  • 72:25 - 72:29
    je absolútny právny štát
    odsunutý bokom.
  • 72:29 - 72:31
    Títo ľudia
    sa túlajú po uliciach.
  • 72:31 - 72:34
    A preto máme ten chaos,
    ktorý máme.
  • 72:34 - 72:36
    Ale znova,
    to nie je naša pointa.
  • 72:36 - 72:44
    Naša pointa je: je to sociálna otázka,
    alebo dogmatická náboženská otázka?
  • 72:44 - 72:47
    Nie, celé je to
    sociálna otázka,
  • 72:47 - 72:52
    a preto, ako sme videli
    v tom článku Adventist Today,
  • 72:52 - 72:58
    to ide odlišným smerom,
    odkláňa nás to od centrálnosti kríža.
  • 72:58 - 73:01
    Od hlavného problému.
    Takže inými slovami,
  • 73:01 - 73:08
    regulácia riadenej a legálnej
    migrácie je právom vlády.
  • 73:08 - 73:11
    To povedal Vance
    a pápežovi povedal:
  • 73:11 - 73:17
    Pri všetkom tvojom súcite
    s týmito úbohými ľuďmi,
    atď. atď.,
  • 73:17 - 73:20
    drž sa svojho remesla.
  • 73:20 - 73:26
    Trump nariaďuje generálnemu prokurátorovi
    zamerať sa na „protikresťanskú zaujatosť“
  • 73:26 - 73:30
    za pomoci pracovnej skupiny pre „náboženskú
    slobodu“.
    - Tu to začína byť zaujímavé.
  • 73:30 - 73:34
    Martin,
    vidím nápis na stene,
  • 73:34 - 73:42
    pretože Ústava dáva rovnaké práva
    všetkým náboženským systémom, že?
  • 73:42 - 73:47
    Toto sa začína približovať
    úplnému zrušeniu týchto práv.
  • 73:49 - 73:53
    "Účastníkom modlitebných raňajok povedal,
    že jeho administratíva bude pracovať
  • 73:53 - 73:58
    aj na ochrane kresťanov v našich školách,
    v našej armáde, v našej vláde,
  • 73:58 - 74:02
    na našich pracoviskách, v nemocniciach
    a na našich verejných námestiach
  • 74:02 - 74:06
    a opäť našu krajinu zjednotí ako
    jeden nedeliteľný národ, pred Bohom,
  • 74:06 - 74:10
    so slobodou a spravodlivosťou
    pre všetkých."
  • 74:11 - 74:14
    - Je tu uprednostňovanie kresťanstva?
    - Áno.
  • 74:14 - 74:18
    "Ale Trump a jeho priaznivci
    už dlho presadzujú, aby kresťanstvo
  • 74:18 - 74:22
    – najmä evanjelikálne a funda-
    mentalistické odnože kresťanstva –
  • 74:22 - 74:28
    zaujalo privilegované miesto
    v americkej spoločnosti."
  • 74:28 - 74:32
    Je to to, čo predpovedá
    Veľký spor vekov ?
  • 74:32 - 74:33
    Áno.
  • 74:33 - 74:38
    - Je to to, čo predpovedá Zjavenie 13 ?
    - Rozhodne.
  • 74:38 - 74:41
    Čia morálka dostane
    toto privilegované miesto?
  • 74:41 - 74:45
    - Morálka katolíckej cirkvi.
    - Presne, presne tak.
  • 74:45 - 74:48
    Pozrime sa na to.
  • 74:49 - 74:52
    Vitajte späť. Prezident Trump
    podniká kroky v boji proti tomu,
  • 74:52 - 74:55
    čo nazýva „protikresťanskou
    zaujatosťou“ v USA.
  • 74:55 - 74:58
    Minulý týždeň počas
    série podujatí vo Washingtone
  • 74:58 - 75:02
    v súvislosti s Národnými modlitebnými
    raňajkami podpísal výkonný príkaz,
  • 75:02 - 75:04
    ktorým sa zriaďuje
    nová pracovná skupina
  • 75:04 - 75:07
    na odstránenie protikresťanskej
    diskriminácie vo federálnej vláde.
  • 75:07 - 75:11
    Výkonný príkaz poukazuje
    na nárast vandalizmu,
  • 75:11 - 75:16
    ktorý sa zameriava na konzervatívne cirkvi
    a pro-life tehotenské centrá po tom,
  • 75:16 - 75:19
    čo Najvyšší súd zrušil rozsudok
    prípadu Roe vs. Wade.
  • 75:19 - 75:22
    Na Modlitebných raňajkách
    minulý týždeň
  • 75:22 - 75:27
    Trump menovite kritizoval
    ministerstvo spravodlivosti, IRS a FBI.
  • 75:27 - 75:31
    Vymenoval generálnu prokurátorku
    Pam Bondiovú, aby viedla pracovnú skupinu,
  • 75:31 - 75:37
    ktorá identifikuje nezákonné politiky
    a praktiky vo federálnych agentúrach
  • 75:37 - 75:41
    a odporučí ďalšie prezidentské
    alebo legislatívne kroky.
  • 75:41 - 75:44
    Zameria sa aj na vyšetrovanie
    a trestné stíhanie
  • 75:44 - 75:47
    prípadov protikresťanského
    násilia a vandalizmu.
  • 75:48 - 75:53
    V Bielom dome budeme chrániť kresťanov
    v našich školách, v našej armáde,
  • 75:53 - 75:55
    v našej vláde,
    na našich pracoviskách,
  • 75:55 - 75:58
    v nemocniciach a na našich
    verejných námestiach
  • 75:58 - 76:02
    a opäť našu krajinu zjednotíme ako
    jeden nedeliteľný národ, pred Bohom,
  • 76:02 - 76:04
    so slobodou a spravodlivosťou
    pre všetkých.
  • 76:06 - 76:09
    Trump v Bielom dome
    oživuje aj Úrad pre vieru.
  • 76:09 - 76:12
    Viesť ho bude reverendka
    Paula Whiteová,
  • 76:12 - 76:16
    ktorá mu počas prvého funkčného obdobia
    radila v oblasti náboženských iniciatív.
  • 76:16 - 76:21
    Jeden z poradcov CBN povedal,
    že Trump konkrétne nariadil,
  • 76:21 - 76:25
    aby bol Úrad pre vieru
    umiestnený v západnom krídle.
  • 76:25 - 76:29
    Pracovná skupina sa spúšťa po tom,
    ako Trump udelil milosť pro-life aktivistom
  • 76:29 - 76:32
    obvineným
    za Bidenovej administratívy
  • 76:32 - 76:36
    a po správe Snemovne z roku 2023,
    ktorá odhalila memorandum FBI
  • 76:36 - 76:41
    zamerané na tradičných katolíkov
    ako domácu hrozbu.
  • 76:41 - 76:43
    Myslím si, že to bolo
    potrebné urobiť,
  • 76:43 - 76:47
    pretože máme, žiaľ,
    množstvo dôkazov o tom,
  • 76:47 - 76:52
    že za predchádzajúcej administratívy
    a v niektorých zložkách byrokracie
  • 76:52 - 76:56
    boli kresťania a veriaci ľudia
    terčom útokov.
  • 76:56 - 77:03
    Vieme, že úrad FBI v Richmonde
    v koordinácii s ďalšími úradmi,
  • 77:03 - 77:11
    úrad FBI v Richmonde vo Virgínii v koordinácii
    s ďalšími entitami v rámci FBI navrhoval,
  • 77:11 - 77:17
    aby verní tradicionalistickí
    rímski katolíci boli sledovaní
  • 77:17 - 77:20
    ako potenciálna hrozba
    pre domácu bezpečnosť.
  • 77:20 - 77:26
    Vieme, že ministerstvo spravodlivosti
    sa zameralo na rodičov,
  • 77:26 - 77:30
    ktorých jediným zločinom bolo zúčastňovať
    sa na zasadnutiach školskej rady
  • 77:30 - 77:36
    a namietať proti vyučovaniu
    trans agendy ich deťom
  • 77:36 - 77:42
    a proti tomu, aby chlapci
    používali dievčenské toalety.
  • 77:42 - 77:48
    Boli cieľom sledovania
    a potenciálneho zatknutia a stíhania,
  • 77:48 - 77:52
    takže musíme zabezpečiť,
    aby kresťania neboli prenasledovaní,
  • 77:52 - 77:53
    aby neboli terčom útokov
  • 77:53 - 77:57
    a aby byrokracia neporušovala
    ich práva podľa Prvého dodatku.
  • 77:57 - 78:00
    ...a preto tu dnes
  • 78:00 - 78:04
    skutočne oceňujem veľa ľudí,
    ale aj oznamujem,
  • 78:04 - 78:10
    že vytvorím úplne novú prezidentskú
    komisiu pre náboženskú slobodu
  • 78:10 - 78:12
    – bude to naozaj
    veľká vec –,
  • 78:12 - 78:16
    ktorá bude neúnavne pracovať na
    presadzovaní tohto najzákladnejšieho práva.
  • 78:17 - 78:21
    ...že postaršia žena bola uväznená za to,
    že sa modlila, tu v Amerike.
  • 78:21 - 78:24
    Bola uväznená,
    pretože sa modlila.
  • 78:24 - 78:30
    Dnes sa k nám pripája žena,
    ktorá mala 75 rokov.
  • 78:30 - 78:37
    Paulette Harlowová bola odsúdená na 2 roky
    väzenia za pokojné modlenie sa pred klinikou,
  • 78:37 - 78:41
    obvinená na základe nejasného zákona,
    ktorý sa roky nepoužíval
  • 78:41 - 78:47
    a ktorý predchádzajúca administratíva
    selektívne používala ako zbraň proti kresťanom...
  • 78:47 - 78:53
    Martin, je pravda, že je tu
    protikresťanská zaujatosť?
  • 78:53 - 78:56
    - Je to pravda.
    - Je to tak, že?
  • 78:56 - 79:01
    Tieto organizácie,
    ktoré Trump vytvoril,
  • 79:01 - 79:06
    sú to vládne organizácie?
    - Áno, táto pracovná skupina.
  • 79:06 - 79:14
    Budú mať vplyv? Bude to zahŕňať
    kontrolovanie, aby sa toto nedialo?
  • 79:14 - 79:15
    Áno.
  • 79:16 - 79:21
    - To znie celkom fajn, nie?
    - No, je to spájanie cirkvi a štátu.
  • 79:21 - 79:25
    - Aha... je to nápis na stene?
    - Áno.
  • 79:25 - 79:28
    Spojenie cirkvi a štátu.
  • 79:28 - 79:34
    Pokarhal Vance v nedávnom prejave
    v Európe napríklad Spojené kráľovstvo
  • 79:34 - 79:38
    za zatýkanie ľudí za to,
    že sa v mysli potichu modlili?
  • 79:38 - 79:39
    Áno.
  • 79:39 - 79:44
    A skutočne o tom uvažujú a hovoria,
    že Vance má vlastne pravdu?
  • 79:46 - 79:51
    Stane sa Amerika vo svete normatívnou,
    čo sa týka týchto vecí?
  • 79:51 - 79:52
    Vidíme to.
  • 79:52 - 79:56
    - Je tu ten nápis na stene?
    - Áno.
  • 79:56 - 79:58
    Myslíš, že ten nápis na stene
    číta veľa ľudí?
  • 79:58 - 80:00
    Alebo mu nerozumejú,
    či ho dokonca vôbec nevidia?
  • 80:00 - 80:07
    Ani ho nevidia. Sú nadšení,
    keď počujú, čo všetko Trump zavádza,
  • 80:07 - 80:11
    napríklad túto pracovnú skupinu,
    pretože konečne
  • 80:11 - 80:14
    sa to vyrieši - kresťania
    budú mať svoje miesto!
  • 80:14 - 80:18
    Teraz ti položím
    veľmi zvláštnu otázku.
  • 80:18 - 80:22
    Bol predošlý prezident,
    Joe Biden, katolík?
  • 80:22 - 80:24
    Áno.
  • 80:24 - 80:26
    - Bol zarytý katolík?
    - Áno.
  • 80:26 - 80:29
    Šiel na konci prezidentstva
    na návštevu k pápežovi?
  • 80:29 - 80:30
    Áno.
  • 80:32 - 80:34
    Tesne pred odchodom
    z úradu.
  • 80:34 - 80:37
    Dobre. Boli tu síce
    nejaké kontroverzie,
  • 80:37 - 80:40
    nejaký biskup povedal,
    že by nemal ísť na prijímanie,
  • 80:40 - 80:44
    ale opäť,
    bolo mu to dovolené, atď.
  • 80:44 - 80:49
    Boli okolo toho nejaké kontroverzie.
    Nestal sa tesne na konci slobodomurárom?
  • 80:49 - 80:52
    Alebo tým len priznal,
    že je slobodomurárom?
  • 80:52 - 80:55
    Nevieme, však?
    Nevieme.
  • 80:55 - 81:00
    Dobre. Čo tento citát
    z Manuscript Releases 14 ?
  • 81:00 - 81:03
    "Tento hrozný obraz,
    ktorý Ján vykreslil, aby ukázal,
  • 81:03 - 81:08
    ako sa pozemské mocnosti
    úplne odovzdajú zlu,
  • 81:08 - 81:11
    by mal ukázať tým,
    ktorí prijali pravdu,
  • 81:11 - 81:15
    aké nebezpečné je spojiť sa
    s tajnými spoločnosťami
  • 81:15 - 81:21
    alebo sa akýmkoľvek spôsobom pripojiť
    k tým, ktorí nezachovávajú Božie prikázania."
  • 81:23 - 81:28
    Tajné spoločnosti - zahŕňa to organizácie,
    ktoré majú tajné prísahy?
  • 81:28 - 81:29
    Áno.
  • 81:29 - 81:32
    - Majú tajné prísahy jezuiti?
    - Áno.
  • 81:32 - 81:35
    - Majú tajné prísahy Maltézski rytieri?
    - Áno.
  • 81:37 - 81:42
    Martin, myslíš si, že Opus Dei
    má tajné prísahy?
  • 81:42 - 81:45
    - A čo slobodomurári?
    - Rozhodne.
  • 81:45 - 81:47
    Tí všetci majú
    tajné prísahy, že?
  • 81:48 - 81:52
    Bojujú všetky tie katolícke
    organizácie o katolícku nadvládu?
  • 81:52 - 81:54
    Áno, rozhodne.
  • 81:54 - 81:59
    Sú pomerne úspešné, keď sa pozrieš
    na všetkých tých ľudí v administratíve?
  • 81:59 - 82:00
    Áno.
  • 82:00 - 82:07
    Majú zastúpenie v administratíve,
    na súdoch, všade.
  • 82:07 - 82:12
    Sú na slobodomurárskom oltári
    všetky náboženské knihy?
  • 82:12 - 82:19
    Sú tam Védy, Korán,
    Tanach, Biblia?
  • 82:19 - 82:22
    Áno, sú tam všetky.
    Sú teda ekumenickí.
  • 82:22 - 82:30
    Ak si ekumenický a spájaš sa s náboženstvami,
    ktoré popierajú Kristovu centrálnosť,
  • 82:30 - 82:34
    nie je to potom popieranie
    Kristovej relevantnosti?
  • 82:34 - 82:36
    Áno.
  • 82:36 - 82:42
    Martin, kto je teda
    tvojím morálnym majákom?
  • 82:42 - 82:46
    - V ekumenickom prostredí?
    - Nie, tvojím morálnym majákom.
  • 82:46 - 82:48
    Mojím je Ježiš Kristus.
  • 82:48 - 82:55
    Ježiš Kristus? Čo ak sú vlastnosti
    tohto morálneho majáku
  • 82:55 - 83:00
    v konflikte s tými, ktoré sú
    propagované vo svete? Čo potom?
  • 83:00 - 83:02
    Potom budem
    v konflikte so svetom.
  • 83:02 - 83:05
    - Potom budeš v konflikte myslenia.
    - Áno.
  • 83:05 - 83:10
    Ale ty patríš ku konfliktu myslenia,
    Clash of Minds, nie?
  • 83:10 - 83:12
    Je tento citát varovaním?
  • 83:14 - 83:17
    - Rozhodne.
    - Je to varovanie, že?
  • 83:17 - 83:22
    Martin, ukončíme týmto:
    "Naše dielo je útočnej povahy..."
  • 83:22 - 83:29
    Pripúšťam, že v očiach mnohých je
    tento rozhovor pravdepodobne útočný.
  • 83:29 - 83:34
    Iste. Pravdepodobne dostaneme
    množstvo komentárov o tom,
  • 83:34 - 83:40
    akí nepriateľskí sme voči ľuďom,
    a že to treba robiť láskavejšie.
  • 83:40 - 83:44
    - Ale Martin, koho obhajujeme?
    - Krista.
  • 83:44 - 83:46
    Krista,
  • 83:46 - 83:52
    jeho centrálnosť,
    jeho kráľovstvo a jeho zákon.
  • 83:52 - 83:54
    "Ak ma milujete,
    zachovávajte moje prikázania."
  • 83:54 - 83:55
    Áno.
  • 83:56 - 84:01
    "Aby (ste) mali právo na strom života..."
    Je v Zjavení aj toto?
  • 84:01 - 84:04
    "Tu sú tí, ktorí
    zachovávajú prikázania..."
  • 84:04 - 84:06
    "Avšak moje soboty
    budete zachovávať..."
  • 84:06 - 84:09
    Mohli by sme pokračovať,
    ale nemusíme to robiť.
  • 84:09 - 84:15
    Naše dielo je útočnej povahy,
    pretože sme Ježišovými vojakmi.
  • 84:15 - 84:24
    Ak si Ježišovým vojakom, potom relevantnosť
    a centrálnosť Krista je tvojím cieľom.
  • 84:24 - 84:32
    A čokoľvek, čo to popiera
    alebo znižuje, je tvojím nepriateľom.
  • 84:32 - 84:34
    Tak to je.
  • 84:34 - 84:40
    "...musíme niesť krvou zmáčanú zástavu
    do samotnej pevnosti nepriateľa."
  • 84:40 - 84:43
    Musíme tieto veci hlásať.
  • 84:43 - 84:47
    Pripevníme si bomby
    a vyhodíme sa do vzduchu?
  • 84:47 - 84:48
    Nie.
  • 84:48 - 84:51
    Aký by to malo zmysel?
    Veľa by sme potom už nemohli kázať.
  • 84:51 - 84:54
    S kázaním by bol koniec, že?
  • 84:54 - 84:57
    - Takže čo je tvojou zbraňou?
    - Biblia.
  • 84:57 - 85:01
    - Toto. Je toto tvoja zbraň?
    - Tá jediná.
  • 85:01 - 85:03
    Toto je naša
    jediná zbraň.
  • 85:04 - 85:10
    Ak môžem v rýchlosti podotknúť:
    je to dvojsečný meč.
  • 85:10 - 85:12
    - Musí zasiahnuť aj teba, áno.
    - Musí zasiahnuť aj mňa.
  • 85:13 - 85:17
    "Lebo nie je nám zápasiť
    s krvou a s telom,
  • 85:17 - 85:23
    ale s kniežatstvami, mocnosťami,
    so svetovládcami temnosti tohto veku..."
  • 85:23 - 85:31
    Máme tu dočinenia s démonickým zmýšľaním,
    ktoré je na svete už od Adamovho pádu.
  • 85:31 - 85:32
    Áno.
  • 85:33 - 85:37
    "...s duchovnými mocami zla
    v nebeských oblastiach."
  • 85:37 - 85:40
    Duchovné moci zla.
  • 85:41 - 85:46
    "Ak si dovolíme odložiť svoje zbrane
    a necháme klesnúť krvou zmáčanú zástavu,
  • 85:46 - 85:49
    staneme sa zajatcami
    a služobníkmi satana..."
  • 85:49 - 85:53
    A on je nepriateľom
    Božieho zákona, že?
  • 85:53 - 85:55
    - Nenávidí Boží zákon.
    - Nenávidí ho.
  • 85:56 - 86:00
    "...a môžeme byť prepustení
    z boja a zbavení utrpenia."
  • 86:00 - 86:03
    Nechá nás na pokoji.
  • 86:03 - 86:06
    Ak si pripútaný k jeho vozu,
    dá ti do istej miery pokoj.
  • 86:06 - 86:07
    Áno.
  • 86:07 - 86:14
    "Tento pokoj však bude získaný
    len za cenu straty Krista a neba."
  • 86:14 - 86:20
    Toto je vážne varovanie pre tých, ktorí píšu
    články ako ten, čo sme čítali na začiatku.
  • 86:21 - 86:29
    Preto to možno znie tvrdo,
    ale je to otázka života a smrti.
  • 86:29 - 86:34
    Správne. Rozhodne nemám nič
    proti tomu bratovi,
  • 86:34 - 86:36
    ale mám veľa
    proti jeho dogmám.
  • 86:36 - 86:38
    Určite.
  • 86:38 - 86:42
    "Za takých podmienok
    nemôžeme prijať pokoj.
  • 86:42 - 86:46
    Radšej bojujme, bojujme
    až do konca pozemských dejín,
  • 86:46 - 86:50
    než aby sme získali pokoj
    skrze odpadnutie a hriech."
  • 86:50 - 86:51
    Amen.
  • 86:51 - 86:56
    - To je naše posolstvo.
    - A to je prorok,
  • 86:56 - 86:59
    ktorý nám pomáha porozumieť
    nápisu na stene.
  • 86:59 - 87:03
    Musíme mu porozumieť!
    A hovorí toto.
  • 87:03 - 87:07
    A vieš čo?
    Keď tam ten prst tak píše,
  • 87:09 - 87:15
    a ľudia sedia s čašami
    plnými ohavností
  • 87:15 - 87:18
    a pijú ich z takzvaného
  • 87:18 - 87:21
    - dokonca ani nie doslovného,
    tak ako v Belšaccarovej dobe -
  • 87:21 - 87:25
    ale z takzvaného
    "svätého kalicha",
  • 87:26 - 87:28
    je to katastrofa!
  • 87:28 - 87:34
    Potrebujeme porozumieť reformácii,
    alebo ako povedal Grattan Guinness,
  • 87:34 - 87:40
    ten anglikánsky historik
    z konca 19. storočia,
  • 87:40 - 87:47
    povedal: Lebo inak budeme musieť
    vybojovať reformáciu odznova.
  • 87:47 - 87:50
    A jeho slová sa splnili.
    Modlime sa.
  • 87:52 - 87:58
    Nebeský Otče, hlavnou vecou
    tu je relevantnosť Krista,
  • 87:58 - 88:01
    hlavnou vecou
    tu je jeho centrálnosť,
  • 88:01 - 88:06
    jeho autorita
    a jeho zákon.
  • 88:07 - 88:15
    A svet to popiera vytváraním
    spojenectiev takým spôsobom,
  • 88:15 - 88:18
    že Kristus ako uholný kameň
    je odstránený.
  • 88:18 - 88:23
    Ale ak je uholný kameň zavrhnutý,
    celá budova sa zrúti.
  • 88:24 - 88:31
    Pane, otvor ľuďom oči,
    aby videli.
  • 88:31 - 88:35
    - Prosím o to v Ježišovom mene, amen.
    - Amen.
Title:
Relevance - The Centrality Of Christ, Have We Forgotten? - Walter Veith & Martin Smith - WUP 217
Description:

more » « less
Video Language:
English
Duration:
01:29:17

Slovak subtitles

Revisions Compare revisions