< Return to Video

Arbete tillsammans för att främja skolnärvaro och förebygga skolfrånvaro - Mittlyftet 240423

  • 0:04 - 0:09
    Jag, Lena Ivarsson på Mittuniversitetet
    har den stora förmånen
  • 0:09 - 0:13
    att idag tillsammans med Jon Melin
    - Rektor ALA Timrå kommun.
  • 0:14 - 0:18
    Och Eva-Lena Årmyr,
    biträdande skolchef i Ånge kommun.
  • 0:19 - 0:23
    Vi ska berätta om två stycken projekt
    som handlar om skolfrånvaro
  • 0:24 - 0:29
    och vi har lagt upp det så att jag börjar
    och inleder lite mer allmänt
  • 0:29 - 0:35
    och sen kommer Jon att berätta
    om det arbete som har gjort inom projektet
  • 0:35 - 0:39
    i Timrå och Eva-Lena
    kommer att berätta om det arbete
  • 0:39 - 0:42
    som har gjorts inom projektet
    och i Ånge kommun.
  • 0:43 - 0:49
    Yes!
    -Bakgrunden till de här
  • 0:50 - 0:54
    två projekten då
    och det hade kunnat varit ett projekt.
  • 0:54 - 0:58
    Det var bara det att vi kom i gång
    lite tidigare i den ena kommunen
  • 0:58 - 1:02
    och sedan så kom den andra
    och då blev det ytterligare ett projekt.
  • 1:02 - 1:07
    Men vi har ändå försökt att samverka.
    Jag har försökt att bygga lite över
  • 1:07 - 1:10
    och ni har också träffats vid
    och pratats vid några tillfällen.
  • 1:10 - 1:13
    En del inom kommunerna
    som jobbar med skolfrånvaro,
  • 1:14 - 1:19
    men vad vi vill med det här projektet
    är att förebygga skolfrånvaro
  • 1:19 - 1:24
    och vi vill främja skolnärvaro
    och de här olika projekten.
  • 1:24 - 1:29
    I Timrå och Ånge
    har tagit lite olika utgångspunkter
  • 1:29 - 1:34
    för att att göra det här i Timrå kommun.
    Väldigt kortfattat
  • 1:34 - 1:38
    så har man under en period
    haft en skol socionom anställd
  • 1:38 - 1:45
    som har som har lett arbetet
    med att jobba främjande med skolnärvaro
  • 1:46 - 1:49
    och i Ånge kommun
    så har man bland annat från höstterminen
  • 1:49 - 1:54
    2023 startat en resursskola
    för elever med
  • 1:54 - 1:59
    språksvårigheter, kommunikations
    störning, besvärligt
  • 1:59 - 2:03
    med sociala relationer
    och man har också inom projektet
  • 2:03 - 2:09
    Ånge modellen
    unga fokus på unga mellan 13:29 år
  • 2:09 - 2:12
    och där ingår också elever
    med skolfrånvaro.
  • 2:15 - 2:21
    Vi vill i projektet skapa en ökad trygghet
    för barn och elever i alla skolformer
  • 2:22 - 2:25
    och vi ser också
    att problematisk skolfrånvaro
  • 2:26 - 2:31
    är ett ökande problem
    både internationellt, nationellt
  • 2:31 - 2:38
    och regionalt här i våra kommuner.
    Det är väldigt oklart
  • 2:38 - 2:42
    om hur många som egentligen omfattas
    av problematisk skolfrånvaro.
  • 2:43 - 2:46
    Vi brukar tänka
    att långvarig problematisk skolfrånvaro.
  • 2:46 - 2:50
    Då är man frånvarande
    ungefär 20 % av skoltiden
  • 2:51 - 2:54
    och det är ganska mycket.
    Det finns siffror.
  • 2:54 - 2:58
    Både Skolverket
    och frivilliga organisationer brukar.
  • 3:00 - 3:04
    Brukar röra sig om olika siffror
    kring skolfrånvaro.
  • 3:04 - 3:08
    Riktigt hur de har kommit fram
    till de siffrorna är ganska oklart
  • 3:08 - 3:12
    eftersom att det inte finns
    något nationellt frånvaro system
  • 3:13 - 3:16
    att hämta det härifrån,
    så det är mer lite gissningar.
  • 3:16 - 3:21
    Skolverket har begärt in information
    från en del skolhuvudmän,
  • 3:21 - 3:25
    men vi vet inte riktigt.
    Vi vet bara att det ökar
  • 3:25 - 3:30
    och att skolfrånvaro också
    går ner i åldrarna.
  • 3:30 - 3:35
    Från att tidigare mest omfattat elever
    i gymnasieskolan och högstadiet
  • 3:35 - 3:39
    så ser vi nu
    att den även omfattar elever i årskurs
  • 3:40 - 3:46
    1 till 6.
    Kommun är i Sverige precis som många
  • 3:46 - 3:50
    och Timrå provar hela tiden
    att uppfinna hjulet,
  • 3:50 - 3:57
    att hitta sina egna modeller, olika sätt
    att arbeta för att motverka skolfrånvaro.
  • 3:57 - 4:01
    Men det finns ännu ganska
    lite forskning nationellt.
  • 4:02 - 4:04
    Det finns forskning.
    Det finns en avhandling
  • 4:04 - 4:10
    som kom ut i Ånge eller Umeå
    och det finns en forskare
  • 4:10 - 4:13
    som heter Malin Gren Landell
    som är psykolog
  • 4:13 - 4:15
    som har gjort mycket forskning
    kring det här.
  • 4:15 - 4:19
    Det finns också en hel del litteratur
    som praktiker har skrivit
  • 4:19 - 4:23
    som handlar om steg
    att ta sig tillbaka till skolan.
  • 4:25 - 4:30
    Vårt projekt syftar till
    att alla som jobbar i skolan,
  • 4:30 - 4:36
    lärare, rektorer, övrig skolpersonal
    men också skol, socionomer
  • 4:36 - 4:40
    eller sjukvård eller psykolog
    eller elevhälsoteam
  • 4:40 - 4:44
    ska få rutiner att jobba utifrån
    för att förebygga,
  • 4:45 - 4:48
    upptäcka och motverka
    problematisk skolfrånvaro.
  • 4:48 - 4:51
    Och naturligtvis också
    få relevant utbildning
  • 4:51 - 4:58
    i områden som berör skolfrånvaro.
    Vi vill också förbättra
  • 4:58 - 5:03
    samarbetet med fokus på skolfrånvaro
    och skolnärvaro i kommunerna.
  • 5:03 - 5:10
    Alltså få de här olika människorna
    som har olika roller i kommunerna
  • 5:10 - 5:14
    att samverka med varandra.
    Lite som ni var inne på marsianer.
  • 5:14 - 5:20
    Ni pratar om att se den här helheten,
    att se hela, hela barnet på olika sätt.
  • 5:22 - 5:25
    Vi vill också naturligtvis precis
    som idag till exempel
  • 5:25 - 5:29
    sprida kunskap
    både lokalt, regionalt, nationellt
  • 5:29 - 5:35
    och internationellt om det som
    vi kommer fram till i våra projekt.
  • 5:36 - 5:41
    Från min roll som forskare i projekten
    är att bidra med forskning
  • 5:41 - 5:48
    med relevans för skolfrånvaro.
    Det här är några av de forskningsfrågorna
  • 5:48 - 5:54
    som vi tog fram när vi skrev ansökan.
    Vilka orsaker
  • 5:54 - 5:58
    kan definieras?
    Hur skapar man förutsättningar för elever
  • 5:58 - 6:02
    som hamnat i problematisk skolfrånvaro
    att komma tillbaka?
  • 6:03 - 6:06
    Vilka problem kan vi definiera
    när det gäller återgången?
  • 6:07 - 6:12
    Hur kan det främjande arbetet
    planeras, genomföras och följas upp?
  • 6:13 - 6:17
    Hur kan vi skapa en gemensam grund
    för arbetet med skolnärvaro
  • 6:17 - 6:22
    utifrån olika normer och värden?
    Vilka uppfattningar
  • 6:22 - 6:27
    har de inblandade
    om orsaker, medel, problem, förebyggande
  • 6:28 - 6:32
    och hur kan vi nyttja
    inblandade inblandade
  • 6:32 - 6:35
    tänker jag då Elever, lärare,
    vårdnadshavare osv.
  • 6:36 - 6:42
    Hur kan vi nyttja deras uppfattningar
    och tankar för att skapa ett.
  • 6:43 - 6:49
    Ett bra sätt att arbeta mot skolfrånvaro?
    Det här var som jag sa
  • 6:49 - 6:53
    när vi startade projektet.
    Det finns nu kanske 10:15
  • 6:53 - 6:57
    ytterligare forskningsfrågor
    med en helt annan inriktning
  • 6:57 - 7:02
    som uppstår under projektets gång.
    Så det finns mycket att göra
  • 7:02 - 7:06
    inom det här fältet.
    Lite snabbt innan jag lämnar
  • 7:06 - 7:11
    över vad vi har gjort hittills.
    Vi har gjort en enkät
  • 7:12 - 7:17
    om problematisk skolfrånvaro
    med medarbetarna på skolorna i Timrå.
  • 7:17 - 7:20
    Jag håller precis på
    att bearbeta de underlagen
  • 7:20 - 7:23
    och det kommer att resultera i ett antal
    vetenskapliga artiklar
  • 7:24 - 7:28
    men också en populärvetenskaplig rapport.
    Vi har intervjuat,
  • 7:28 - 7:32
    eller jag har intervjuat de som är med
    i projektgruppen i Timrå kommun
  • 7:32 - 7:38
    och som jobbar väldigt,
    väldigt konkret med skolfrånvaro utifrån.
  • 7:39 - 7:43
    Utifrån de tidigare enkäterna
    har vi också tagit fram ett underlag
  • 7:43 - 7:49
    för kompetensutveckling i Timrå kommun.
    I Ånge har vi skrivit fyra rapporter.
  • 7:49 - 7:55
    Jag och Eva-Lena har skrivit en rapport
    om en satsning på NPF
  • 7:55 - 7:59
    med personalen
    och en rapport om mental träning.
  • 7:59 - 8:03
    Sen har jag följt arbetet vid resursskolan
    och skrivit en rapport
  • 8:03 - 8:08
    och jag har också skrivit en rapport
    utifrån arbetet i Ånge modellen Unga.
  • 8:09 - 8:12
    Jag håller på
    med en större medlemsansökan,
  • 8:12 - 8:16
    för det är det vi hoppas
    att de här projekten ska leda till.
  • 8:17 - 8:21
    Så vi får väl se framöver
    om jag var lyckosam eller inte.
  • 8:23 - 8:26
    En vetenskaplig artikel
    har jag publicerat tillsammans
  • 8:26 - 8:30
    med min kollega Ingela Stenberg
    som handlar om skolfrånvaro
  • 8:30 - 8:34
    ur elevers och lärares perspektiv.
    Och ytterligare en artikel
  • 8:34 - 8:38
    ligger för granskning
    på ett hos en tidskrift
  • 8:39 - 8:44
    där den handlar om att identifiera risker
    och skydd relaterat till skolfrånvaro.
  • 8:46 - 8:49
    Jag kommer att publicera
    eller kommer att presentera
  • 8:49 - 8:53
    den här forskningen
    vid en internationell konferens i höst.
  • 8:55 - 9:00
    Vi försöker också sprida resultaten
    från projekten
  • 9:00 - 9:05
    i våra lärarutbildningar.
    Jag håller föreläsningar.
  • 9:06 - 9:10
    Eva-Lena har hållit föreläsningar.
    Du kanske har gjort det också, Jon.
  • 9:10 - 9:14
    Det kommer studiebesök bland annat.
    Den här resursskolan i Ånge
  • 9:14 - 9:20
    har haft väldigt mycket studiebesök.
    Så så ser det ut.
  • 9:20 - 9:24
    Vi har också en sommarkurs
    som handlar om skolfrånvaro.
  • 9:25 - 9:32
    Så då lämnar jag över till Jon. Och.
    -Jag
  • 9:32 - 9:35
    hade någon tids hållare någonstans
    så vi fick.
  • 9:36 - 9:41
    Får jag några super tecken.
    Jo min stolt rektor skola Timrå kommun.
  • 9:42 - 9:45
    Prata lite kort
    och det blir utifrån den tid
  • 9:45 - 9:48
    jag är tilldelad
    en snabbmats meny utifrån det.
  • 9:48 - 9:51
    Sen känner jag lite ansikten.
    Jag är ju en MIUN produkt
  • 9:51 - 9:53
    både som lärare och sen som rektor
    så det är kul.
  • 9:53 - 9:58
    Ser den blå fyrkanten.
    Det är en del av vår styrmodell
  • 9:58 - 10:00
    som vi har i Timrå kommun.
    Utifrån styrmodellen
  • 10:00 - 10:03
    så gör vi också en välskött skola
    i alla enheter i Timrå
  • 10:03 - 10:07
    där vi har en plattform att att leda
    och styra utifrån
  • 10:07 - 10:11
    och det tycker jag som rektor är skönt.
    Det blir som en ska ses, som en spelidé
  • 10:11 - 10:13
    på hur vi ska göra skola
    och en förförståelse
  • 10:13 - 10:16
    för vilken typ av position, roll
    och vem som ska göra vad
  • 10:16 - 10:19
    och i vilken situation.
    Men det säger ju ganska lite
  • 10:19 - 10:23
    om vardags kontexten.
    Att kunna göra det är en sak
  • 10:23 - 10:25
    att det står på ett papper,
    men det ska också
  • 10:25 - 10:30
    bli någon typ av verklighet.
    För att backa bandet lite så I2122
  • 10:30 - 10:34
    så hade vi haft vår pandemi
    och vi var ju glada och stolta
  • 10:34 - 10:37
    att vi hade genomlevt den då.
    Vi har under den tiden
  • 10:37 - 10:39
    haft en undervisning
    som huvudmannen var tydlig
  • 10:39 - 10:42
    med att vi också skulle ha
    och det ser vi också att det är.
  • 10:42 - 10:46
    Handlar hela projektet här också om
    att det vi ser odiskutabelt
  • 10:46 - 10:49
    att en närvaro i skolan
    gör en stor skillnad,
  • 10:49 - 10:52
    om inte kanske den största skillnaden
    den är den är tydlig.
  • 10:53 - 10:55
    Men vi fick inte tillbaka våra elever
    i den utsträckning
  • 10:55 - 10:57
    som vi trodde vi skulle få.
    Så lite snopet.
  • 10:57 - 11:00
    Börjar fundera på vad som händer
    och var vi går fel någonstans.
  • 11:00 - 11:04
    Och i samarbetet som vi har
    så var det bara att naket, öppet
  • 11:04 - 11:08
    och ärligt presentera för huvudmannen
    att prestigelöst att få inte ihop det här.
  • 11:08 - 11:11
    Vi måste börja tänka i andra banor
    och vad kan vi göra tillsammans?
  • 11:11 - 11:15
    Då börjar vi skrapa lite i hur.
    Hur kan vi tänka nytt
  • 11:16 - 11:19
    för att kunna göra någonting
    som vi som ger kraft
  • 11:19 - 11:21
    eller en hävstångseffekt
    att få tillbaka eleverna?
  • 11:21 - 11:24
    Då börjar vi med Centrala elevhälsan
    och Sara Bergius heter hon.
  • 11:24 - 11:28
    Att kartlägga skolorna i Timrå kommun.
    Och så börjar vi identifiera vilka elever
  • 11:28 - 11:30
    som vi upplever
    som har problematisk skolfrånvaro.
  • 11:31 - 11:34
    Då är det ju inte bara det
    att vi sa ingen procentsats
  • 11:34 - 11:37
    utan utifrån individen.
    Det är också klurigt det här
  • 11:37 - 11:40
    att vissa elever klarar skolgången
    väldigt bra fast de inte är där.
  • 11:41 - 11:43
    Men det får jätte bra effekter
    för att vara i skolan.
  • 11:43 - 11:47
    Inte bara måluppfyllelse
    utan det är också starka hälsoeffekter
  • 11:47 - 11:51
    eller sociala relationer och så vidare.
    När vi hade gjort det
  • 11:51 - 11:53
    så gjorde vi också en omvänd spaning
    där vi börjar titta
  • 11:53 - 11:57
    på lyckade saker som finns. Och Magelungen
    var det direkt man tittar på först.
  • 11:57 - 11:59
    Och efter det
    så började vi fundera i banorna
  • 11:59 - 12:03
    att ta kontakt med SPSM, vilket vi gjorde.
    Maria Grundel som sen också
  • 12:04 - 12:06
    ledde oss till Tobias Forssell
    som vi tog del av och börja prata om.
  • 12:06 - 12:09
    Och sen kom Lena in i bilden,
    i alla fall för mig.
  • 12:10 - 12:13
    Och så började vi fundera på
    hur vi kan göra någonting
  • 12:14 - 12:18
    verkstad av det vi det de redan har gjort.
    Liksom att ta det till oss,
  • 12:18 - 12:21
    plocka russinen ur kakan helt enkelt.
    Men det går ju heller inte.
  • 12:21 - 12:23
    Vi måste göra i kontexten Arla
    kontexten Timrå
  • 12:24 - 12:26
    så hade det funnits ett recept,
    då hade ju alla redan gjort det.
  • 12:26 - 12:29
    Och hade jag hittat på det här,
    då kan jag gå i pension sen.
  • 12:29 - 12:33
    Men så enkelt är det ju inte.
    Men det gör också
  • 12:33 - 12:35
    att det blir förbaskat intressant
    att det finns inte just det här
  • 12:35 - 12:39
    och att ständigt jobba för eleverna
    och för de vi är till för.
  • 12:39 - 12:43
    För det är det hjärtat i mitten är.
    Det är de som representerar våra elever
  • 12:43 - 12:48
    och vi ska göra verkstad för varje dag
    för att de ska trivas och må bra.
  • 12:50 - 12:53
    Det resulterade i sen i
    att vi hade en ansökan
  • 12:54 - 12:57
    vilket vi också fick beviljat.
    SPSM och MIUN
  • 12:57 - 13:02
    var de som var med oss i projektform
    och vi tog också Tobias
  • 13:02 - 13:07
    till oss i Timrå kommun
    i uppstarten 22:23 på hösten
  • 13:08 - 13:13
    och det var för att bredda diskussionen
    så att alla huvudmän eller huvudmännen
  • 13:13 - 13:17
    och alla rektorer och elevhälsan
    i Timrå kommun fick höra samma sak.
  • 13:19 - 13:23
    Efter det så gjorde vi också
    en enkätundersökning som det visade på,
  • 13:23 - 13:28
    vilket gav oss ett bra med i alla fall
    som rektor ett en uppfattning
  • 13:28 - 13:32
    om vad lärarna upplever att de behöver
    för att fortbilda sig för en ökad.
  • 13:35 - 13:37
    Vad ska man säga?
    Toolbox för att kunna hantera det här?
  • 13:37 - 13:40
    Vad behöver de?
    NPF, SPSM. Behövde de moduler?
  • 13:40 - 13:45
    Så det gick vi och vi har också.
    Jonas Aspelin läste vi och hade verkstad
  • 13:45 - 13:47
    med utifrån hur vi jobbar
    med teamen i relation
  • 13:47 - 13:52
    kompetens i klassrummet. Jättebra. Sen
    så byggde vi vidare efter det
  • 13:53 - 13:57
    och så anställde vi en skol socionom.
    Alla skolor skulle haft en Matilda.
  • 13:58 - 14:01
    Som vi kan använda i projektet.
    Det är också utifrån att,
  • 14:01 - 14:05
    som vi skriver som det står,
    utveckla och främja
  • 14:05 - 14:07
    det förebyggande arbetet
    för att motverka frånvaro.
  • 14:07 - 14:10
    Det är det paraplyet
    med en ökad närvaro hos eleven.
  • 14:11 - 14:14
    Från våren är oroväckande hög,
    behöver inte bara vara en procentsats,
  • 14:14 - 14:18
    utan det kan finnas andra saker av oro.
    Att de inte är på skolan är en sak.
  • 14:19 - 14:22
    Ökad kompetens hos personal
    inom både barn och utbildning
  • 14:22 - 14:25
    och socialförvaltningen
    kring att främja närvaro
  • 14:25 - 14:29
    och motverka frånvaro.
    Vi jobbar tillsammans tätt.
  • 14:30 - 14:34
    Ska jag trycka på den här
    kommer snabba menyn Framgångs effekter.
  • 14:37 - 14:41
    När vi hade gjort det här
    att vi hade gjort en rad olika insatser
  • 14:41 - 14:44
    med lärarna i fortbildning
    tillsammans arbete
  • 14:44 - 14:48
    och vi hade fått en skol socionom på plats
    så kunde vi börja arbeta
  • 14:48 - 14:52
    lite mer i systematiskt och kunna få fram
    vad är det som ger effekter
  • 14:53 - 14:57
    och har vi någon tid här nu då?
    Ja men kolla.
  • 15:00 - 15:05
    Ja då plocka ur plocka tre saker här
    då som
  • 15:06 - 15:10
    du var ni inne på som ni pratade
    också om redan på förskolan.
  • 15:10 - 15:13
    Får vi en överlämning
    så får vi information
  • 15:13 - 15:15
    av överlämnande skola
    så ska vi ta det i knäna.
  • 15:16 - 15:18
    Det är vårt ansvar
    att göra bra skola från dag ett.
  • 15:18 - 15:20
    Det ska bli rätt.
    Det kan man få mycket värdefullt
  • 15:20 - 15:23
    om man tar tillvara på den informationen.
    Det ska inte vara digitala dammråttor
  • 15:23 - 15:26
    utan vi ska också har det mellanmänskliga
    där man kan
  • 15:26 - 15:29
    prata de mjuka värdena för eleven.
    Detektivarbete.
  • 15:29 - 15:33
    Fortsätta vara nyfiken som lärare.
    Att alltid fortsätta att fortsätta
  • 15:33 - 15:36
    ger aldrig. Det ger effekt på sikt.
    Det har vi också lärt oss
  • 15:36 - 15:40
    och jobba med kulturen på enheterna.
    Att vara lärare är en sak,
  • 15:40 - 15:42
    men det räcker inte
    att bara vara ämneslärare.
  • 15:42 - 15:47
    Man måste vara så mycket mer i det här
    för att få eleven tillbaka till skolan.
  • 15:47 - 15:53
    Trygga, stötta, supporta.
    Att finnas där som trygg vuxen för eleven.
  • 15:54 - 15:57
    Det är att jobba med kulturen
    för att vara inte bara ämneslärare
  • 15:57 - 16:00
    utan också större än så.
    Handledare, mentor.
  • 16:02 - 16:04
    Och att vi pratar vackrare med varandra
    kan jag ta med också
  • 16:04 - 16:07
    som en effekt
    av det här skola socialtjänsten.
  • 16:07 - 16:09
    Vi har skitdåliga
    på orosanmälningar förut.
  • 16:09 - 16:12
    Det är vi inte idag.
    Det kan vi prata om på lunchen.
  • 16:12 - 16:15
    Varför? Kartläggning av material
    också som vi fick fram.
  • 16:15 - 16:18
    Otroligt viktigt att kunna hitta,
    identifiera, lägga pusslet.
  • 16:18 - 16:22
    Vad är egentligen orsaken till en frånvaro
    och kunna jobba med den då?
  • 16:23 - 16:25
    Rikta den helt enkelt.
  • 16:33 - 16:37
    Ja, men vi har ju gjort
    en forskningsbaserad utvärdering i Ånge.
  • 16:37 - 16:40
    Vi vill kalla det för så
    i stället för följeforskning.
  • 16:40 - 16:44
    Men det är väl ungefär samma sak.
    Det har Lena berättat lite grann om.
  • 16:45 - 16:48
    En av dem är det här med neuropsykiatriska
    funktionsnedsättningar
  • 16:49 - 16:52
    och då gjorde vi precis som Timrå.
    Vi kontaktade Specialpedagogiska
  • 16:52 - 16:57
    skolmyndigheten och frågade dem
    Vad är det vi i Ånge kommun frågar er om?
  • 16:58 - 17:00
    Vad är det vår personal
    kontaktar er kring?
  • 17:00 - 17:04
    Jo, men ni kontaktar oss jättemycket
    kring NPF.
  • 17:04 - 17:08
    Yes, tänker vi,
    då är det det vi behöver arbeta med.
  • 17:08 - 17:11
    Smack, kom pandemin!
    Vi kom inte igång med det riktigt då.
  • 17:11 - 17:13
    Men sen direkt efteråt
    plockade vi upp det igen.
  • 17:13 - 17:17
    Så då gjorde vi någonting
    som kallas för inventering.
  • 17:17 - 17:21
    Utvärdering har ni säkert hört innan.
    Vi gjorde en inventering.
  • 17:21 - 17:25
    Vi gjorde alltså en utvärdering
    innan vi började kompetens insatsen.
  • 17:26 - 17:28
    Det var jätte värdefullt
    när då Lena kom in till oss
  • 17:28 - 17:34
    sedan från Mittuniversitetet
    och gjorde utvärderingen med samma frågor
  • 17:34 - 17:36
    och lade till några frågor
    så vi kunde göra en väldigt utförlig
  • 17:36 - 17:41
    och bra rapport på det.
    Det Specialpedagogiska skolmyndigheten
  • 17:41 - 17:46
    var väldigt tydlig med att berätta för oss
    är att oftast när man gör en inventering,
  • 17:46 - 17:51
    då brukar utvärderingen bli sämre resultat
    för man har lärt sig
  • 17:51 - 17:56
    mer om det område som man har frågat om.
    Men vårt resultat blev bättre.
  • 17:56 - 18:01
    Så det känns jättebra.
    Vi valde att gå det här studie paketet
  • 18:01 - 18:05
    som de har på sin hemsida.
    Det är helt öppet för alla att använda.
  • 18:06 - 18:08
    Om man tittar på filmerna
    och läser texterna
  • 18:08 - 18:11
    tar det kanske 8 till 10 timmar.
    Men vi har också valt
  • 18:11 - 18:16
    att man ska diskutera så 20 timmar.
    Räknar med att det tar för varje personal.
  • 18:16 - 18:20
    Så det är en jättesatsning
    så all personal från förskolan
  • 18:20 - 18:22
    ända upp till vuxenutbildningen
    har gjort den.
  • 18:23 - 18:26
    Och även ungdomsgårdarna gjorde den.
    De vill också haka på.
  • 18:27 - 18:29
    Så det var en del.
    Vi gjorde 20 timmars fortbildning
  • 18:29 - 18:33
    för alla, men vi är inte nöjda
    utan alla nyanställda som kommer till oss.
  • 18:33 - 18:36
    De måste också gå den.
    Det har vi ett krav på alla
  • 18:36 - 18:38
    för annars gör man en insats
    och så tappar man den.
  • 18:38 - 18:41
    Så tycker man.
    Men nu har vi gjort det så himla bra.
  • 18:41 - 18:44
    Så går det några år
    och sen inser man att ojdå,
  • 18:44 - 18:47
    40 % av vår personal kan inte det här.
    Jag har inte gjort det här
  • 18:48 - 18:52
    så det fortsätter vi med.
    Vi har också hållit på med mental träning
  • 18:53 - 18:55
    och vad är det?
    Det är hur stort som helst.
  • 18:55 - 18:58
    Det kan vara allt från muskulär avspänning
    till avslappning
  • 18:59 - 19:02
    till coachning
    till medveten andning och så vidare.
  • 19:04 - 19:08
    Så den fick vi också chansen att utvärdera
    och då har vi satsat på tidiga insatser,
  • 19:08 - 19:13
    alltså förskolan förskoleklass upp
    till och med årskurs fyra.
  • 19:13 - 19:18
    De har fått ett års utbildningar i det.
    Alltså vi är fyra halvdagar under ett år
  • 19:18 - 19:21
    där man har följt upp
    för att se effekten av det här
  • 19:23 - 19:26
    och sen har all personal
    fått små workshops halv två halvdagar.
  • 19:26 - 19:29
    Så oavsett om man jobbar i förskola,
    grundskola, anpassad skola
  • 19:29 - 19:32
    eller gymnasium och så vidare.
    Den hade vi också chansen
  • 19:32 - 19:37
    att göra en forskningsbaserad utvärdering
    på som visar ett toppen resultat.
  • 19:37 - 19:43
    Då frågade vi bara personalen i det,
    men där var det fokus också.
  • 19:43 - 19:47
    Lägg det här tidigt.
    Så vi kände att yes, vi har gjort rätt.
  • 19:47 - 19:49
    Vi fortsätter
    med det vi satsar på de här tidiga.
  • 19:50 - 19:53
    Så då körde vi vidare med det.
    Många unga.
  • 19:53 - 19:55
    Det som är intressanta är det handlar
    ju om det här
  • 19:55 - 20:00
    med att det är arbetsmarknad, socialtjänst
    och skola som jobbar tillsammans.
  • 20:00 - 20:04
    Då jobbar mycket med det åtgärdande.
    De som har stor frånvaro, hemmasittare
  • 20:05 - 20:09
    och så vidare. Få tillbaka dem till skolan
    eller in i sysselsättning.
  • 20:10 - 20:13
    Och då är det från högstadiet 13 år
    och det är vi jätteglada
  • 20:13 - 20:16
    för att det börjar redan där.
    Vi skulle kunna tänka oss
  • 20:16 - 20:21
    att börja några år tidigare än så
    och sen har vi våran resursskola
  • 20:22 - 20:26
    som vi också har utrett
    genom forskningsbaserad utvärdering
  • 20:26 - 20:30
    och kommer fortsätta att göra.
    Och där är det då elever främst
  • 20:30 - 20:35
    inom autismspektrat
    och elever med språkstörning som går.
  • 20:36 - 20:40
    Vi har haft fantastiska resultat där
    och jag tänkte när vi började med det här
  • 20:40 - 20:44
    så tänkte vi ja men vi är glad
    om vi ser resultat om 02:03 år.
  • 20:44 - 20:49
    Men vi såg resultat efter sex veckor.
    Elever som kanske har suttit
  • 20:49 - 20:53
    i ett eget grupprum
    med egen personal i flera år,
  • 20:53 - 20:56
    aldrig pratat med vuxen
    som helt plötsligt pratar
  • 20:56 - 21:01
    med vuxna elever som håller i elevrådet.
    Mötena när rektorn är där
  • 21:01 - 21:04
    fastän aldrig pratat med vuxna förut
    och föräldrarna
  • 21:04 - 21:08
    ser också resultat på fritiden.
    Att man kanske till och med pratar
  • 21:08 - 21:12
    med någon på affärn.
    Alltså det är så galna bra resultat
  • 21:12 - 21:16
    när det gäller det sociala och mognaden
    och chansen att kunna klara sig
  • 21:16 - 21:19
    ut i samhället.
    Där har vi fått fantastiska resultat
  • 21:19 - 21:23
    på vår resursskola
    och det är vårt största fokus
  • 21:23 - 21:25
    att man ska kunna känna
    att man kan få ta del
  • 21:25 - 21:28
    av samhället, vara en del
    i samhället, bidra till samhället
  • 21:29 - 21:33
    och i andra hand
    blir det betyg och måluppfyllelse och så.
  • 21:34 - 21:36
    Och det som är speciellt
    med vår resursskola
  • 21:36 - 21:40
    är att den är i en egen byggnad
    men i närheten av en annan skola.
  • 21:41 - 21:44
    Så man kan få special salar
    där man kan dela lärare.
  • 21:45 - 21:48
    Och det som är specifikt
    är att det är fyrkantigt.
  • 21:48 - 21:51
    Så om jag ska dit och hälsa på,
    då ska de också veta det,
  • 21:51 - 21:54
    helst några dagar innan.
    Jag har fuskat och varit där
  • 21:54 - 21:58
    och hälsat på någon gång
    när jag trodde att eleverna hade gått hem.
  • 21:58 - 22:01
    Och jag känner direkt
    att jag liksom upplägget blir förstört
  • 22:01 - 22:04
    när det kommer någon
    utifrån som de inte är beredd på.
  • 22:04 - 22:07
    De kan komma med ett leende
    och så såg de mig och så.
  • 22:07 - 22:11
    Oj vad det här för person. Och så kanske
    jag förstörde sista lektionen där.
  • 22:11 - 22:14
    Jätteviktigt med hur upplägget är där
    och där har vi använt
  • 22:14 - 22:18
    vår skol hund bland annat.
    Vi har några spårhundar i vår verksamhet
  • 22:18 - 22:23
    och skol hunden har varit något
    som har fått eleverna tillbaka till skolan
  • 22:23 - 22:28
    och också kan få dem att lugna ner.
    Vi har jättemycket information
  • 22:28 - 22:31
    om resursskolan.
    SVT har varit intervjuat oss.
  • 22:31 - 22:34
    Det ligger jättemycket ute.
    Om ni söker på Resursskola Ånge
  • 22:34 - 22:38
    så kan ni titta på filmer där där
    både elever blir intervjuade, personal
  • 22:38 - 22:41
    och en av våra skol hundar
    är med där också.
  • 22:41 - 22:45
    Så för oss känns det jätteviktigt
    att ha samarbetet med Mittuniversitetet
  • 22:45 - 22:51
    och utvärdera våra delar.
    Vill tillägga också att jag skriver just
  • 22:51 - 22:56
    nu en praktisk handbok om ökad skolnärvaro
    och det gör jag utifrån våra erfarenheter
  • 22:56 - 22:59
    i Ånge, men också
    utifrån att jag också har skrivit magister
  • 22:59 - 23:05
    arbete om just problematisk skolnärvaro.
    Det tangerar lite det här
  • 23:05 - 23:08
    som är mer vanligt
    problematisk skolfrånvaro.
  • 23:09 - 23:13
    Problematisk. Skolnärvaro handlar
    om elever som kommer till skolan
  • 23:13 - 23:15
    men som inte kan
    tillgodogöra sig undervisningen.
  • 23:15 - 23:18
    Man kanske sitter i klassrummet
    men tillgodogör sig ingenting
  • 23:18 - 23:21
    eller att man går till korridoren
    och sitter där.
  • 23:22 - 23:25
    Så allt det här arbetet
    vi har gjort i Ånge
  • 23:25 - 23:28
    har vi nu satt ihop till en bok
    som vi kommer dela ut
  • 23:28 - 23:34
    till all vår personal till hösten
    och där bjussar vi på mallar fritt.
  • 23:34 - 23:37
    Det är de som köper boken
    eller de som bara vill ha mallarna.
  • 23:37 - 23:39
    De bjuder vi på fritt.
    För tanken är att det här
  • 23:39 - 23:42
    måste vi göra tillsammans.
    Förändra det här.
  • 23:42 - 23:44
    Vi kan inte bara göra en och en.
    Så det känns jättekul
  • 23:44 - 23:46
    att få vara tillsammans med Timrå
    och få stöd
  • 23:46 - 23:50
    och Mittuniversitetet i det här.
    Tack så mycket!
  • 23:57 - 24:00
    Jättebra, men
    det är någon minut kvar till lunchen
  • 24:00 - 24:05
    så vill ni ställa upp Lena och Jon ser vi
    om vi har några frågor kanske.
  • 24:06 - 24:10
    Här inne i salen har vi någon fråga.
    Jag kan börja.
  • 24:10 - 24:14
    Med en medans salen får mikrofon
    så kan jag börja med en liten kommentar
  • 24:14 - 24:20
    som vi hade i vår chatt
    från våra digitala deltagare.
  • 24:20 - 24:24
    Det är Hanna Silfver Lind
    som egentligen bara har en liten tanke
  • 24:24 - 24:29
    som ni kan få reflektera över om ni vill
    och det är att hon säger att tänk
  • 24:29 - 24:34
    på att skolnärvaro inte alltid är en frisk
    faktor utan att vissa blir sjuk av skolan
  • 24:34 - 24:40
    om man inte får rätt stöd.
    -Ja, och det kan ju jag kommentera
  • 24:41 - 24:44
    med tanke på vår resursskola som vi gör
    så då finns det
  • 24:44 - 24:48
    både för och emot resursskolor.
    Nu infördes resursskola
  • 24:48 - 24:50
    som begrepp också i skollagen
    och det kändes jättebra precis
  • 24:50 - 24:54
    samtidigt som vi startade våran.
    Det kan man tänka så här inte.
  • 24:54 - 24:57
    Det är en exkludering
    när man väljer att ta elever
  • 24:57 - 25:00
    till en helt egen enhet
    långt bort från skolan.
  • 25:00 - 25:05
    Nej, men vi ser inte så. Vi såg det
    som att vi exkluderade dem innan,
  • 25:05 - 25:10
    när vi hade en miljö som inte passade.
    Så vi försöker göra en skolnärvaro
  • 25:10 - 25:13
    som är bra just för de här eleverna
    för att få chansen
  • 25:13 - 25:18
    att kunna bli en del i samhället.
    Så jag tycker frågan är befogad.
  • 25:18 - 25:23
    Det finns också en osund skolnärvaro
    och då behöver vi möta den
  • 25:23 - 25:26
    i skolans värld.
    Att göra det bra så det passar alla.
  • 25:26 - 25:30
    Det gjorde vi också som en del
    i vårat projekt tillsammans med Lena.
  • 25:30 - 25:33
    Att fokus ligger på att prata med eleven.
    Ofta har man som rektor suttit
  • 25:34 - 25:38
    och pratat om en elev i möten.
    Totalt värdelöst
  • 25:39 - 25:42
    utan oftast vet eleven många av svaren
    på vad det kan vara
  • 25:43 - 25:46
    och då får man den här relationen
    och sen kan man binda
  • 25:46 - 25:49
    det osynliga kontraktet.
    Att göra skola tillsammans
  • 25:49 - 25:52
    utifrån att det finns en del
    att bygga på, relations kompetens
  • 25:52 - 25:56
    och att man får det eleven själv
    säger att den behöver mer eller mindre av.
  • 25:58 - 26:04
    Jag tror att frågan i publiken
    besvarades jättebra.
  • 26:05 - 26:10
    De ropar jättebra här för er som inte hör.
    Men stort tack säger jag
  • 26:10 - 26:14
    och så tar vi lunch.
    Tack så mycket!
Title:
Arbete tillsammans för att främja skolnärvaro och förebygga skolfrånvaro - Mittlyftet 240423
Description:

more » « less
Duration:
26:20

Swedish subtitles

Revisions